Adevărul Live: Grigore Cartianu şi Sorin Bocancea, despre terorism şi cartea „Je suis Charlie?“

Grigore Cartianu şi Sorin Bocancea, despre terorism şi cartea „Je suis Charlie?“ 

Invitatul jurnalistului Grigore Cartianu la Adevărul Live a fost Sorin Bocancea, doctor în ştiinţe politice. Cei doi au dicutat pe margine cărţii nou-apărute „Je suis Charlie?“ şi a actelor de terorism, în contextul ultimelor evenimente.

Cele mai importante declaraţii:

Sorin Bocancea: Sunt texte de la 36 de autori. Ideea a apariţinut redacţiei Editurii Adenium care a vrut să vină în întâmpinarea evenimentelor actuale de acest fel. Majoritatea autorilor sunt cei care au contribuit la paginile revistei Polis a ziarului Timpului.

Mai avem în pregătire carţi cu mărturiile militarilor care au participat la Revoluţie. Probabil în decembrie vom lansa cartea, atunci când lumea e mai sensibilă la subiect. Toţi au fost păcăliţi în piaţă la Sibiu. O să ajungem la zece volume. Vor mai fii mărturii ale persoanelor care au deţinut funcţii importante în regimul comunist.

Era la modă să spui „Je suis Charlie“, apoi a început o întreagă dezbatere.

Toate întrebările au mers pe un spectru larg. Un lucru este prezent peste tot: nimic nu justifică o crimă. Interogaţiile care au apărut după valul de emoţii au mers pe mai multe paliere. Cititorii vor regăsi aceste paliere. Noi nu am venit cu indicaţii pentru cartea asta. Toţi contributorii au venit cu propriile opinii. Majoritatea sunt personalităţi ale opiniei publice, jurnalişti şi specialişti.

Unde se termină libertatea de exprimare?

Un nivel al discuţiei pe marginea acestui eveniment a fost redisputarea libertăţii. Foarte mulţi au vorbit pe tema libertăţii. Unii au afirmat categoric că nu încape discuţie despre libertatea de exprimare. Alţii au spus că trebuie să regândim libertatea în zilele de astăzi. În cadrul libertăţii religioase există şi legea de a nu jigni fiinţa în care crezi. Calomnia nu este un păcat de moarte, moartea este absolutul. În momentul în care faţă de acest absolut se vine cu o idee de libertate absolută nu se poate veni cu o idee de libertate. Avem libertăţi în numele Libertăţii.

În istoria lor, europenii au gândit şi trăit libertatea în moduri diferite. Pentru libertatea de a aparţine unei naţiuni au ucis invadatorii. Odată ce s-a creat structura suprastatală a venit şi circulaţia europeană. Valoarea libertăţii a fost operaţionalizată în libertatea de circulaţie. Se regândesc şi cadrele libertăţii. Întotdeauna libertatea trebuie să se schimbe pentru ca lucrurile să râmână cum au fost. Nu putem să operăm cu o definiţie de acum 300 de ani. Avem mijloace de comunicare, avem logistica pe care teroriştii o utilizează. Ei utilizează chiar mass-media pentru că le propagă mesajul. Terorismul este un act al războiului. Astăzi un act terorist îngrozeşte întreaga lume. Trăim în satul global şi asta are o influenţă asupra noastră.

E cool să fi erou, chiar şi post-mortem“

Problema este că acei indivizi sunt la a doua generaţie, au crescut în lumea europeană. Au primit libertatea de a trăi aici. Problema este că cei care au recurg la un astfel de act s-au format la şcolile din Franţa. Aceşti tineri au paşaport franţuzesc, e simptomatic ceea ce au făcut. Există tineri care sunt atraşi de acest miraj. Un segment de populaţie tânără optează pentru astfel de extremisme pentru că nu realizează consecinţele profunde. E cool, vrea să fie erou o dată-n viaţă. Dintr-un nimeni devin cineva, chiar dacă post-mortem. Fiecare trăieşte în istoria personală perioade de radicalism. Este această dorinţă de a-ţi arăta cicatricele. Să defilezi cu Che Guevara pe tricou e o dovată de prostie.

Preţul libertăţii

Gravitatea terorismului este că o întreagă comunitate îşi pierde încrederea în instituţiile democratice. Un guvernămând poate să profite de un astfel de moment şi să încalce libertatea în numele securităţii. Limita asta se joacă şi e foarte bine gândită. Tot timpul trebuie regândite cadrele. Nu va mai fi ca înainte, dar libertatea are întotdeauna un preţ, anume mesaje care lezează anumite comunităţi. Importante sunt şi curentele de opinie. Democraţia este un regim scump. În democraţie lucrurile se complică, fiecare individ are dreptul să fie ascultat şi are dreptul la propriile valori.

Aceste crime oribile arată un element care ar trebui să ne îngrijoreze. Numai un individ care nu are toţi boii acasă poate să săvârşească o asemenea atrocitate. Frontul e front, dar aici e vorba de civili. Nu se apărau, nu erau în legea războiului. Unii îşi găsesc o cauză, apoi cauza poate să devină etichetă pentru întreaga comunitate. Şi în Biblie există instigări la ucidere. Dar mesajul islamului nu este unul belicos. În lumea islamică nu se ucide toată lumea, e vorba de componenta tradiţională. Crimele nu sunt departe în timp nici pentru europeni. Este un fenomen scăpat de sub control chiar de către lumea islamică însăşi.

„Libertatea este o valoare pe care trebuie să o acceptăm drept absolută“

Libertatea trebuie redefinită de la o generaţie la alta. Este un produs istoric, o priectăm ca valoare absolută. Dacă ar fi o convenţie nu am mai crede în ea. Saltul Europei s-a produs pe baza acestei valori. Emanciparea europeanului s-a produs pe un plus de libertăţi. Avem maximul de libertate din istoria omenirii. Libertatea este o valoare pe care trebuie să o acceptăm drept absolută. Măsurile nu trebuie să fie luate sub emoţii.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: