Fabrica de ştiri false: Ce spun tinerii macedoneni care au contribuit la victoria lui Trump

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Tinerii unui oraş din Macedonia nu au nicio remuşcare în legătură cu rolul avut în ultimul scrutin prezidenţial din Statele Unite şi povestesc chiar cu mândrie faptele care i-au adus în atenţia tuturor.

Veles, un oraş de puţin peste 40.000 de locuitori din centrul Macedoniei, a devenit celebru în întreaga lume după alegerea republicanului Donald Trump la Casa Albă. Aici s-a descoperit o adevărată fabrică de ştiri false care a exploatat temerile americanilor de rând şi a contribuit la înfrângerea democratei Hillary Clinton. Liceeni şi studenţi dornici să câştige uşor bani mulţi au inventat articole, le-au publicat pe internet şi au dat peste cap campania prezidenţială din Statele Unite. Un corespondent din Serbia al postului pro-Kremlin Sputnik a mers în acest oraş străbătut de râul Vardar pentru a afla cum au scris tinerii macedoneni istorie peste Atlantic folosindu-se doar de un calculator.

Majoritatea ştirilor false care au ridicat cota de popularitate a lui Donald Trump provin din Veles. Efectul mediatic a fost atât de mare, încât presa occidentală a concluzionat chiar că macedonenii sunt cei care l-au ales pe cel de-al 45-lea preşedinte al Statelor Unite. Însă lor nu le-a păsat de Trump, nici de Clinton şi nici de destinul americanilor, ci doar câştigul financiar, care s-a ridicat la 3.000-4.000 de euro lunar într-o localitate unde salariul mediu abia de ajunge la 300 de euro. Cum au procedat?

„Un click din America este mai scump“

Totul a început în primele luni ale anului trecut, în plină campanie pentru stabilirea candidaţilor finali în cele două mari tabere politice din Statele Unite. Dimitr, un student la web-design în vârstă de 19 ani, este unul dintre primii tineri macedoneni care s-au implicat fără să-şi dea seama în acest scrutin desfăşurat la peste 9.000 de kilometri depărtare. El a vrut doar să facă bani mulţi şi repede pe internet.

„Un click din America este mai scump. Am înţeles foarte repede acest lucru şi am început să creăm site-uri orientate către publicul american. Planul nostru era să facem bani“, spune Dimitr, care a început această activitate alături de doi prieteni.

Prin urmare, a mers pe nişa cu articole inventate despre şi pro-Trump. Aceste articole, multe dintre ele alarmiste şi pliate pe temerile americanilor de rând, atrăgeau mulţi cititori şi rotunjeau implicit veniturile din publicitate. Cu cât era mai senzaţională povestea, cu atât era mai mare câştigul.

„Numai ştirile despre Trump erau inflamante“

Tânărul susţine că nu şi-a propus neapărat să scrie despre excentricul multimiliardar din New York, doar că exista un anumit interes pentru materialele despre el. „Am încercat să scriem despre Hillary Clinton, despre Bernie Sanders, dar numai ştirile despre Trump erau inflamante“, explică el.

Maria, o femeie de 34 de ani, a făcut şi ea bani într-o piaţă dominată de elevi de liceu. Ideea i-a fost dată de verişorii ei mai mici.

„Am avut nevoie de o zi sau două pentru a înţelege cum funcţionează“, povesteşte ea.

Câştigul a fost exorbitant în acea perioadă, ridicându-se la „3.000-4.000“ de euro lunar, potrivit spuselor sale.

Popularitate vs moralitate

Arătaţi cu degetul, locuitorii din Veles au reacţii împărţite. Dacă tinerii sunt entuziasmaţi de popularitatea căpătată de oraşul lor, cei mai în vârstă aduc în discuţie şi moralitatea.

„Vreau să vă spun ceva revoltător: cu mediul infracţional de aici, este un business perfect decent“, rezumă Natalia, mama unui elev de 18 ani de la un liceu privat din Skopje, capitala ţării.

La rândul lor, autorităţile locale dezaprobă această activitate, dar recunosc că nu contravine legilor macedonene. Şi purtătorul de cuvânt al Guvernului macedonean a denunţat ştirile false, dar a apărat libertatea de exprimare şi a insistat asupra necesităţii unor „mecanisme de autoreglare“ în lumea jurnalistică.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite