Navele Chinei care ar trebui să îngrijoreze SUA. Beijing îşi construieşte marina într-un ritm mai rapid decât SUA şi toţi aliaţii săi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Portavionul Fujian la lansare FOTO Profimedia
Portavionul Fujian la lansare FOTO Profimedia

China a făcut o declaraţie importantă cu privire la ambiţiile sale navale prin lansarea recentă a celui de-al treilea şi cel mai avansat portavion al său. Experţii spun că noile sale sisteme de luptă arată că recuperează rapid decalajul faţă de SUA, oferindu-i capacitatea de a lansa mai multe avioane, mai repede şi cu mai multă muniţie.

Fujian - de departe cel mai mare, cel mai modern şi cel mai puternic portavion chinezesc de până acum - este bijuteria de 80.000 de tone din coroana unei expansiuni militare care a făcut ca Beijingul să devină cea mai mare flotă din lume, potrivit CNN.

Acţiunea Beijingului ar trebui să fie suficientă pentru a da de gândit oricărui adversar potenţial, mai ales având în vedere agresivitatea crescândă a Chinei în disputele sale teritoriale cu Japonia în Marea Chinei de Est, cu o serie de naţiuni din Asia de Sud-Est în Marea Chinei de Sud şi hărţuirea repetată a insulei autonome Taiwan.  

Cu toate acestea, deşi lansarea navei Fujian a fost în mod clar un mesaj adresat rivalilor Beijingului, analiştii avertizează că nu trebuie să creadă prea mult din această exagerare.

În primul rând, Fujian nu va fi probabil operaţional decât peste trei-patru ani, a declarat Carl Schuster, fost căpitan al Marinei americane şi fost director de operaţiuni la Centrul comun de informaţii al Comandamentului SUA din Pacific. Şi chiar şi atunci când va fi operaţional, dimensiunea sa va face din el o ţintă evidentă - orice inamic va fi foarte conştient de faptul că scufundarea unei astfel de nave emblematice ar fi un dezastru militar pentru China.

În esenţă, spun experţii, Fujian ar putea fi cea mai mare navă a Chinei, dar probabil că nu este cea mai mare problemă la care se gândesc comandanţii americani în acest moment.

CNN prezintă patru tipuri de nave aflate la dispoziţia Chinei care, fără îndoială, reprezintă o ameninţare mult mai mare pentru dominaţia navală a SUA.

Distrugătorul Type 055

Lansate în 2017, aceste distrugătoare de rachete ghidate deghizate sunt considerate de mulţi drept cele mai puternice nave de luptă de suprafaţă din lume.

Type 055, de 13.000 de tone, suficient de mare pentru a fi considerat un crucişător conform standardelor NATO, este echipat cu 112 tuburi de lansare verticală care pot fi folosite pentru a lansa orice, de la rachete anti-navă la rachete de atac terestru cu rază lungă de acţiune.

FOTO Profimedia 

Nava Type 055 FOTO Profimedia

„Această navă este mai mare şi mai puternică decât majoritatea distrugătoarelor americane, japoneze şi sud-coreene”, a declarat Timothy Heath, analist senior al RAND Corp. pentru CNN în 2018, când Beijingul a lansat două dintre navele de război într-o singură zi, aceasta fiind o dovadă a capacităţilor impresionante de construcţie navală ale Chinei.

Un raport al Serviciului de Cercetare al Congresului SUA din martie a declarat că cel puţin 10 Type 055 ar fi fost lansate sau sunt în construcţie.

Submarinul silenţios 039

Aceste submarine sunt ambarcaţiuni aproape silenţioase cu propulsie diesel-electrică, cu capacităţi care s-ar putea dovedi greu de gestionat de către planificatorii militari americani.

Beijingul a construit 17 submarine de tip 39A/B, cu planuri de a creşte acest total la 25 în următorii trei ani, potrivit raportului Departamentului american al Apărării pentru 2021 către Congres privind puterea militară a Chinei.

„Acest tip de submarin oferă o formidabilă «apărare în adâncime» în apele din apropierea Chinei şi se pare că a dezvoltat o anumită capacitate de a lupta cu inamicul în largul mării”, a declarat un expert militar. 

China face presiuni pentru a lansa mai multe submarine super-silenţioase, care sunt înarmate cu rachete de croazieră anti-navă, se arată în raportul Departamentului Apărării.

Progresele submarinelor chinezeşti au loc chiar în momentul în care marina americană are probleme cu capacităţile sale antisubmarin.

Feriboturi comerciale

Feriboturile comerciale s-ar putea să nu fie primul lucru care vă vine în minte când vă gândiţi la capacităţile navale mortale - dar în asta constă puterea lor.

Pentru a invada Taiwanul, China ar trebui probabil să transporte o forţă invadatoare de sute de mii de oameni - unii analişti au sugerat că ar fi nevoie de mai mult de un milion de oameni.

China dispune de o flotă masivă de feriboturi civile care ar putea fi rapid convertite pentru uz militar şi, potrivit unora, ar fi putut fi proiectate chiar pentru această posibilitate.

„Cel mai mare constructor de feriboturi din China a declarat public în 2015 că unul dintre cele mai mari feriboturi ale sale a fost construit în dublu scop militar şi civil, iar unul dintre cei mai mari operatori de feriboturi din China a fost descris în mod similar ca având o filosofie de dezvoltare dublă, civilă şi militară”, a scris Thomas Shugart, fost comandant de submarin al Marinei SUA.

El a adăugat că societăţile civile de feriboturi care operează în Marea Galbenă şi Marea Chinei de Sud au fost deja organizate în unităţi auxiliare ale APL.

Numerele, a spus Shugart, au fost uluitoare. El a estimat că utilizarea navelor civile ar oferi Chinei un plus de 1,1 milioane de tone de deplasare. Această cifră este de peste trei ori mai mare decât tonajul de deplasare al tuturor navelor de asalt ale Chinei la un loc. Iar dacă China ar folosi transportoarele de vehicule din Hong Kong, ar putea obţine 370.000 de tone suplimentare de transport maritim, potrivit lui Shugart.

FOTO Shutterstock 

Feribot China FOTO Profimedia

Este suficient pentru a cuceri Taiwanul prin forţă? Acest lucru este greu de ştiut. Dar Shugart a spus că a răspuns la o întrebare.

„Câte (nave) de transport are armata chineză? Foarte probabil, mai multe decât aţi putea crede”.

Miliţia maritimă

Feriboturile nu sunt singurele nave civile pe care planificatorii militari le au în vizor.

Experţii acuză China că a creat o miliţie maritimă, formată din peste o sută de nave care se presupune că se ocupă cu pescuitul comercial.

Miliţia - a cărei existenţă este negată de Beijing - este formată din cel puţin 122 de nave şi probabil chiar 174, potrivit Centrului pentru Studii Strategice şi Internaţionale.

Dar numărul real ar putea fi chiar mai mare. Diverşi experţi au suspectat implicarea miliţiei atunci când peste 200 de bărci de pescuit chinezeşti s-au înghesuit în apele din jurul recifului Whitsun din Marea Chinei de Sud la începutul anului 2021. Reciful este revendicat atât de China, cât şi de Filipine, care au descris prezenţa ambarcaţiunilor drept o „acţiune provocatoare clară”.

„Miliţia maritimă a Forţelor Armate Populare Chineze nu pescuieşte", a declarat Schuster pentru CNN anul trecut. „Aceştia au arme automate la bord, ceea ce le face foarte periculoase. De asemenea, sunt mai rapide decât 90% dintre bărcile de pescuit din lume.”

 

Lansarea portavionului. China îşi construieşte marina într-un ritm mai rapid decât SUA şi toţi aliaţii săi

Totuşi, nimic din toate acestea nu înseamnă că lansarea Fujianului nu este un moment important.

La fel ca în SUA, portavioanele vor deveni în timp piesa centrală a marinei militare a APL - şi un simbol a ceea ce este capabilă armata chineză modernă, a spus Schuster.

„Lansarea Fujian ar trebui privită pentru ceea ce prevesteşte, nu pentru impactul său imediat limitat”, a declarat Schuster.

„China a lansat acum trei portavioane şi a adus două în stare operaţională completă într-o perioadă în care Marina americană s-a luptat să aducă o nouă unitate în stare operaţională completă”, a spus el.

Schuster a făcut referire la USS Gerald Ford, un superportavion care a fost afectat de probleme de la punerea sa în funcţiune în 2017 (moment în care avea deja o întârziere de trei ani). Superportavionul nu a efectuat încă prima sa desfăşurare operaţională, deşi aceasta este aşteptată în această toamnă.

Între timp, China merge înainte.

„Îşi construiesc marina într-un ritm mai rapid decât SUA şi toţi aliaţii săi", a declarat Schuster.

     

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite