Cum va afecta un Brexit fără acord călătoriile în Marea Britanie şi Uniunea Europeană

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Posibilitatea ca Marea Britanie să iasă din Uniunea Europeană în mod haotic, fără un acord cu blocul comunitar, pare din ce în ce mai probabilă odată cu trecerea timpului, iar un astfel de scenariu ar putea da peste cap planurile de călătorie pentru milioane de oameni.

Călătorii care vor să intre sau să iasă din Regatul Unit au de înfruntat atât de multe incertitudini, încât este aproape imposibil să facă vreun plan eficient pentru a le evita, notează CNN.

Downing Street a confirmat că regulile libertăţii de circulaţie pentru cetăţenii UE se vor schimba „imediat”, printre schimbări numărându-se şi controalele vamale mai dure. Mai multe detalii legate de schimbări vor fi stabilite în timp util, au transmis autorităţile.

Având în vedere că nu există încă un sistem de înlocuire, posibilitatea unor noi restricţii vamale care vor intra în vigoare încă din prima zi de după un Brexit fără acord au alimentat din plin temerile generale. Poate că lucrurile vor fi ca de obicei sau poate că oamenii vor petrece ore sau chiar zile, prinşi în blocaje din porturile Canalului Mânecii sau în aeroporturi.

Dar,  Sunday Times scrie că guvernul britanic a renunţat la planurile de  suspenda libertatea de mişcare a cetăţenilor din Uniunea Europeană în cazul unui Brexit fără acord după 31 octombrie. Planurile au fost abandonate din cauza riscului de invalidare în justiţie. 

Avocaţi angajaţi de ministerul de interne au avertizat că tentativa de a schimba legea ar genera haos, potrivit Sunday Times.

Termenul de 31 octombrie este prea timpuriu pentru ca guvernul să poată trece un proiect de lege prin parlament, iar folosirea legii retragerii din UE ca bază pentru a ocoli parlamentul ar putea fi contestată în justiţie cu şanse de 70% de a fi invalidată, potrivit juriştilor. 

Acest lucru ar risca anularea altor 500 de măsuri luate până acum în baza aceluiaşi temei juridic. Comitetul guvernamental care pregăteşte măsurile în cazul unui Brexit fără acord a căzut de acord, potrivit lui Sunday Times, să limiteze libertatea de mişcare a cetăţenilor UE prin "schimbări vizibile", cum ar fi interzicerea intrării în Regatul Unit a celor cu condamnări la închisoare cu executare de peste un an, 

La ora actuală funcţionează o "schemă de stabilire" pentru cetăţenii UE deja aflaţi în Marea Britanie, prin care cei aflaţi de cel puţin cinci ani aici primesc statutul de rezident permanent, iar cei aflaţi de mai puţin de cinci ani primesc statut de rezident temporar. 

Potrivit estimărilor oficiale în Regatul Unit se află la ora actuală circa 3,2 milioane de cetăţeni UE, dintre care circa un milion au făcut cerere de rezidenţă conform schemei guvernamentale. 

Vacanţele întrerupte pot părea ceva minor pe lângă acordurile comerciale importante care sunt în joc în negocierile pentru Brexit, dar turismul de ambele părţi ale graniţei Regatului Unit valorează miliarde de euro şi vacanţele anuale sunt vitale pentru bunăstarea a milioane de lucrători din domenii-cheie.

Parlamentul Marii Britanii a votat pe 15 ianuarie să respingă un acord pentru Brexit negociat de fostul premier Theresa May. Până acum, înlocuitorul său, Boris Johnson, care a preluat mandatul în iulie, nu a renegociat un acord. Însă, el a afirmat că Regatul Unit va părăsi Uniunea Europeană „fie ce o fi”, la data convenită de 31 octombrie.

Fără o soluţie vizibilă, la acest moment pare aproape inevitabil că Marea Britanie va ieşi fără un acord. 

O parte foarte mare din viaţa britanicilor – de la managementul aeroportuar la producţia de brânză – este legată de legislaţia europeană, iar o rupere bruscă a relaţiilor va avea implicaţii majore. Cei care călătoresc spre şi dinspre Regatul Unit se pot aştepta la perturbări semnificative, potrivit experţilor din industria turismului, în special dacă noile restricţii vor fi implementate imediat. Transportul aerian, asigurările, roamingul şi controlul paşapoartelor probabil că vor fi afectate.

„Pregătirea pentru un Brexit fără acord este acum o prioritate operaţională pentru Guvernul Marii Britanii. Aşa că trebuie să luăm în considerare acest coşmar”, a afirmat Tom Jenkins, director executiv al ETOA, Asociaţia Europeană a Turismului.

Întârzieri la graniţe

Jenkins spune că un scenariu fără acord ar duce la cozi mai mari la controlul paşapoartelor , UE intenţionând să trateze pasagerii britanici ca pe cei dintr-o „ţară terţă”, şi nu ca pe cei din UE, care se bucură pe deplin de drepturile libertăţii de circulaţie.

„Acest lucru adaugă 90 de secunde de verificări vamale pentru fiecare pasager”, afirmă Jenkins. „Asta înseamnă ore de întârzieri la debarcarea oricărui zbor şi zile de întârzieri la porturile de la Canalul Mânecii. Va fi o introducere spectaculoasă a benzii roşii a Brexitului”. „Cozile probabil că vor creşte la aeroporturile din Regatul Unit şi UE”, a adăugat el.

Însă nu toată lumea prezice că vor veni vremuri grele pentru turism.

„Turismul este o afacere mare în Regatul Unit, la fel cum este şi în Europa, şi sume enorme de bani sunt cheltuite de ambele părţi în fiecare an, de către vizitatori din toată lumea”, a precizat Matt Dunne, manager de operaţiuni la compania de turism Healing Holidays. „Aşadar, Guvernul britanic şi UE se vor strădui ca acest lucru să continue”.

Ce se va întâmpla cu transportul aerian

În timp ce unii, inclusiv Dunne, spun că tarifele aeriene ar putea creşte în cazul unui Brexit fără acord, este de aşteptat ca transportul aerian în sine să continue între Marea Britanie şi UE, chiar dacă nu se semnează o înţelegere. Uniunea Europeană a publicat un ghid în decembrie 2018, menţionând că intenţionează să permită zborurile din spaţiul aerian al Regatului în propriul său spaţiu. Totuşi, a ţinut să clarifice rapid faptul că acest proces se va rezuma la o „conectivitate de bază”.

În încercarea de a preîntâmpina confuzia post-Brexit, compania aeriană low cost Ryanair, unul dintre cei mai mari transportatori din Europa, se numără printre companiile care au înfiinţat filiale cu sediul în Marea Britanie, pentru a obţine certificare separată din partea britanicilor, în caz că Regatul iese în mod haotic din UE. Între timp, compania britanică EasyJet urmează să deschidă un sediu în UE.

Vor mai fi valabile paşapoartele?

Au fost date asigurări din partea corpului legislativ al Uniunii Europene că nu va fi nevoie de vize, cel puţin în prima fază de după Brexit.

„Comisia Europeană a anunţat în noiembrie 2018 că, chiar şi în cazul unui scenariu fără acord, călătorii britanici pot vizita UE fără viză, în cazul în care acelaşi lucru este oferit şi cetăţenilor UE care vizitează Marea Britanie”, spune ABTA, Asociaţia operatorilor turistici britanici.

Însă Comisia a confirmat şi faptul că începând cu 2021, vizitatorii britanici care intră în UE vor trebui să plătească 7 euro pentru ETIAS (Informaţiile de Călătorie în UE şi Schema de Autorizare), care poate fi cumpărat online, înainte de călătorie. Acest permis va fi valabil trei ani şi va asigura intrarea fără probleme la graniţele UE şi aeroporturi, similar cu ESTA pe care mulţi turişti îl folosesc pentru a călători în Statele Unite. 

Totuşi, Marea Britanie încă nu şi-a finalizat strategia post-Brexit privind imigraţia, sporind confuzia generală.

Ce se întâmplă cu asigurările şi cu urgenţele medicale?

Călătorii britanici probabil că vor avea de suferit schimbări majore şi în ceea ce priveşte asigurările pentru călătoriile în UE. În prezent, călătorii care trebuie să folosească serviciile medicale pot prezenta un Card European de Asigurări Sociale de Sănătate (EHIC) pentru a accesa servicii medicale gratuite în orice stat al UE.  Însă asociaţia turistică britanică ABTA a transmis că „în eventualitatea unui Brexit fără acord, înregistrarea Marii Britanii în EHIC nu va mai fi valabilă”.

Vor fi afectate permisele de conducere?

Cei care conduc din Marea Britanie în UE prin Canalul Mânecii şi porturi mari din sud-estul Angliei vor beneficia de faptul că folosirea trenurilor şi feriboturilor este protejată de norme feroviare europene şi de legi internaţionale ale transportului maritim.

Totuşi, şoferii pot fi nevoiţi să obţină un permis special pentru a respecta pe deplin legislaţia, atunci când sunt pe drumurile Uniunii Europene. Într-un gid oficial publicat în septembrie 2018, Guvernul britanic a transmis că „dacă nu va exista un acord cu UE, este posibil să fie nevoie de obţinerea unui Permis Internaţional de Conducere (IDP) pentru a conduce în UE”.

Ce se întâmplă cu serviciile de telefonie mobilă

Îngrijorări au fost aduse în discuţie şi în legătură cu tarifele folosirii telefoanelor mobile în UE, în timpul călătoriilor. Acorduri valabile în întreaga Uniune Europeană care au intrat în vigoare în 2017 au interzis taxele de roaming punitive, dar consumatorii sunt avertizaţi că un Brexit fără acord ar putea însemna că reţelele de telefonie din UE ar taxa călătorii britanici pentru a accesa datele mobile, a efectua apeluri telefonice şi a trimite mesaje text, Marea Britanie fiind încadrată în ţările „terţe” în acest caz.

„În timp ce furnizorii mari din Marea Britanie au transmis clar că la acest moment nu plănuiesc creşterea tarifelor în roaming după Brexit, pierderea acestei norme UE ar putea să-i lase pe consumatori fără o plasă de siguranţă atunci când vine vorba despre costurile datelor mobile în timp ce sunt în străinătate în viitor”, a spus Ernest Doku, expert în reţele mobile la site-ul britanic Uswitch.com.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite