FOTO Cum a schimbat „Suleyman Magnificul“ vieţile românilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După mai mult de doi ani, serialul turcesc „Suleyman Magnificul – Sub domnia iubirii“ a ajuns la final. Ultimul episod va fi difuzat joi, 11 decembrie, de la ora 20.00, la Kanal D. Succesul serialului în România nu s-a reflectat doar în succesul staţiei TV, ci a avut şi un puternic impact la nivel socio-cultural.

„Suleyman Magnificul“ nu va mai fi prezent pe micile ecrane, dar producţia turcească lasă în urmă o puternică amprentă. Timp de mai bine de doi ani, cât timp a rulat la postul Kanal D (septembrie 2014 – decembrie 2014), a avut constant audienţe-record. Succesul serialului în România nu s-a reflectat doar în succesul staţiei TV, ci a avut şi un puternic impact la nivel socio-cultural.

Serialul turcesc a creat în România o adevărată „Suleymanie“, care s-a reflectat în diverse domenii.

În restaurante au apărut meniuri inspirate din bucătăria tradiţională otomană şi preparate numite după personajele din serial, agenţiile de turism au lansat circuite de vacanţă incluzând obiective istorice din Turcia, iar o companie a scos pe piaţă o linie de bijuterii inspirată din podoabele purtate de cadânele sultanului. Şi micii „comercianţi“ şi-au adaptat „strategia de marketing“, astfel că unul dintre sloganurile vânzătorilor de porumb fiert de pe litoral suna cam aşa: „Ia friptura pe cocean, să mănânci ca Suleyman“.

În rândul publicului, serialul a creat dependenţe şi pasiuni în rândul tuturor categoriilor sociale, de la casnice la profesori universitari. Un caz mediatizat intens este cel al unei femei  care a divorţat din cauza lui Suleyman. Acesta a fost lovită de soţul ei pentru că a refuzat să-i prepare bărbatului cina în timpul difuzării unuia dintre episoade. Impactul serialului s-a văzut şi în reţelele sociale, unde oamenii au comentat constant episoadele serialului, dar şi informaţiile despre actori. Astfel, pagina de Facebook Îmi plac serialele turceşti numără, în prezent, peste 200.000 de fani.

Totodată, mai multe edituri au publicat cărţi despre viaţa sultanului: „Suleyman Magnificul şi sultana Hurrem“, „Roxelana şi Suleyman“, „Rivala din harem. Suleyman, Hurem şi frumoasa veneţiană“.

Un „baron“ devenit sultan 

Nu numai oamenii obişnuiţi au devenit fani ai serialului, ci şi vedetele şi politicienii. La unul dintre carnavalurile sale, primarul Constanţei, Radu Mazăre, a apărut costumat în Suleyman Magnificul, declarându-se fan al celebrului personaj istoric. „Povestea“ a fost adaptată însă, pentru stilul flamboaiant al primarului Constanţei, care a dorit „haine strălucitoare“ şi multe modele, pe post de cadâne.

image

Radu Mazăre, un „baron“ transformat în sultan autohton FOTO Mediafax

Posturile TV concurente au încercat să profite de popularitatea serialului de la Kanal D, iar grupul de umor Serviciul Român de Comedie a avut o rubrică permanentă cu o parodie a celebrului serial, atât la Pro TV, cât şi la Antena 1. „Sultanul“ Suleymazăre a fost interpretat de actorul Cosmin Natanticu, una dintre „cadâne“ fiind Jojo.

image

Cosmin Natanticu, în rolul Suleymazăre, la Serviciul Român de comedie FOTO Pro TV

Serialul-fenomen

Personajele principale au fost interpretate de Halit Ergenc (Suleyman) şi  Meryem Uzerli (Hurrem, înlocuită ulterior de actriţa Vahide Gordum Percin – Hurrem la bătrâneţe). Evident, rolurile i-au transformat în staruri peste noapte, nu doar în Turcia, ci în toate cele 40 de ţări în care a fost difuzat serialul.

image

Actriţa Meryem Uzerli a interpretat-o pe sultana Hurrem în tinereţe FOTO Kanal D 

„Suleyman Magnificul este rolul care m-a marcat cel mai mult din toată cariera mea, am depus o muncă uriaşa şi am reuşit să construiesc un personaj credibil. Oamenii mă identifică de cele mai multe ori cu Suleyman Magnificul pentru că, dintre toate rolurile mele, acest personaj i-a cucerit. Mă bucur dacă e şi meritul meu, nu numai al lui Suleyman - o figură copleşitoare a istoriei. Probabil că, pentru o perioadă de cel puţin câţiva ani, oamenii, mai ales cei din alte teritorii decât Turcia, îmi vor pune această „ştampilă“: nu îmi vor spune Halit Ergenc, ci Suleyman, ca să mă identifice mai uşor“, declara actorul Halit Ergenc, într-un interviu exclusiv pentru „Adevărul“.

image

Actriţa Vahide Gordum Percin (în spatele sultanului, în roşu) a fost Hurrem la bătrâneţe FOTO Kanal D 

Povestea romanţată a uneia dintre cele mai importante figuri istorice din toate timpurile – sultanul Soliman I - a cucerit iremediabil publicul autohton, în pofida inadvertenţelor istorice. Totuşi, de ce ce au fost românii captivaţi de acţiunea şi personajele din serial?

Sociologul Gătin Constantin crede că acest lucru se datorează şi faptului că serialul pune accentul pe valori familiale şi culturale, acestea având rolul de a reînvia tradiţia uitată. „Serialul turcesc este un excelent material de comunicare şi de promovare, prin raportare la contextul geopolitic şi la relaţiile cu alte state“, declara sociologul pentru „Adevărul“.

De vineri, 12 decembrie, „Suleyman Magnificul“, va fi înlocuit un nou serial turcesc, „Yaman“.

Ce se întâmplă în ultimul episod

După sărbătoarea Bairamului, Selim (fiul sultanului) este trimis în Kutahya, fostul sangeac al lui Baiazid. Suleyman merge deghizat în pieţele Istanbului şi aude cum oamenii de rând îl blamează pentru că i-a executat pe Mustafa şi pe Baiazid şi pentru că va lăsa imperiul „beţivului“ Selim. În divan, sultanul şi subordonaţii săi pun la cale o nouă expediţie militară.

Dornic de o ultima victorie, Suleyman nu ascultă sfatul medicilor şi pleacă la război. Întreaga Europa este uimită că bătrânul sultan, despre care se spunea că se află pe moarte, pleacă să cucerească Belgradul.


A înregistrat audienţe-record

Dintre cele 152 de episoade ale serialului „Suleyman Magnificul“, 146 s-au clasat pe locul 1 sau 2 pe publicul din oraşe (un procent de 96%), potrivit unei analize a postului Kanal D. La nivelul publicului din întreaga ţară, producţia s-a aflat pe locul 1 sau 2 de 138 de ori din totalul de 152 de ediţii (un procent de 91%).

Episodul cu cele mai bune cifre a fost difuzat în data de 29 aprilie 2013, când  serialul era urmărit, în medie, pe minut, de 2,25 de milioane de români (11,9% rating şi 26,6% share pe targetul naţional).

În primul sezon, „Suleyman Magnificul – Sub domnia iubirii“ s-a clasat pe locul 2 pe targeturile urban şi naţional. În sezoanele 2 şi 3, serialul a fost liderul programelor difuzate în acelaşi interval orar, devansând producţii precum „MasterChef“ (Pro TV), „Te cunosc de undeva“ (Antena 1) şi chiar partide importante de fotbal.

TV



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite