UPDATE Nava moldovenească a anulat semnalul de alarmă şi se îndreaptă spre Italia, unde va fi percheziţionată de trupele speciale

UPDATE Nava moldovenească a anulat semnalul de alarmă şi se îndreaptă spre Italia, unde va fi percheziţionată de trupele speciale

Blue Sky M este o navă ce călătoreşte sub pavilion moldovenesc. Televiziunea naţională elenă transmite că bărbaţii înarmaţi sunt imigranţi ilegali FOTO MarineTraffic.com

Un vas cu aproximativ 700 de pasageri a transmis marţi un SOS pe când se afla în Marea Ionică, în largul coastelor insulei greceşti Corfu, după ce la bord au fost depistaţi mai mulţi bărbaţi înarmaţi. Vaporul navighează sub steag moldovenesc şi este deţinut de o companie înregistrată în România.

UPDATE 01.00 Marina Militară italiană a informat că a trimis un elicopter pentru a verifica starea vasului si condiţiile de navigaţie ale navei-cargo sub pavilion moldovean care a emis marţi un semnal SOS.
 
"Un elicopter al Marinei Militare a transportat spre vasul Blue Sky M, la bordul căruia s-ar afla 600 de imigranţi, trei oficiali ai Pazei de Coastă, pentru a verifica condiţiile de navigaţie ale acestuia", potrivit unui comunicat al Marinei italiene. 

UPDATE 20.45 Cargoul a intrat în apele teritoriale ale Italiei şi va fi percheziţionat de trupele speciale, chiar dacă între timp comandantul navei a anulat semnalul de alarmă, potrivit Digi24.  

Autorităţile italiene vor trimite două elicoptere pentru a întâmpina nava care se crede că transportă sute de imigranţi ilegali, informează AP.

UPDATE 20.10 În august 2012, în jur de 170 de vapoare navigau sub pavilion moldovenesc. Primul vapor fusese înregistrat în 2007. O anchetă realizată de Europa Liberă a arătat că toate erau deţinute de companii străine, care preferau să le declare aici pentru a beneficia de legislaţia mai laxă. O altă ramură a afacerii a fost scoasă la iveală de o investigaţie realizată de HotNews.md, care arăta cum multe nave sunt înregistrate în Republica Moldova cu scurt timp înainte de a fi vândute la fier vechi şi distruse. 

Chişinăul a încercat o consolidare a legislaţiei în 2012 după ce, în acelaşi an, pentru o perioadă scurtă, 12 vase iraniene au fost înregistrate „din greşeală” în Republica Moldova.  

Cadrul legislativ care favorizează înregistrarea vaselor străine în Republica Moldova a fost adoptat prin hotărâre de guvern în 2007. Atunci, Executivul de la Chişinău era condus de Vasile Tarlev, iar legea este contrasemnată de Igor Dodon, actualul lider al Partidului Socialiştilor din Republica Moldova, care ocupa pe atunci funcţia de ministru al Economiei şi Comerţului, şi de Vasile Ursu, în calitate de ministru al Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor. 

UPDATE 19.55 Potrivit unui site care monitorizează vapoarele care trec prin Bosfor, în 29 iunie 2013 vasul Blue Sky M naviga sub pavilion moldovenesc şi era înregistrată în Portul Internaţional Liber Giurgiuleşti din Republica Moldova. Acest port la Dunăre, aflat la graniţa cu România, are statut de zonă economică liberă până în 2030. Portul este singurul din Republica Moldova cu acest statut, aflându-se foarte aproape şi de graniţa cu Ucraina. 

UPDATE 19.45 „Nava, prin propriile sale mijloace, a părăsit Grecia. Cele trei nave ale Pazei de Coastă greceşti care monitorizau poziţia Blue Sky M au primit ordinul să se întoarcă la baza din Corfu. Potrivit unor surse din agenţia de ştiri de stat, o fregată elenă urmăreşte discret cursul navei aflate sub pavilion moldovenesc. Potrivit unor oficiali ai comunităţii insulei Othonoi, nava Blue Sky M era vizibilă de pe insulă şi a fost văzută navigând spre soud pentru a evita valuri violente, fapt ce ar putea explica schimbarea bruscă de curs de mai devreme“, transmite Menelaos Tzafalias pentru „The Telegraph“.

Pe Twiiter, jurnalistul Piers Scholfield de la BBC transmite că fregata grecească ce însoţeşte Blue Sky M a comunicat cu căpitanul ei şi că acesta a transmis că nu se află în niciun pericol, solicitând doar provizii de alimente. Purtătorul de cuvânt al Pazei de Coastă i-a transmis jurnalistului Scholfield că nava se află acum sub jurisdicţie italiană şi că nimeni aflat la bord nu este în vreun pericol.

UPDATE 19.30 Nava despre care se crede că transportă sute de imigranţi se îndreaptă spre Italia, după ce a transmis autorităţilor greceşti că nu are nevoie de ajutor. Jurnalistul „The Telegraph“ Menelaos Tzafalias, care se află la Atena, a discutat cu Paza de Coastă din Corfu şi se pare că nu există niciun raport potrivit căruia imigranţii ar fi intrat în Corfu ori s-ar fi dus pe altă insulă din apropiere. Paza de Coastă a confirmat că nava Blue Sky nu se mai află în apele teritoriale greceşti.

Anterior, amiralul Nikolaos Patrinos, şeful Pazei de Coastă, a declarat că pasagerul care a sunat la numărul de urgenţă 112 ar fi spus că nava se afla la 8-10 mile de Corfu şi că ar avea la bord un număr mare de imigranţi. Pasagerul ar fi declarat şi că oamenii de pe vas nu au apă, alimente şi pături.


Vasul în cauză se numeşte Blue Sky M şi navighează sub steagul Republicii Moldova. Cele mai recente date arată că vasul este deţinut de o firmă de apartament înregistrată în România, care-i are ca asociaţi pe Mariana Stanciu şi Paulin Stanciu din Constanţa. 

Conform informaţiilor obţinute de „Adevărul”, vasul ar fi fost vândut în urmă cu două săptămâni unui cetăţean sirian.  Imigranţii de la bord ar fi sirieni, potrivit unor informaţii neconfirmate apărute în presă.

Traseul vasului în timp real poate fi văzut aici.

Vasul care a transmis semnalul SOS este numit Blue Sky M, a anunţat Spiros Andriotis, preşedintele autorităţii portuare din Corfu. Site-urile de specialitate confirmă că acest vas este înregistrat în Republica Moldova. 

Pe site-urile de specialitate, o societate înregistrată în România apare ca proprietar al vasului Blue Sky M. Este vorba despre Info Market din Constanţa. Singura societate cu acest nume înregistrată în Constanţa este o firmă de apartament, înfiinţată în 2004 de o singură persoană, pe nume Mariana Stanciu. În 2005, în acţionariatul firmei a intrat şi Paulin Stanciu. 

Ultimele călătorii ale vasului Blue Sky M au pornit din portul Constanţa, unde vasul a intrat la 28 octombrie. Următoarea înregistrare este din 8 noiembrie, din portul Fatih din Turcia. Apoi, nava a oprit în portul Varna de trei ori în intervalul 16 noiembrie - 8 decembrie. 

Nava Blue Sky M care călătoreşte acum sub pavilionul Republicii Moldova a avut mai multe nume. A fost construită în 1976, în Hamburg, Germania, iar până în anul 1985 a călătorit sub numele de Seefalke. Apoi, până în aprilie 2009 s-a numit Jorund, iar până în august 2011 a avut numele de Bushra Pride. De atunci călătoreşte sub numele de Blue Sky M. Tipul vasului este de încărcătură generală.

Potrivit site-urilor cu informaţii privind traficul naval, vasul a navigat sub steag moldovenesc şi cât timp a purtat numele Bushra Pride, în perioada 2009-2011. Pe atunci, aceleaşi site-uri arată că vasul era deţinut de societatea Kotani Shipmanagement, înregistrată în Limassol, Cipru. 

O parte a presei elene transmite că toţi cei 700 de oameni de la bord vasului sunt imigranţi ilegali. Cotidianul britanic „The Telegraph” transmite, citând experţi în navigaţie, că este posibil ca vasul să fie deturnat de imigranţi. Autorităţile elene au infirmat însă că apelul SOS ar fi fost emis din cauza ameninţării ridicate de prezenţa unor bărbaţi înarmaţi la bord, fără a specifica de ce a fost efectuat apelul. 

Agenţia rusă de ştiri Sputnik transmite că vasul a transmis semnalul SOS din cauza unor probleme la motor şi nu din cauza bărbaţilor înarmaţi. Apelul a fost făcut la numărul unic de urgenţă în Europa, 112. Apelul SOS a fost efectuat de un pasager de pe telefonul său mobil şi nu de la radioul vaporului. Vasul se afla în apropiere de insula Othonoi, la nord-vest de Corfu. 

Vasul se îndrepta către un port din Croaţia atunci când a emis semnalul, însă dispozitivele de monitorizare ale autorităţilor arată că vasul a efectuat o întoarcere bruscă, schimbând cursul către Italia, destinaţie către care se îndreaptă acum. 

Deocamdată, grecii au mobilizat elicoptere Sikorski S-70 şi fregata Navarino pentru a localiza cu exactitate nava şi a încerca să stabilească situaţia şi condiţiile de la bord. 

Vom reveni cu amănunte. 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: