Grevă în transporturile din Franţa

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Lucrători feroviari intră în grevă luni seara, după greva din 22 martie, împotriva unui proiect de reformare a SNCF, urmând ca marţi să circule în medie un TGV din opt, relatează AFP.

Întoarcerile din weekendul lung pe Paşti nu vor fi afectate, însă vor fi afectaţi, marţi dimineaţa, utilizatorii zilnici ai TER la nivel regional, RER şi Transiliens în Ile-de-France.

În contextul în care aproape unul din doi lucrători feroviari urmează să intre în grevă (48% faţă de 35,4% pe 22 martie) şi peste trei sferturi (77%) dintre conductori - potrivit datelor anunţate duminică de conducerea companiei feroviare -, traficul va fi ”foarte perturbat”.

Pe marile linii, SNCF prevede în medie un TGV din opt, iar axa Sud-Est urmează să fie cea mai afectată - un TGV din zece. Situaţia este similară în cazul trenurilor intercity, şapte linii urmând să nu fie deservite. Directorul companiei, Guillaume Pepy, a avertizat că linii vor fi ”închise”.

Pe liniile regionale, un TER şi un Transilien din cinci urmează să circule. În Ile-de-France, circulaţia RER urmează să varieze în funcţie de axe de la un tren din două până la un tren din cinci. Unele rute nu vor fi deservite.

Această grevă urmează să aibă loc în cea de a patra zi de grevă la Air France - care are la bază revendicări salariale, urmând ca sâmbătă să aibă loc a cincea zi de grevă, iar apoi pe 10 şi 11 aprilie.

Compania aeriană prevede marţi un trafic mai perturbat decât pe 30 martie, urmând să asigure 75% din zboruri - 70% din cele de lung curier, 67% din cele pe distanţe medii şi 85% din cele pe distanţe mici.

Previziunile cu privire la traficul SNCF nu sunt de mirat având în vedere că cele patru sindicate reprezentative din SNCF - CGT, Unsa, SUD, CFDT - se opun proiectului de reformare a căilor ferate.

Această reformă ”vizează să distrugă serviciul public feroviar din pur dogmatism ideologic”, subliniază ele în preaviz.

Negocieri pe fond

Pepy şi ministrul Transporturilor Elisabeth Borne denunţă o grevă ”decalată” sau ”de neînţeles” faţă de ”concertarea” angajată, în pofida anunţării căii legislative în vederea deschiderii căilor ferate concurenţei şi nu a căii ordonanţelor de urgenţă avute în vedere iniţial.

Desfiinţarea angajării prin statutul SNCF, deschiderea către concurenţă şi transformarea SNCF în societate anonimă - premise ale unei viitoare privatizări în opinia sindicatelor, reprezintă tot atâtea motive de îngrijorare în ochii lor.

Sindicatele estimează totodată că proiectul de reformare ”nu va soluţiona subiectul datoriei (46,6 miliarde de euro la sfârşitul lui 2017 în cazul SNCF Réseau) şi nici pe cel al disfuncţionalităţilor”.

În pofida unor modalităţi diferite, CGT, Unsa, SUD şi CFDT s-au lansat toate în bătălie - o grevă episodică de două zile din cinci, până la 28 iunie în cazul CGT, Unsa et CFDT şi o grevă pe termen nelimitat, care poate fi prelungită cu 24 de ore în cazul SUD-Rail.

În total 12 partide de stânga - între care La France Insoumise (LFI), Partidul Comunist Francez (PCF), Génération.s, EELV sau NPA - şi-au exprimat susţinerea împotriva ”spargerii SNCF”, care o prefigurează, în opinia lor, pe cea a oricărui serviciu public.

Guvernul lui Emmanuel Macron este la fel de hotărât să continue, văzând în această grevă o ”postură de blocaj care nu este justificată”, cum a spus duminică Elisabeth Borne.

Însă, potrivit CGT, prima forţă sindicală din companie, ”guvernul şi conducerea ar fi mai inspirate să deschidă negocieri pe fond”. Adică, a explicat centrala, despre ”ceea ce îi determină pe lucrătorii feroviari să intre în grevă: viitorul SNCF, perenitatea şi dezvoltarea sa”.

Furtuna socială nu se opreşte, marţi, la căile ferate şi Air France.

În afară de nemulţumirile studenţilor, CGT îndeamnă la grevă în întreaga filieră de salubrizare - publică şi privată - şi a depus un preaviz de grevă în sectorul energetic.

Săptămâna se anunţă agitată pentru preşedintele Emmanuel Macron şi Guvernul său.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite