Imagini prin satelit arată volume mari de transporturi de grâne dinspre Crimeea

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Coadă de camioane în Crimeea FOTO MAXAR via BBC
Coadă de camioane în Crimeea FOTO MAXAR via BBC

BBC a intervievat fermieri din teritoriile ocupate de forţele invadatoare ruse, a analizat imagini prin satelit şi a examinat date GPS pentru a descoperi dovezi despre furtul de grâu ucrainean de către Rusia.

BBC a examinat imagini de pe camerele de supraveghere ale firmelor ucrainene ce surprind momentul în care ruşii au sosit cu tancuri inscripţionate cu simbolul invaziei „Z”. Grâul a putut fi urmărit deoarece camioanele încărcate cu grâu erau dotate cu GPS – datele au arătat că prima oprire a fost la o instalaţie de depozitare din oraşul Oktyabrske (Crimeea).

Într-o imagine prin satelit datată 14 iunie se poate vedea un şir de camioane pe şoseaua principală din apropierea silozurilor. Instalaţia se află lângă o linie ferată, iar pe unul dintre acoperişuri este vopsită litera Z.

Camioane urmărite prin GPS FOTO via BBC

Numeroase imagini satelitare furnizează dovezi ale faptului că grânele sunt transportate în Crimeea – în două puncte de intrare, la Chonhar şi Armiansk, traficul este deosebit de intens. O fotografie din 17 iunie surprinde o coadă de camioane lungă de peste 5 km la punctul de intrare din Chonhar.

Deşi este posibil ca aceste camioane să transporte provizii pentru trupele ruseşti, există indicii destul de clare că multe dintre ele duc grâu sau alte recolte precum seminţe de floarea soarelui luate de la fermierii ucraineni din teritoriile ocupate.

Un fermier al cărui grâu a fost furat şi care avea camere la sediile firmei sale spune că forţele ruse ocupă 80% din terenul agricol de zeci de mii de hectare deţinut de el.  „Dmitro” (un pseudonim) îi acuză pe ruşi că fură stocuri de grâu la scară industrială.

„Ne-au furat grâul. Ne-ai distrus terenurile, echipamentele”, spune el, unul dintre puţinii fermieri ucraineni care a acceptat să stea de vorbă cu jurnaliştii BBC.

Alte imagini din oraşul Dzhankoi (Crimeea) arată camioane şi trenuri de marfă specifice încărcăturilor de cereale la o gară de lângă instalaţia de depozitare. Trenurile ce pleacă din Dzhankoi au conexiuni cu porturile din Sevastopol şi Kerci de unde transporturile pot merge mai departe spre Rusia sau destinaţii internaţionale.

Unde se duce grâul ucrainean?

„Duc grânele ucrainene mai întâi în Crimeea anexată, după care în [porturile] Kerci sau Sevastopol, ca apoi să le încarce pe nave ruseşti către strâmtoarea Kerci. ”, spune Andrii Klymenko, expert la Institutul de Studii strategice pentru Marea Neagră cu sediul la Kiev, care monitorizează mişcările navelor în jurul Crimeei.

„Acolo, în strâmtoarea Kerci [între Crimeea şi Rusia], ei transferă cereale ucrainene de pe nave mici pe navele de marfă vrac, unde sunt amestecate cu cereale din Rusia - sau, în unele cazuri, navighează către această zonă doar pentru a da impresia că le încarcă cu cereale ruseşti”, adaugă el explicând că cerealele sunt exportate cu certificate de provenienţă din Rusia.

Frecvent, aceste vase merg spre Siria sau Turcia.

Ministrul turc de externe, Mevlut Cavusoglu, a declarat că au investigat afirmaţiile referitoare la livrarea cerealelor ucrainene în Turcia şi că până acum nu a găsit nicio dovadă.

„Am văzut că documentele arată portul de plecare al navelor şi originea mărfurilor ca fiind Rusia”, a spus el.

Rute de transport către Crimeea şi Rusia FOTO via BBC

Volum neobişnuit de activitate în Sevastopol

Imaginile din satelit de la terminalul de cereale Avlita din portul Sevastopol (vestul Crimeei) au indicat un nivel ridicat de activitate pe tot parcursul lunii iunie,  marfă de culoarea cerealelor fiind încărcată pe mai multe nave. Analizând comparativ imagini captate în aceeaşi perioadă din iunie din anii precedenţi la acelaşi terminal nivelul de activitate pare a fi neobişnuit de mare.

Experţii consultaţi de BBC cred că această activitate intensă poate fi explicată doar prin faptul că Rusia transportă cerealele provenite din Ucraina. „Crimeea nu cultivă prea multe cereale pentru export”, spune Mariia Bogonos, expert în politici agricole la Şcoala de Economie din Kiev.

De asemenea, nu ar avea sens din punct de vedere geografic ca Rusia să folosească Sevastopolul pentru a-şi exporta propriile cereale.

Însă Mike Lee, un expert în agricultură la Green Square Agro, care a lucrat atât în Ucraina, cât şi în Rusia, spune că unele cereale care ies din Crimeea ar putea proveni dintr-un lot rămas de la recolta de anul trecut şi păstrat în depozit din cauza războiului. „Crimeea este sub controlul Rusiei, dar lanţurile de aprovizionare au fost afectate şi acolo”.

Autorităţile americane şi ucrainene şi relatările din presă au identificat nouă nave despre care se presupune că au transportat cereale ucrainene furate peste hotare. Folosind date de la Lloyd's List Intelligence, BBC a urmărit deplasarea acestor nave între Crimeea şi porturile din Turcia şi Siria începând din aprilie.

Lloyd's List Intelligence susţine că navele au apelat la ceea ce specialiştii maritimi ar descrie drept practici de navigaţie „înşelătoare” - oprirea dispozitivelor localizare de la bord la intrarea în Marea Neagră sau în timpul navigării în jurul strâmtorii Kerci, lângă Crimeea. Când şi-au pornit dispozitivele, acestea navigau spre sud, şi raportau o adâncime mai mică, o indicaţie că au preluat între timp încărcătură.

BBC a cartografiat călătoriile a trei nave: Matros Pozinici şi Sormovskii 48, deţinute de două companii din Rusia, respectiv Finikia, deţinută de Autoritatea Maritimă Generală Siriană . Proprietarii lor nu au răspuns solicitării de comentarii din partea BBC.

Imaginile prin satelit au completat unele lacune privind traiectoria lor. 

Imaginile de la Maxar arată Matros Pozinici în Sevastopol, Crimeea, la mijlocul lunii mai. A navigat spre strâmtoarea Kerci, şi-a oprit transponderul timp de cinci zile şi apoi a reapărut la sute de km spre sud, în Marea Neagră. Ulterior, a fost fotografiat în portul sirian Latakia - dar avea sistemul de urmărire dezactivat.

Michelle Wiese Bockmann, editor de piaţă la Lloyd's, consideră că nu există nicio justificare pentru a opri dispozitivele de urmărire în apropierea Crimeei sau în apropierea coastei siriene.

„Această practică în mod clar nu este legată de riscurile de piraterie. Alte nave au transponderele pornite, deci de ce acestea nu le-ar avea?”  remarcă ea. 

Nave de transport dinspre Crimeea FOTO Lloyd's List Intelligence via BBC

Tactica Rusiei

BBC a obţinut şi documente întocmite de autorităţile de ocupaţie ruse conţinând o listă cu fermele unde urmează să fie transferate cereale.

O investigaţie separată a BBC Rusia şi BBC Ucraina a arătat că, în unele cazuri, ruşii îi forţează pe fermierii ucraineni să vândă cereale mult sub preţurile pieţei şi să semneze documente pentru a dovedi că a fost achiziţionat „legal”.

Fermierii ucraineni sugerează că ruşii şi-au schimbat tactica, întrucât şi-au dat seama că dacă nu îl plătesc recoltele viitoare ar putea fi sabotate. Fermierii spun că sunt nevoiţi să accepte să vândă pe puţini bani, deoarece nu au ales, având nevoie de bani să cumpere combustibil şi să plătească muncitorii.

Emilie Pottle, avocat în drept internaţional, a declarat pentru BBC că aceste acţiuni ar putea fi încălcări ale Convenţiei de la Geneva şi ale normelor Curţii Penale Internaţionale (ICC) privind puterile de ocupaţie.

Autorităţile ruse au fost contactate de BBC pentru a comenta acuzaţii, dar nu au răspuns la momentul publicării investigaţiei BBC. Totuşi, unii oficiali din zonele ocupate de trupele ruse au vorbit deschis despre confiscarea cerealelor ucrainene din teritoriile pe care le controlează.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite