Un an de când costul modei s-a tradus în mii de morţi şi răniţi. Cine sunt vinovaţii din lumea dezvoltată pentru dezastru?

Un an de când costul modei s-a tradus în mii de morţi şi răniţi. Cine sunt vinovaţii din lumea dezvoltată pentru dezastru?

Imaginea celebră realizată după prăbuşirea unei fabrici de textile din Bangladesh. FOTO eCouterre.com

În urmă cu aproape un an, Bangladesh trecea prin cel mai urât episod din istoria modei. Rana Plaza, o fabrică de textile din Bacca, s-a prăbuşit şi peste o mie de muncitori au murit. Fotojurnalistul care a fost acolo spune acum povestea unei tragedii provocată indirect de marile branduri ale lumii.

The New York Times“ a realizat un documentar despre momentele de după prăbuşirea Rana Plaza, aşa cum îşi aduce aminte Ismail Ferdous, fotojurnalistul care a reţinut momentul în imagini şi în amintirile sale. Conform cifrelor oficiale, au murit aproape 1.100 de oameni şi au fost răniţi circa 2.500 de muncitori. Acea prăbuşire a dat lumii şi una dintre cele mai cunoscute fotografii, doi muncitori care au murit îmbrăţişaţi.

În fotografiile lui Ferdous sunt oamenii care au murit în clasa de jos a modei, sunt oamenii care s-au oferit voluntari pentru a căuta supravieţuitori şi mai sunt branduri. Sunt etichetele marilor case de modă care aveau parteneriat cu Rana Plaza, sunt etichetele unor haine care în ţările mai dezvoltare ar fi ajuns să coste poate şi sute de dolari. Salariul minim pentru un muncitor în fabricile din Bangladesh este de aproape 70 de dolari pe lună, dar încă sunt mulţi angajatori care nu ţin cont de această normă.

În Bangladesh, aproximativ patru milioane de oameni lucrează în această industrie a textilor. Cei mai mulţi muncitori sunt femei. După ce a fost prezentat bilanţul asupra morţilor şi răniţilor din Rana Plaza, prăbuşirea acestei clădiri a intrat în istorie drept cel mai mare accident din industrie.

Unul dintre oamenii care şi-au pierdut rude în urma prăbuşirii Rana Plaza. FOTO Reuters

Pe lista magazinelor care avea contract cu Rana Plaza se regăsesc şi Auchan şi Carrefour alături de Mango sau Walmart. La minutul 4:35 din videoclipul de mai jos sunt toate trecute. La începutul lunii mai anul trecut, au existat chiar şi manifestaţii de stradă faţă de magazinul Mango din Barcelona.

Materialul publicat de NY Times mai atrage atenţia asupra unui fapt. Pe măsură ce oamenii vor haine de o calitate cât mai bună, pe atât sunt mai puţin dispuşi să plătească mai mult. Publicaţia americană susţine proiectul „Cost of Fasion“ şi promite un documentar mai mare despre acest caz şi lumea din spatele brandurilor de lux prezente în marile magazine ale lumii. După dezastrul din Bangladesh, poliţia a arestat doi proprietari ai unor ateliere de confecţii

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: