Premierul britanic este pus sub o presiune uriaşă şi are din ce în ce mai puţine opţiuni după situaţia umilitoare de a trebui să ceară amânarea pentru 21 ianuarie a votului asupra Acordului negociat timp de 17 luni cu UE.

Speranţa sa era să-i convingă pe partenerii europeni să renegocieze ceva din text, asta în ciuda angajamentelor luate de responsabilii europeni care spuseseră că nu vor mai rediscuta nimic, ceea ce s-a repetat ieri la Bruxelles. Sigur că se vor da mai multe lămuriri asupra textului Acordului, astfel încât Marea Britanie să fie ajutată să iasă la timp din UE, pe 29 martie 2019, dar nimic altceva. Nu se va renegocia nimic. Caz în care Theresa May va fi obligată să revină în faţa Parlamentului Britanic şi, foarte probabil, să fie confruntată cu o serie de posibile scenarii în perioada imediat următoare.

  1. Parlamentul britanic să voteze în favoarea Acordului, caz în care urmează un vot în plenul Parlamentului European asupra Acordului şi, mai departe, în caz de vot majoritar „pentru“, să aprobe Acordul şi, conform planului, data de ieşire să fie respectată.

  2. Parlamentul britanic votează împotriva Acordului. Caz în care guvernul:

  1. poate decide renunţarea unilaterală la BREXIT, lucru legalmente posibil prin decizia Curţii Europene de Justiţie, Marea Britanie păstrându-şi calitatea de membru UE;

  2. poate decide organizarea unui nou referendum care să confirme sau să infirme rezultatele primei consultări populare;

  3. poate demisiona şi organiza alegeri anticipate într-atât de repede încât să apară un nou guvern care să poată lua una dintre măsurile enumerate anterior;

  4. să fie obligat să prezinte public detaliile pregătirilor naţionale pentru scenariul dezastrului: scenariul BREXIT fără acord este din acest moment extrem de posibil, având în vedere poziţiile extrem de critice exprimate de Parlamentul britanic care, aşa cum a recunoscut chiar Theresa May, dacă textul Acordului cu UE facă ar fi fost supus la vot pe 11 decembrie, l-ar fi respins cu largă majoritate.

Semnalele ca situaţia redevine dramatică sunt cu mult peste cota de urgenţă, Consecinţele economice negative vor fi oricum foarte serioase pentru oricare dintre tipurile de BREXIT, avertizează un comunicat oficial al Băncii Angliei, Dar, dacă cumva va exista un BREXIT fără acord, atunci se deschid larg porţile pentru intrarea UK în haos, ajungându-se la scăderea valorii livrei sterline cu aproximativ 25% dar şi la o creştere brutală a şomajului şi inflaţiei. Pe de altă partre, guvernul britanic a arătat deja că, în caz de Hard Brexit, urmează să crească în mod considerabil preţul tranzacţiilor în EURO, fiind desfiinţat în mod automat şi plafonul obligatoriu de limitare a comisioanelor pentru tranzacţiile bancare. Turiştii britanici vor avea nevoie să aibă un paşaport cu o durată de valabilitate de peste 6 luni, altfel existând riscul să nu poată intra în Statele Membre UE. Pentru a intra în porturile europene, navele britanice vor trebui să furnizeze o serie de documente de pre-notificare specifice noului statut al UK, cel de ţară terţă cu care nu există acord comercial. Ar urma probleme imense pentru schimbul de mărfuri deoarece, din momentul unui NO DEAL BREXIT, mărfurile britanice certificate de agenţiile din Marea Britanie nu vor mai putea intra pe teritoriul UE decât după ce vor fi recunoscute de o agenţie de certificare europeană, proces care poate lua chiar câţiva ani pentru fiecare produs în parte. În situaţia NO DEAL, Londra şi-a avertizat deja clienţii din cadrul Spaţiului Economic european (EEE) asupra faptului că nu vor mai putea face apel la serviciile unei bănci de investiţii din UK deoarece acordurile transfrontaliere nu vor mai fi valide. Sectorul telefonie ar putea fi serios afectat deoarece nu va mai fi valabil autorizarea folosirii automate a serviciul naţional de telefonie mobilă, implicând revenirea la costuri speciale fie la intrarea britanicilor pe teritoriul UE, fie a europenilor în UK. În cazul aeroporturilor, un NO DEAL va aduce probleme uriaşe deoarece atât companiile britanice cât şi cele europene ar putea pierde dreptul de a opera zboruri între UE şi UK, caz similar similar pentru transportul pe cale ferată deoarece licenţele transportatorilor britanici nu vor mai fi valabile.

Ne interesează direct – sau cel puţin pentru asta ar trebui să se pregătească guvernul român în cazul sutelor de mii de români care se află acum în Marea Britanie – faptul că NO DEAL BREXIT va însemna schimbări dramatice în legislaţia britanică a muncii şi protecţiei sociale.

Atenţie, căci, în asemenea caz, se va pune problema că Statele UE ar putea vota pentru nerecunoaşterea diplomelor deja căpătate sau a studiilor din perioada de dinainte de NO DEAL, iar deţinătorii diplomelor respective nu vor mai putea să-şi exercite profesiile pe teritoriul UE. Caz în care apare şi o altă problemă gravă legată de recunoaştere perioadelor de lucru efectuat în UK şi care acum sunt reluate automat în orice stat membru UE pentru calculul pensiei sau ajutoarelor sociale. Ceea ce nu va mai fi cazul deoarece, dacă nu există un acord de reciprocitate, perioadele respective vor fi anulate în calcului pensiilor naţionale din Statele Membre.

Aveţi aici proiectul unui proiect de lege depus pentru procedură accelerată privind măsurile pe care Franţa vrea să le ia în cazul retragerii UK, inclusiv în cazul special de NO DEAL. Imaginea finală este foarte apropiată de un început de coşmar deoarece nici măcar în textul respectiv nu sunt anunţate proiecţiile de risc. Este ceea ce va face acum Uniunea Europeană, acesta fiind sensul dispoziţiei pe care o vor da mâine şefii de state şi guverne.

Aici am ajuns şi trebuie înţeles foarte bine că acesta este rezultatul incredibil de prost, în orice variantă, a campaniei populiste a naţionaliştilor extremişti în favoarea BREXIT. Pachetul iniţial de promisiuni s-a dovedit fals, perspectiva „ne vom lua ţara înapoi şi să vedeţi ce rezultate extraordinare vom avea“ s-a dovedit perfect realistă, dar în sens negativ. Singurii convinşi că un HARD BREXIT este soluţia perfectă pentru Marea Britanie sunt cei din nucleul „dur“ al conservatorilor britanici şi, evident, Preşedintele Donald Trump adeptul soluţiei de rupere fără reguli şu cât mai rapidă între UK şi UE.

Deocamdată, este haos şi, pe fond de haos şi neîncredere absolut totală în capacitatea clasei politice de a oferi o soluţie credibilă, orice se poate întâmpla, inclusiv secesiunea unor teritorii ai căror reprezentanţi aminteau în Parlamentul britanic că nimeni nu trebuie să uite că UK este o uniune de entităţi. Care, în caz extrem, pot să se despartă prin demararea referendumurilor de independenţă.

Ce se mai poate face? De data asta, din nou, nu există decât un singur răspuns valabil: se va face ceea ce vor dori electorii britanici care descoperă acum că valoarea votului nu este legată doar de BREXIT, ci de însăşi supravieţuirea Marii Britanii.