Concurenta nu ne va bloca intrarea in Uniune

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Unul dintre capitolele care poate atrage dupa sine activarea clauzei de salvgardare este concurenta. Aflat la marginea preocuparilor guvernantilor, pana in 2005, mediul concurential s-a vazut acum

Unul dintre capitolele care poate atrage dupa sine activarea clauzei de salvgardare este concurenta. Aflat la marginea preocuparilor guvernantilor, pana in 2005, mediul concurential s-a vazut acum transformat intr-o piatra de incercare pentru Romania. Intr-un timp record, ,cainele de paza" al economiei de piata, Consiliul Concurentei, trebuie sa puna ordine desavarsita in toata legislatia economica, dar mai ales sa cerceteze in ce masura ajutoarele de stat acordate pana acum au respectat legislatia europeana. Despre acestea, in interviul cu presedintele Consiliului, Mihai Berinde.
- Cat de bine a negociat Romania acest capitol?
- Romania a obtinut din negocierea capitolului de concurenta conditii similare cu cele rezultate din negocierile dintre Uniunea Europeana si cele 10 state membre care s-au alaturat familiei europene in mai 2004.
Capitolul de concurenta a avut ca trasatura particulara obligativitatea ca acquis-ul sa fie preluat si aplicat inainte de finalizarea negocierilor, iar aceasta conditie a fost impusa tuturor statelor candidate (atat Romaniei si Bulgariei, cat si celor 10 care au aderat in 2004).
Chiar si in aceste conditii, pentru acest capitol, statele candidate au obtinut o serie de perioade de tranzitie. Romania a obtinut 3 perioade de tranzitie: doua privesc eliminarea treptata a ajutoarelor fiscale incompatibile din zonele libere si zonele defavorizate, iar a treia se refera la posibilitatea de a restructura sectorul siderurgic pana la finele anului 2008. Similar, Polonia, o tara care se aseamana cu Romania din punct de vedere economic, a obtinut in negocierea capitolului 6 posibilitatea de a elimina treptat ajutoarele fiscale incompatibile din zonele economice speciale si posibilitatea de a restructura sectorul siderurgic pana la finele anului 2006. Astfel se poate concluziona ca Romania a negociat acest capitol la fel de bine ca cele 10 state noi membre ale UE.
- Cate autorizari de ajutoare de stat au fost aprobate in 2005, cu acordul autoritatilor de la Bruxelles?
- Nu este vorba despre un acord prealabil al Bruxelles-ului. Incepand cu septembrie 2004, Romania si UE au pus bazele unui mecanism de pre-consultare intre Consiliul Concurentei si Directia Concurenta, prin care toate proiectele de decizie in materie de ajutor de stat sunt evaluate de expertii comunitari inainte de a fi adoptate. Astfel, toate proiectele de decizie ale Consiliului Concurentei au fost evaluate de Comisia Europeana, fiind acceptate de expertii comunitari. De la initierea acestui mecanism, Consiliul a transmis 77 de proiecte, 75 de decizii fiind finalizate si adoptate, iar 2 proiecte sunt in curs de analiza. (De la inceputul lui 2005, Consiliul a adoptat 64 de decizii in domeniul ajutorului de stat).
- Cate asemenea cereri au fost respinse, ca urmare a opozitiei UE?
- Ajutoarele de stat nu sunt respinse, ca urmare a opozitiei UE. Nu a fost cazul ca proiecte de decizie ale Consiliului sa nu fie acceptate de CE. Ajutoarele de stat care nu indeplinesc conditiile de autorizare nu trec de filtrul Consiliului Concurentei. Numarul de investigatii privind circumstantele acordarii ajutoarelor de stat a crescut foarte mult. Pana acum au fost deschise 19 investigatii, in 2004 au fost deschise doar cinci si nici una inainte de 2004. Numarul de companii implicate este mult mai mare. In investigatiile demarate in zonele defavorizate sunt afectate 33 de companii. Astfel, pentru o serie de ajutoare de stat incompatibile, Consiliul Concurentei a emis decizii negative in 2005, fiind vorba de patru cazuri. In cel al companiilor Laminorul Braila, Terom Iasi, Aris Arad, de returnare a ajutoarelor si de neacordare, pentru Amitech Calan.
De asemenea, in urma controalelor efectuate, Consiliul Concurentei a intocmit un proiect de decizie pentru recuperarea a 31 de ajutoare de stat ilegale acordate in zonele defavorizate (din cei 31 de agenti, 4 au restituit voluntar ajutoarele ilegale primite). Inspectoratele teritoriale de concurenta au efectuat, numai de la inceputul anului 2005, 3.918 controale, in urma carora s-au deschis 14 investigatii privind ajutoare de stat nenotificate. Incercam sa reducem si chiar sa eliminam ajutoarele care se intind dincolo de 2007 si care nu au respectat regulile de joc.
- Exista riscul returnarii acestora mai ales in ceea ce priveste companiile din siderurgie?
- Consiliul nu va mai autoriza nici un ajutor de stat pentru companiile care au facut deja obiectul Strategiei de restructurare. In ceea ce priveste companiile siderurgice, 3 societati (Mittal Steel Galati, Mittal Steel Iasi si Mittal Steel Roman) fac deja obiectul investigatiilor declansate de Consiliul Concurentei. Totodata, au fost declansate controale in vederea pregatirii notelor de deschidere a investigatiilor in cazul altor 4 companii siderurgice susceptibile de a fi primit ajutor de stat.
- Care sunt semnalele pe care le-ati primit pana acum, in legatura cu modul in care va fi tratat capitolul ,Concurenta" in Raportul de tara din octombrie 2005?
- Progresele din domeniul concurentei au fost remarcate si de oficialii europeni. Totusi, mai sunt si alte institutii implicate in domeniu. Am reusit sa identificam unul dintre cartelurile urmarite in Europa, si anume cel din domeniul cimentului. Toate cele trei companii au platit amenzile respective, iar doua dintre ele s-au retras din orice actiune judecatoreasca. In domeniul concurentei, Raportul de monitorizare din toamna acestui an va reflecta eforturile facute de Consiliul Concurentei, precum si rezultatele acestor eforturi. Cu siguranta, Raportul va indica si o serie de prioritati ce trebuie avute in vedere in anul ce a mai ramas pana la aderare. In cadrul unor recente consultari tehnice cu CE, expertii comunitari au salutat progresele obtinute in ultima perioada in domeniul concurentei, insistand ca acest trend pozitiv de dezvoltare sa fie continuat si consolidat. Ne asteptam in acest context ca Raportul Final al Comisiei Europene din aprilie 2006 sa concluzioneze ca aspectele privind Concurenta nu vor reprezenta un obstacol in aderarea Romaniei la Uniunea Europeana la data de 1 ianuarie 2007.

Europa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite