Zbor inaugural al primului avion de pasageri dezvoltat de China

0
Publicat:
Ultima actualizare:
C919 va reprezenta un concurent pentru Boeing şi Airbus/ Foto: EPA
C919 va reprezenta un concurent pentru Boeing şi Airbus/ Foto: EPA

C919, avionul de pasageri dezvoltat de China în cadrul unui proiect naţional, a fost lansat cu succes cu ocazia zborului său inaugural. După o serie de lungi amânări, acesta reprezintă doar primul pas prin care China încearcă să pătrundă pe piaţa internaţională a aviaţiei comerciale.

Avionul C919, dezvoltat şi produs de Commercial Aircraft Corp., sau COMAC pe scurt, era iniţial programat să fie gata în anul 2012, cu primul său zbor în anul 2016. În ciuda acestor întârzieri, COMAC va reprezenta un competitor serios în viitor pentru liderii pieţei aviaţiei civile Boeing şi Airbus, dat fiind faptul că C919 va avea un preţ cu până la 50% mai mic decât modelele produse de competitorii americani şi europeni.

Acest prim model al avionului, aflat încă în teste, a decolat de la aeroportul Pudong din Shanghai, evenimentul fiind transmis în direct de media de stat chineză. Aceasta din urmă a declarat succesul acestui proiect drept un motiv de mândrie naţională, doar alte şase ţări din lume au reuşit să producă un avion de linie de asemenea dimensiuni, mai ales în contextul în care doar în urmă cu câteva zile China a lansat la apă primul portavion produs în întregime pe piaţa internă. Ambiţia Chinei de a-şi dezvolta propria industrie de aviaţie civilă datează din anii 1970, atunci când soţia lui Mao Zedong, Jiang Qing, a susţinut personal dezvoltarea acestui sector.

„O ţară puternică trebuie să aibă propriul avion de pasageri. Industria aviaţiei comerciale din China nu poate depinde în totalitate de importuri”, a declarat Li Jiaxiang, şeful autorităţii pentru aviaţia civilă din China.

Având între 150 şi 170 de locuri pentru pasageri, C919 va reprezenta un concurent pentru Boeing 737 şi Airbus 320. Incorporând un motor de ultimă generaţie, specialiştii în domeniu consideră că C919 este comparabil în calitate cu competitorii săi. Avionul nu este dezvoltat în întregime în China, motorul, partea de electronică, roţile, frânele şi multe alte componente fiind fabricate în principal în Europa şi Statele Unite.

Preţul avionului este anunţat de a fi în jur de 500 milioane $, cu aproximativ 100 milioane $ sub preţul de catalog al competitorilor săi. Diferenţele de preţ pot creşte însă în cazul unor comenzi mari. Mass media chineză a anunţat că există deja comenzi pentru 570 de aparate C919 din partea companiilor de aviaţie chineze.

Se estimează că piaţa globală a aviaţiei civile va avea o valoare totală de 2 trilioane $ în următorii 20 de ani. Cei de la Boeing estimează că, doar pentru a face faţă pieţei interne, companiile aeriene chineze vor fi nevoite să achiziţioneze peste 6,000 de avioane de pasageri, de diferite mărimi, al căror cost se apropie de 1 trilion $. Următorul pas pentru ca C919 să intre pe piaţa globală va fi obţinerea certificatelor necesare din partea agenţiilor americane şi europene, FAA şi EASA, ce reglementează sectorul aviatic comercial.

Directorul executiv al Qatar Airways, Akbar Al Baker, declara în urmă cu ceva timp că acesta „nu are nicio ezitare în a cumpăra avioane fabricate în China”, atâta timp cât sunt construite la un anumit standard. „Nu e nimic greşit în a cumpăra produse fabricate în China. Folosim iPhone-uri fabricate în China, concepute de altcineva, dar fabricate în China. Cred că va fi bine dacă acest monopol (Boeing/Airbus) va fi spart”, a adăugat acesta.

c9193
În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite