Dieta reală a neanderthalienilor: cercetătorii au aflat regimul oamenilor primitivi

Dieta omului de Neanderthal era mult mai echilibrată decât se credea până în prezent, ea incluzând atât carne, cât şi legume, au decoperit oamenii de ştiinţă.

O echipă internaţională de cercetători a găsit prima dovadă moleculară conform căreia neanderthalienii, nu numai că mâncau o gamă variată de plante gătite, dar şi înţelegeau calităţile lor nutritive şi medicinale.

Până de curând, oamenii de Neanderthal, care au dispărut acum 24.000 - 30.000 de ani, erau consideraţi mari consumatori de carne.

Cu toate acestea, cercetătorii din Spania, Marea Britanie şi Australia au identificat mai multe resturi prinse în placa dentară calcificată a cinci neanderthalieni din zona de nord a Spaniei, El Sidrón.

Rezultatele dezvăluie, de asemenea, primele dovezi moleculare privind folosirea plantelor medicinale de către neanderthalieni. Cercetătorii spun că probele recoltate prezintă dovezi ale consumului frecvent de plante.

„Folosirea variată a plantelor pe care le-am identificat, sugerează că neanderthalienilor din El Sidrón aveau cunoştinţe sofisticate privind mediului lor natural, ceea ce înseamnă că aveau şi abilitatea de a selecta şi de a folosi anumite plante pentru valoarea lor nutritivă şi în scopuri medicinale”, a declarat Karen Hardy, profesor la Universitatea Autonomă din Barcelona.

Sensibili la gustul amar

Cercetările anterioare au arătat că neanderthalienii din El Sidrón aveau în genă sensibilitatea la gustul amar. Acum, aceiaşi cercetători au descoperit în placa dentară dovezi moleculare conform cărora un individ a mâncat plante cu gust amar.

„Dovezile care indică faptul că acest individ a mâncat plante cu gust amar, cum ar fi coada şoricelului şi muşetel, cu o valoare nutritivă mică, sunt surprinzătoare. Ştim că neanderthalienii considerau aceste plante ca fiind amare, motiv pentru care e posibil ca ele să fi fost selectate cu alt scop decât pentru gust”,  a declarat Stephen Buckley, cercetător al Universităţii din New York.

Zece probe dentare de la cinci neanderthalieni au fost selectate pentru acest studiu. Cercetătorii au ultilizat o  metodă avansată în legătură cu extragerea şi analiza microfosilelor şi au găsit dovezi chimice privind prezenţa fumului de lemne arse, alimentelor gătite care conţin amidon şi a două plante cunoscute astăzi pentru calităţile lor medicinale.

„Cercetările noastre confirmă utilizarea variată şi selectivă a plantelor de către neanderthalieni”, a declarat profesorul Les Copeland al Universităţii din Sydney.

Peşterea arheologică din El Sidrón, situată în regiunea Asturias din nordul Spaniei, conţine cea mai mare colecţie de vestigii neanderthaliene găsite în Peninsula Iberică. Descoperită în 1994, peştera conţine aproximativ 2.000 de resturi scheletice de la cel puţin 13 indivizi, care datează de aproximativ 47.300 -  50.600 ani.

El Sidrón ne-a permis să eliminăm multe dintre ideile preconcepute pe care le-am avut despre Neanderthal. Datorită studiilor anterioare, ştim că aveau grijă de bolnavi, îşi îngropau morţii şi îşi decorau corpurile. Acum, o nouă informaţie a fost adaugată cu privire la dieta lor şi obiceiurile medicinale”, a declarat Antonio Rosas, de la Muzeul de Istorie Naturală din Madrid.

Europa