Camioanele viitorului pe masa Comisiei Europene

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Noile designuri pentru autocamioane pe care le propune Uniunea Europeană sunt excelente pentru siguranţa traficului, pentru business şi pentru mediul înconjurător. Dar, industria producătorilor de autocamioane opereză precum un cartel al cărui scop e blocarea inovaţiei.

În aprilie 2014, Comisia Europeană şi-a propus să ofere producătorilor de autocamioane mai mult spaţiu pentru design (800 - 900 mm în plus) pentru a le permite să construiască maşini mai eficiente şi mai sigure în traficul rutier.

Comfort

Şoferul de TIR petrece în medie 4,6 nopţi pe săptămână în cabina maşinii. Astfel, spaţiul extins în cabină oferă şoferului condiţii de lucru şi de odihnă mai bune.  Şoferi bine odihniţi înseamnă creşterea masivă a siguranţei în trafic.

Eficienţa combustibilului / Reducerea emisiilor

Camioanele consumă 80 de miliarde de litri de motorină şi emit 6% din CO2 din toată UE pe durata unui an.  Prin noul design se va face 3-5% economie de combustibil din aerodinamica îmbunătăţită, ceea ce înseamnă pentru un TIR de cursă lungă o economie de 1500 de Euro pe an (la preţurile curente cu TVA exclus). Studii arată ca 900 de vieţi pot fi salvate anual.

Totodată, botul alungit ar permite camioanelor să fie cu 12% mai aerodinamice, cu economii de combustibil de 3-5% pentru TIR-uri.

Siguranţă

4250 de oameni mor în fiecare an în accidente în care sunt implicate camioane.

Designul diferit al cabinei ar permite parbrizuri mai mari, reducând astfel unghiurile vizuale moarte din jurul cabinei, deci o vizibilitate mult augmentată; majoritatea accidentelor în care sunt implicaţi pietoni ori ciclişti sunt cauzate de vizibilitatea precară.

Forma rotunjită pentru zona de deformare poate preveni lovirea şi rularea peste ciclişti sau pietoni, salvând sute de vieţi în fiecare an.

O cutie de impact poate fi montată în spaţiul suplimentar al botului, reducând semnificativ impactul lovirii altor maşini.

Astfel de prevederi utile au fost susţinute şi de votul aproape unanim al Parlamentul European. Atunci s-a dat şi un termen limită, anul 2017, lăsând câţiva ani în care să se finalizeze normele tehnice.

Consiliul miniştrilor UE, condus de către Franţa şi Suedia, ar dori să interzică (conform unui document „pe surse” sau scurs de la Consiliu)‚ noile designuri până în 2024, deci un moratoriu de un deceniu pentru siguranţa rutieră şi pentru un mediu mai curat. Prin Franţa, Suedia se înţelege Renault Volvo.

În final, poziţia Consiliului este un copy/paste a ceea ce doresc producătorii: o amânare de 10 ani.

Producătorii de camioane funcţionează ca un cartel, încercând să oprească un design inovator pentru a evita, spun ei, o o dereglare a pieţei. Acest lucru este în detrimentul economiei (transportatorii rutieri, businessurile, vor plăti facturi mai mari pe combustibil), siguranţa rutieră (mii de oameni vor muri inutil) şi mediu (mai mult CO2 va fi emis). Pe de altă parte Volvo-Renault au propus deja nişte designuri noi care se adaptează perfect noilor reglementări.

image


De ziua naţională a României, pe 1 Decembrie, Consiliul, Comisia şi Parlamentul European se întâlnesc să negocieze o soluţie în ceea ce e îndeobşte denumit “trialog”. Pe 3 decembrie, miniştrii transporturilor pleacă la Bruxelles pentru o reuniune a Consiliului. Care e poziţia guvernului României?

Dacă Statele Membre, în mod special Franţa şi Suedia, nu îşi moderează poziţia, există riscul ca negocierile pur şi simplu să eşueze sau, dacă Parlamentul şi Comisia ajung la un compromis, vom avea o soluţie care amână cu un deceniu designuri pentru siguranţa rutieră şi economisirea combustibilului.
 

Acest articol e parte din campania EcoTransport a organizaţiei 2Celsius.

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite