În ultimii trei ani, producătoarea de filme Iulia Loşkina din München şi-a concentrat atenţia asupra condiţiilor de trai şi de muncă ale lucrătorilor est-europeni din abatoarele companiei Tönnies din landul german Renania de Nord-Vestfalia, devenite între timp puncte de reper ale răspândirii virusului.

Din pricina focarelor de coronavirus, autorităţile au hotărât să suspende viaţa publică în regiunile Gütersloh şi Warendorf, în tentativa de prevenire a răspândirii infecţiilor la nivelul populaţiei. "A fost nevoie să apară o pandemie pentru a se lua în discuţie nereguli cunoscute de ani de zile", deplânge Lokşina într-o conversaţie cu Deutsche Welle. 

Secvenţa de început debutează cu o forfotă de voci. Pe imagini cu porci înghesuiţi care se joacă folosind o minge, una dintre aceste voci spune povestea unui accident de muncă, ce s-ar fi petrecut la Tönnies. Un muncitor ar fi căzut într-o maşinărie de tocare, trupul său fiind făcut bucăţi, la fel cum se întâmplă cu porcii. O tragedie ce aparent nu a avut consecinţe, după cum a notat un cotidian local. De ce?

Critică adusă exceselor capitaliste

Elevi repetând piesa Sfânta Ioana a abatoarelor de Bertolt Brecht

Elevi repetând piesa "Sfânta Ioana a abatoarelor" de Bertolt Brecht

Filmul lui Lokşina nu arată, aşa cum s-ar putea aştepta cineva, lucrul cu animale moarte, şi nici nu prezintă jumătăţi de porc şi bovine. În schimb, camera de filmat se concentrează asupra companiei de carne, permiţând angajaţilor abatorului şi lucrătorilor veniţi via agenţii de plasare a forţei de muncă, să-şi exprime părerile, la fel şi criticii din industria cărnii, între care găsim un pastor dedicat cauzei muncitorilor. 

Pe de altă parte, filmul povesteşte cum elevii unei şcoli din München repetă piesa "Sfânta Ioana a abatoarelor", de Bertolt Brecht. "Construiesc o punte de legătură între lumea producţiei şi a femeilor imigrante, şi lumea noastră de zi cu zi, în care ne merge atât de bine", spune realizatoarea filmului. 

În acest fel se ciocnesc lumile paralele - dar asta este mai mult decât un simplu detaliu estetic, căci ambele lumi sunt interconectate. Cererea şi consumul de cea mai ieftină carne posibilă, rezultatul producţiei ieftine şi profitabile, dar cu efecte negative asupra lucrătorilor est-europeni. Indiferenţă versus suferinţă. O suferinţă prea bine cunoscută: "Toată lumea a văzut aceste imagini, internetul este plin de ele", spune producătoarea documentarului. "A trebuit să relatez altfel povestea, pentru ca aceasta să ajungă la privitor."

Un pastor indignat de sclavia modernă

Demonstrant costumat în porc

Demonstrant costumat în porc

La aproape o sută de ani după Bertolt Brecht (1898-1956), filmul Iuliei Lokşina se ia la trântă cu capitalismul. Drama semnată de Brecht în perioada Marii Depresiuni din 1929/1930 descrie abuzurile de la Union Stock Yards, abatoarele din Chicago. Există trei factori care menţin sistemul de subcontractare şi activitatea agenţiilor de plasare a muncitorilor în industria cărnii, crede Lokşina: "Viteza mare de fabricaţie şi izolarea persoanelor care sunt părţi mici ale producţiei şi care nu pot să se revolte împotriva neregulilor".

În film apare şi preotul catolic Peter Kossen, care are chiar pagină proprie pe Wikipedia. Acesta luptă împotriva sclaviei moderne şi solicită condiţii de muncă corecte şi demne. Capitalul, spune el într-o predică, trebuie să servească oamenii şi nu invers! Exploatarea lucrătorilor este o problemă străveche, completează realizatoarea Iulia Lokşina. "Dar ce suntem dispuşi să tolerăm? Societatea trebuie să discute despre aceste lucruri. Toţi trebuie să îşi asume această responsabilitate!"

"Reguli la banda de lucru în mare viteză" este, fără îndoială, filmul momentului, însă lansarea în cinematografele germane va avea loc de abia pe 22 octombrie 2020. Cu filmul ei de diplomă, Iulia Lokşina a câştigat deja premiul Max Ophüls 2020 pentru film documentar. Născută la Moscova în 1986, Lokşina a studiat regia de film documentar la Universitatea de Televiziune şi Film din München. Realizatoarea îşi prezintă acum filmele sale anterioare la centrul expoziţional A.K.T. din Pforzheim, completate cu montaj de filmări scurte, imagini şi text.

Stefan Dege - Deutsche Welle