Expansiunea Beijingului în Marea Chinei de Sud. De ce a construit un oraş de peste un milion de kilometri pătraţi în arhipelagul Paracel

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Oraşul Sansha din Marea Chinei de Sud FOTO captură
Oraşul Sansha din Marea Chinei de Sud FOTO captură

Un raport recent al Colegiului de Război Naval din SUA a adunat noi informaţii despre oraşul Sansha din Marea Chinei de Sud, situat în cadrul liniei de demarcaţie în nouă puncte, ce stabileşte graniţele teritoriilor reclamate de China în defavoarea Taiwanului şi a mai multor ţări din Asia de Sud-Est, relatează Bloomberg.

Fondat în 2012, Sansha City, din provincia Hainan, este oraşul cu cea mai mare suprafaţă din lume - şi anume aproape 1,3 milioane de kilometri pătraţi. Cea mai mare parte a sa este întindere de apă, dar uscatul său cuprinde Insulele Paracel - reclamate de Vietnam şi Taiwan - şi Insulele Spratly - şi ele disputate între China şi mai multe ţări asiatice între care Filipine, Malyasia şi Brunei.

Primăria oraşului se află pe o insula Woody - parte din arhipeleagul Paracel (circa 7.75 kilometri pătraţi uscat), arată raportul de 57 de pagini scris de expertul în materie de China Zachary Haver de la institutul de Studii Maritime al Colegiului de Război Naval.

„Odată un avanpost izolat, Insula Woody a devenit un centru cu activitate intensă. Insula afişează acum infrastructură portuară extinsă, instalaţii de desalinizare şi de tratare a apei, locuinţe publice nou construite, un sistem judiciar funcţional, reţea 5G, o şcoală şi zboruri charter spre continent”.

În plus, Sansha City „dezvoltă turismul în Insulele Paracel, atrăgând sute de noi companii, dar şi acvacultura, încurajând rezidenţa pe termen lung”, arată raportul, care menţionează faptul că există un tribunal şi o închisoare unde deja doi oameni au fost judecaţi şi condamnaţi pentru transportul speciilor ameninţate în Insulele Spratly.

Expertul a explicat că China construieşte o infrastructură civilă într-o regiune înconjurată de apă controlată de Armata de Eliberare a Poporului şi Paza de Coastă semi-militarizată, şi o face în virtutea fuziunii civil-militar, un „mecanism de guvernare a zonelor contestate ca şi cum ar fi teritorii chineze” pe care le transformă în oraşe obişnuite.

În consecinţă Sansha City este doar o altă extensie a Partidului Comunist.

„Expansiunea instituţiilor oraşului permite autorităţilor municipale să guverneze direct ariile contestate ale Mării Chinei de Sud, asigurând prioritatea intereselor Partidului Comunist Chinez în deciziile la nivel local”, se arată în raport.

Sansha City este un oraş upgradat la la nivel de prefectură care pe continent constituie o unitate administrativă compusă dintr-un oraş central şi laolaltă cu alte oraşe din vecinătate, sate şi zone rurale. Aceasta este în general întinsă - dar nu are dimensiunile acestui oraş.

„Controlul administrativ normalizat” exercitat în Sansha City este implementat în special în Insulele Paracel, dar „elemente ale acestui sistem există şi în Insulele Spratly şi sunt indicii că el este în curs de expansiune”, scrie Haver, cercetător la Centrul pentru Cercetări Chineze Avansate, care a locuit trei ani în China.

Sansha City este o dovadă că China îşi pregăteşte o şedere lungă în Marea Chinei de Sud, scrie Bloomberg.

„Punând aceste responsabilităţi în seama municipalităţii de stat şi sprijinind dezvoltarea oraşului, Beijingul a dezvăluit că ambiţiile sale depăşesc dominaţia sa în Marea Chinei de Sud via operaţiunile Pazei de Coastă şi ale marinei Armatei de Eliberare a Poporului. Prin sistemul de control adminstrativ normalizat China transformă gradual zonele disputate ale Mării Chinei de Sud în teritorii chineze de facto”.

Sansha City are peste 1.400 de rezidenţi, un aeroport civil-militar cu o pistă de 2.700 de metri lungime şi două golfuri artificiale unde pot ancora nave de până la 5.000 de tone.

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite