INTERVIU Statutul comediantului român, într-o discuţie liberă cu Raul Gheba şi Teo: „O să devenim şi noi destul de bătrâni încât să ne ducem pe TV “

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Raul Gheba şi Teo au oferit pentru „Adevărul“ un scurt interviu în care au vorbit despre stand-up comedy, despre pătrunderea unui astfel de show în „media clasică“, expunându-şi, în acelaşi timp, planurile de viitor.

Raul Gheba şi Teo, doi dintre cei mai cunoscuţi comedianţi de stand-up din România, apar din aprilie, la Comedy Central Extra, într-un nouă producţie, denumită „Comedy Club“. Alături de cei doi se vor regăsi nume precum Cosmin Natanticu, Micutzu, Andrei Ciobanu, Dan Badea, Sergiu Floroaia şi Costel Bojog. Înainte de premiera serialului românesc de stand-up, Raul Gheba şi Teo au comentat pentru „Adevărul“ condiţia comediantului român, au explicat motivele pentru care acest gen de show-uri nu sunt agreate în „media clasică“ şi au previzualizat care este viitorul producţiilor de gen, într-o discuţie liberă, petrecută cu câteva minute înainte de înregistrări.

Interviu Raul Gheba. Interviu Teo

„Adevărul“: Cum e colaborarea cu Comedy Central pentru serialul pur românesc?

Raul Gheba: Eu cred că a venit destul de firesc. Comedy Central are comedy în titlu, ceea ce are şi stand-up comedy. Aici ne simţim şi în siguranţă ca şi comedianţi. Oamenii dau pe postul ăsta să vadă comedie, nu să vadă scandaluri cu Guţă. Din nefericire pentru ei văd un show de stand-up comedy.

Teo: Pentru mine e a doua tură. Am mai făcut o tură anul trecut la Cluj. A fost bine!

Raul Gheba: Filmările s-au piratat pe internet, puteţi să le vedeţi, adică... E ce trebuie!

Teo: E interesant că e pur stand-up comedy, asta nu s-a mai făcut la noi până acum pe TV. Comedy Central e la limită. Nu e nici post care emite din România, nu e nici numai pe cablu. E a doua ediţie a unui produs pur de stand-up comedy. 

image

FOTO Comedy Central 

Diferenţa dintre românii lui Teo şi Raul şi românii lui Ţociu şi Palade 

„Adevărul“: Şi sunt deschişi românii spre genul ăsta de show-uri?

Teo: Nu ştiu, că nu sunt toţi români (Râde). Românii sunt diferiţi între ei. Bănuiesc că locuitorii unui bloc din Berceni sunt net diferit de locuitorii unui sat din Zalău.

Raul Gheba: Acum eşti rasist! Locuitorii unui bloc din Berceni sunt diferiţi între ei!

Teo: Conceptul «românii» e o plagă a media românească. «De Paşte românii au ieşit la grătar». Jură-te! Că 51% din toţi românii au ieşit la grătar! Faptul că ai văzut 14 oameni care au ieşit la grătar nu înseamnă că românii au ieşit la grătar. 14 români au ieşit! «Românii au ieşit să profite de noile oferte». Nu! 500 de idioţi au sărit, nu românii ca popor.

Raul Gheba: Plus că românii lui Palade şi Ţociu nu sunt românii care vin la stand-up şi nici invers.

Teo: Nu ştiu să îţi răspund la o întrebare care conţine cuvântul «românii». Din ce am văzut, producţia de la Cluj nu a avut un impact nimicitor până acum. Poate asta o să meargă mai bine. Materialul a fost filmat bine, e foarte bun, dar nu am auzit oameni prin ţară să zică «A, am văzut chestia aia pe Comedy Central». Puţini oameni se uită pe Comedy Central şi caută doar asta. 

„Oamenii imaginari din TV“ care pun bariere de intrare 

„Adevărul“: Cu toate acestea, sunteţi cunoscuţi din mediul online.

Raul Gheba: Slavă Domnului că există internetul. 

image

Comedy Club, un nou show de stand-up 100% românesc, se va difuza din aprilie

În această primăvară, Comedy Central realizează trei producţii locale speciale de stand-up în Europa de Est, mai exact în România, Ungaria şi Cehia. Toate cele trei seriale vor fi reunite sub numele Comedy Club, dar fiecare producţie naţională este independentă. Conceptul este însă similar: aducerea pe micul ecran a celor mai reuşite numere de stand-up.

Serialul românesc va avea 20 de episoade, care vor fi difuzate în fiecare vineri începând din aprilie. Comedy Central Extra România a delegat realizarea serialului casei de producţie Frame Film (care a ales artiştii români de stand-up). Distribuţia îi include pe Alexandru Mocanu, Radu Bucălaie, Toni Andrei, Cătălin Bordea, Nelu Cortea, Toma Alexandru, Cosmin Natanticu, Micutzu, Andrei Ciobanu, Viorel Dragu, Dan Badea, Raul Gheba, Sergiu Floroaia, Teo şi pe Costel Bojog.

 Numerele de stand-up din serial sunt originale, dezvoltate într-un scenariu propriu de către artiştii români de stand-up, au relevanţă socio-culturală şi tratează cu umor contextul local.  Serialul românesc va fi difuzat numai în România în exclusivitate pe Comedy Central Extra, cel maghiar pe Comedy Central doar în Ungaria, iar cel cehesc pe Prima Comedy Central în Cehia.

Înainte de Comedy Club, a mai fost difuzată o producţie locală a unui show de stand-up numită Stand-up Express (de 20 de episoade) în 2014. Serialul a fost foarte bine primit de publicul din ţară, audienţa lui depăşind-o pe cea medie a canalului pentru perioada de seară.

„Deşi aceste seriale implică unele costuri mai mari decât programele obişnuite, investiţia în producţii locale este importantă pentru că pe de-o parte structurează identitatea unui canal TV, pe de altă parte, îi creşte audienţa. În plus, considerăm că un canal de comedie cum este Comedy Central Extra are responsabilitatea de a pune la dispoziţia publicului larg spectacole de stand-up ale artiştilor locali“, a declarat László Szűcs, director al departamentului de comunicare Comedy Central Extra. 

Teo: Media clasică are nişte bariere de intrare care pe internet nu există. Apoi, media clasică are inerţie. Atât presa scrisă, cât şi radioul şi TV au o inerţie foarte mare. Oamenii din media o fac aşa cum cred că se fac lucrurile până când le vine dureros de clar că nu se mai poate aşa şi doar atunci se schimbă.

Raul Gheba: Gândeşte-te cum ar fi fost, acum 12 ani, să vină cineva şi să zică: «Hai să facem un show cu nişte băieţi care vorbesc la microfon». «Şi cum? Nu sunt îmbrăcaţi cu... ananas pe ei? Nu cântă, nu dansează, doar vorbesc?»

Teo: Ceea ce i-ar fi şocat şi mai mult pe «oamenii ăia imaginari din TV de acum 12 ani» ar fi fost o emisiune cu nişte băieţi, luaţi din alţi sute de mii din ţară, care nu apar la televizor. «Nu apar la televizor? De unde dracu îi ştim?». Gândeşte-te câţi sunt şi acum oamenii ăştia în TV şi care nu au ieşit din paradigma asta, dacă nu eşti pe TV nu exişti. Televiziunea a devenit din ce în ce mai irelevantă, la fel ca radioul. Încă nu au explodat podcasturile la noi, dar în cinci ani or să mănânce ce înseamnă consum de radio la noi. La fel cum YouTube a mâncat ce înseamnă consum de TV. În momentul de faţă, în mediile urbane, mulţi oameni folosesc televizorul ca pe un monitor. Nu se mai uită pe un canal TV. Trendul se duce numai în direcţia asta.

Raul Gheba: Poate se schimbă televiziunea la un moment dat.

Teo: O să fie foarte, foarte greu. Trebuie să îşi mute toate resursele pe platforme online. Mai întâi trebuie să accepte că trebuie să o facă. Şi încă nu au făcut-o. Platformele astea, Antena Play, Voyo, sunt nişte copilaşi. La fel de interesant este că oamenii consumă din ce în ce mai mult conţinut online. Seriale, muzică, totul e online! De ce să mai dau drumul la televizor? Oamenii din TV încă nu au înţeles că există val după val de generaţii care privesc televizorul drept un lucru inexistent în viaţa lor. În TV încă sunt oameni care nu înţeleg paradigma asta.

Raul Gheba: Problema e şi conţinutul în sine. Mesajul şi forma în care e transmis nu s-au mai schimbat de-atâta timp.

Teo: De-asta spuneam de inerţie. Ei cred că modul în care fac TV e singurul mod în care se face. Până când nu vine o tendinţă sociologică de-asta să le zică «Bă, treziţi-vă» nu o să schimbe nimic.

„Adevărul“: Sau să moară câteva generaţii.

Teo: Bă, se moşteneşte asta, din păcate. E vorba de bariere de intrare şi de inerţie. Internetul nu are nici una, nici alta. Ce se întâmplă în Statele Unite ale Americii (SUA) durează cam cinci sau zece ani până ajunge ca val foarte puternic în România. Pentru oamenii din media clasică încă nu a venit unda de şoc. De-abia se zgâlţâie în State. Iar acolo, dovadă, cine produce conţinut bun şi mult sunt platformale online: Netflix produce seriale bune, Amazon a început să producă seriale. HBO e la limita televiziunii. Ei nu mai fac parte din peisajul TV normal. Sunt un producător de conţinut care este consumat şi pe tabletă şi pe telefon. Din ce în ce mai mult conţinut e creat de platforme online. Ceea ce la noi... jale! 

Farmecul TV-ului scade tot mai mult pentru comedianţi 

„Adevărul“: Mutarea asta e benefică pentru voi?

Teo: Dacă din punctul lor de vedere (n.r. - al oamenilor clasici din TV) nu avem ce să căutăm pe TV normal că mă bucur că vine lumea la mine în ogradă. Noi am crescut şi trăim în calitate de creatori de conţinut pe internet.

Raul Gheba: E o diferenţă între ce fel de angajamente îţi oferă TV-ul şi ce fel de angajamente îţi oferă internetul. Adică, dacă alegi un clip de stand-up, te uiţi şi după jumate poţi să renunţi. Dacă eşti pe TV şi dai pe un show de stand-up nu ştiu câţi dintre privitori rămân. 

„Am crescut şi trăim în calitate de creatori de conţinut pe internet“  Teo, comediant 

Teo: Acum nişte ani de zile poate ar fi avut farmec să avem o oportunitate pe TV. Acum, farmecul ăla scade cu fiecare an. Pentru că nu e public de-al nostru. Publicul de pe TV devine din ce în ce mai bătrân şi sărac. E o tentinţă care nu se inversează. Să nu creadă cineva că din 2018 or să se uite puştanii educaţi. De ce m-aş duce acolo? De parcă ai zice «Uite, în apartamentul ăsta e o petrecere mişto cu femei tinere, cu băutură. Alături, apropo, se gătesc nişte checuri. În ce apartament vrei să stai?». Normal că aleg apartamentul cu femei frumoase şi băutură. Pe online se întâmplă tot.

Raul Gheba: Asta dacă nu este Las Fierbinţi. Atunci e foarte bine că eşti pe TV.

Teo: Da, Las Fierbinţi este singurul produs de TV care a lovit. A fost bine gândit, bine jucat, bine filmat. Succes pe toată linia. În afară de Las Fierbinţi şi talent-show-urile astea mari nu e nimic pe TV. De ce să mă intereseze să fiu acolo? E o nonîntrebare.

Raul Gheba: Eu chiar am televizorul dechis destul de mult pe fundal. Pe sloturile de amiază e ceva atât de sinistru. «Mireasă pentru fiul meu», o emsiune de-asta... De ani de zile nu am înţeles conceptul. Pe Pro TV e un daytime cu diete. Absolut nimic interesant (n.r. - pe un ton scăzut). Până şi emisiunile care au pretenţia de a fi ceva de top sunt făcute... aşa... nu dau atenţie la montaj, la cum filmează. 

raul gheba comedy central

FOTO Comedy Central 

Teo: Fă experimentul ăsta. Uită-te la o bucată de emisiune TV care e pusă pe online. Pe TV e în media TV-ului, iar pe online arată mai prost. Arată ca o chestie făcută amatoreşte. Pe online o să vezi nişte clipuri făcute cu mai puţine resurse, dar care arată mai bine şi sunt mai bine scrise. Am văzut nişte clipuri de la Cronica Cârcotaşilor. Un scheci de TV de la ei pus pe net arată mai prost în comparaţie cu restul conţinutului pe care îl vezi pe net.

Raul Gheba: Asta e pentru că farmecul YouTub-ului şi al creatorilor de conţinut arată că poţi să faci şi tu. 

Acum nişte ani de zile poate ar fi avut farmec să avem o oportunitate pe TV. Farmecul ăla scade cu fiecare an  Teo, comediant 

„Adevărul“: Au fost show-uri precum Divertis sau Vacanţa Mare care au făcut istorie la TV. Voi scrieţi istorie pe internet, sunteţi primii care faceţi asta la modul serios.

Raul Gheba: O să devenim şi noi destul de bătrâni încât să zicem că ne ducem pe TV. Un prim produs făcut de comedianţi care au autoritatea creativă o să schimbe puţin.

Teo: La Vacanţa Mare oamenii aveau autoritate creativă. Îşi scriau singuri textele. Părerea mea e că nu o să mai fie astfel de show-uri. Produse mari de TV... eu sper să moară TV-ul până să apucăm să facem ceva (Râde).

Raul Gheba: Eu cred că or să mai fie. În America, de la Seinfeld încoace, la comedianţi, se practică the deal. Tu, comediantul care ţi-ai crescut imaginea, stilul şi felul tău de-a fi, ia banii ăştia şi fă un serial. Mai nou, i se zice the Louis C.K. deal (n.r. - afacerea Louis C.K.). El a ales să facă tot de la sine. Camere, filmatul, până şi montajul îl face el. Cam ăsta e visul pentru orice comediant, să fie vocea unui serial.

Teo: După cum spunea, la noi sunt oameni care cred că doar ei ştiu cum se face, că ştiu publicul şi ştiu ce vor. Jumătate de problemă e că oamenii au dreptate, cealaltă jumătate e că nu au dreptate. Au trecut prin nişte faze de genul: «Treaba asta e prea deşteaptă, prea complicată pentru TV». Când stai şi te uiţi cine consumă TV s-ar putea să realizezi că ştiu ei ceva. Nu e publicul pentru aşa ceva la TV. În afară de cazurile în care îşi cunosc publicul, îşi cunosc publicul. 

costel comedy central

Costel face parte şi el din proiectul Comedy Club FOTO Comedy Central 

„Adevărul“: Şi când o să vină valul acela din SUA?

Teo: E deja aici. E un fapt, nu e ceva de dezbătut. Tentinţa asta doar se va accentua.

Raul Gheba: Trebuie să fie cineva care dă iarbă la bunici, metaforic. «Uitaţi-vă şi voi, oameni bătrâni, la ce râde tineretul».

„Adevărul“: Asta ai vrut tu să araţi prin participarea la Românii au talent?

Raul Gheba: Da, asta am vrut să arat. Plus că după aia mi-a venit un val de oameni la show-uri, mămici, copii, bunici, care nu ştiu dacă au apreciat ce au auzit. Pe TV am fost foarte friendly şi nu m-a băgat în subiecte controversate. Când au venit la spectacol şi au auzit teoria mea cu băşinile, ca să nu zic un exemplu mai picant, au plecat cu impresia «Hei, nu e stand-up-ul ceea ce credeam». Oricum, nu mai vin oamenii ăia. M-am liniştit (Râde).  

Raul Gheba: Am avut o experienţă la Distractis, pe TVR, m-am dus să fac stand-up. Unul din garda veche făcea monolog şi pe urmă venea un tânăr comediant care le arată cum se face în garda nouă. Ţin minte că aveam două rânduri de aplaudaci. Am făcut cinci minute de materiale şi am simţit clic-ul ăla de râs adevărat în care nu mai râdeau programat. Şi m-am bucurat foarte mult! Ce-au făcut ei cu râsul meu natural de care eram foarte mândru? S-au pişat pe el, au întors camerele şi au filmat nişte oameni care nu râdeau la nimic. Ha, ha, ha! Ha, ha, ha! (n.r. - râde fără noimă). Apoi a venit Doru Antonesi, care a făcut un monolog, ceva. Şi m-au pus şi pe mine în faţă să râd. Se vede un cadru în care eu mă uit stânjenit aşa. Ha, ha, ha! Ha, ha, ha! Ha, ha, ha! (n.r. - râde programat). Asta e chestia care ne deranjează la TV, lucrul cu publicul nu e real. 

sergiu floroaia comedy central

Sergiu Floroaia apare la Comey Club FOTO Comedy Central 

„Ce faci când nu merge o glumă? Simplu! Treci la următoarea!“ 

„Adevărul“: Cum reacţionează audienţa la glumele porcoase?

Teo: Sunt oameni care adoră chestia asta, sunt oameni care nu suportă. La fel cum nu există «românii», nu există nici «public». Asta e şi cea mai bună, dar şi cea mai proastă parte a stand-up-ului. De parcă eşti căsătorit cu o femeie care în fiecare seară e alta. Nu poţi să ştii! În seara asta o fi pusă pe scandal sau e mieroasă? Nu poţi să ştii! Poţi să ai aceleaşi glume, într-o seară să meargă extraordinar de bine, într-o alta să iasă prost. E şi cea mai bună şi cea mai proastă parte, ţi-am zis. E bună că nu te plictiseşti niciodată, e proastă că poate să te distrugă. Nu ştii niciodată. Faptul că o glumă a mers de 100 de ori nu înseamnă nimic.

Raul Gheba: Cea mai mişto chestie care îţi distruge un pic încrederea e o glumă care ştii că e salvarea ta, te duci foarte cocky pe ea, dar aluneci ca pe o coajă de banană. Nu înţelegi ce s-a întâmplat (Râde).

Teo: În fiecare seară se întâmplă, mai mult sau mai puţin. Cineva mi-a spus că a auzit de multe ori întrebarea «Ce faci când o glumă nu merge?». Răspunsul e foarte simplu: treci la următoarea! Ceea ce în viaţa reală, ca civil, când eşti cu prietenii la bere, nu ai şansa. Dai o gafă şi lumea se uită ciudat la tine. Peste aia nu treci! Te-a îngropat pe restul serii şi s-ar putea să o dai în bară o lună de-atunci încolo. Dacă nu a mers la stand-up treci la următoarea! Ce să faci? E parte a riscului meseriei. Să te prăbuşeşti în lacrimi? 

Continuarea discuţiei are loc miercuri, 16 martie, de la ora 13:00, la Adevărul Live. 

TV



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite