Japonia şi Coreea de Sud, front comun în incidentul survolării unor insule de către un avion militar rus. Rusia neagă că s-au tras focuri de avertisment

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Avioane de luptă din patru ţări s-au înfruntat marţi într-o serie de incidente deasupra unei mici insule disputate între Japonia şi Coreea creând o situaţie haotică fără precedent care nu a fost lămurită prea clar de niciuna dintre naţiunile implicate, dar care pare a avea implicaţii strategice în domeniul apărării aeriene, relatează CNN.

Declaraţiile oficialilor sud-coreeni, respectiv ruşi  în legătură cu incidentele sunt contradictorii: şefii de stat majori sud-coreeni susţin că au tras peste 300 de focuri de avertisment către un avion militar rus A-50  după ce acesta din urmă a pătruns de două ori în spaţiul său aerian, un incident în premieră între cele două ţări. 

De cealaltă parte, Moscova a contrazis vehement această relatare, susţinând că avioanele militare sud-coreene au interceptat periculos două dintre bombardierele sale în cadrul unei survolări planificate deasupra apelor neutre, fără a face referire la avionul de recunoaştere.

Alte două ţări au fost implicate, fiecare de câte o parte a baricadei, cel puţin în privinţa încălcării spaţiului aerian.

Ministrul japonez al apărării a susţinut versiunea Coreei de Sud că avionul militar rus a încălcat spaţiul aerian de deasupra insulelor, el spunând că Tokyo a intervenit cu avioane de interceptare.

Mai mult, ambele ţări au declarat că două bombardiere chinezeşti H-6 s-au alăturat avionului militar rus în regiune.

Confruntările au avut loc deasupra unui grup de insule numite Dokdo, respectiv Takeshima, situate în Marea de Est sau a Japoniei- disputate între Coreea de Sud şi Japonia.

Analiştii spun că scopul Rusiei a fost să atragă avioanele de luptă japoneze şi sud-coreene în vederea strângerii de informaţii, mai precis a obţinerii unei hărţi a sistemului aerian de apărare al Coreei de Sud.

Firul incidentelor

Incidentul a survenit în timpul unui exerciţiu militar ruso-chinez, susţin oficialii sud-coreeni: două bombardiere chinezeşti H-6 au trecut în Zona de identificare a Seulului (KADIZ) la ora locală 6:44 a.m şi l-a scurt timp au fost urmate de două bombardiere strategice ruseşti TU-95.

La 8:44 a.m, cele patru avioane au intrat  împreună în KADIZ  şi au stat acolo timp de 24 de minjute.

Apoi avionul militar rusesc A-50 a survolat grupul de insule – mai întâi la ora 9 a.m şi încă o dată o jumătate de oră mai târziu, de fiecare dată stând câteva minute.

Drept răspuns, Coreea de Sud a desfăşurat avioane de luptă J-15 F şi KF-16 trâgând în total 380 de focuri de avertisment, aproape de trei ori mai multe în cea de-a doua ocazie. Totodată, au emis şi mesaje de avertizare care însă n-au primit răspuns.

Avionul A-50 este un avionat neînarmat AWACS, un sistem de supraveghere şi control radar, cu rază lungă de acţiune pentru apărare aeriană.

 

Declaraţiile oficiale

Întru-un alt comunicat, Ministrul rus al apărări a confirmat că a avut loc o patrulare comună cu avioanele de luptă chinezeşti cu rază lungă de acţiune, că aceasta s-a făcut deasupra apelor Japoniei şi Chinei de est cu scopul de „ consolida şi dezvolta relaţiile ruso-chineze”, fără ca acţiunea să aibă o intenţie ostilă unei a treia naţiuni.

Într-un prim comunicat, ministrul acuzase avionele de luptă sud-coreene că au efectuat manevre neprofesioniste asupra unor nave purtătoare de rachete punându-le în pericol.

Acesta a amintit că nu este pentru prima oară când piloţii sud-coreeni au încercat, fără succes însă, să împiedice avioanele ruseşti să survoleze apele neutre, adăugând că nu recunoaşte zona de identificare a Coreei de Sud.

Deşi în niciunul dintre cele două comunicate oficialul n-a făcut referire la A-50, într-o declaraţie filmată, comandatul Forţelor de aviaţie cu rază lungă de acţiune ruseşti a spus că misiunea a fost „sprijinită” de avioanele A-50 ŞI KJ-2000.

Acesta a negat că ar fi existat focuri de avertisment de la avioanele de luptă sud-coreene precizând că dacă „piloţiii ruşi ar fi identificat o asemenea ameninţare, ar fi urmat imediat o reacţie corespunzătoare”.

Întrebat despre incident, ministrul chinez al afacerilor externe a spus că nu cunoaşte chestiunea în detaliu şi a trimis întrebarea către Departamentul apărării.

„Aţi folosit cuvântul intruziune şi aş fi mai precaut în folosirea acestor termeni, dat fiind că China şi Coreea de Sud sunt vecini aflaţi în relaţii bune, iar situaţia nu este încă  lămurită”, a spus purtătorul de cuvânt chinez.

O Zonă de identificare a unei ţări este o arie declarată de un stat de identificare şi localizare a unor avioane străine care ar putea pătrunde în spaţiul său aerian, dar care nu intră sub incidenţa unor reglementări internaţionale.

Seulul şi-a redefinit acest spaţiu ultima oară în 2013.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite