De ce au succes reality-show-urile: iluzia realului şi exploatarea dorinţei de spaimă sau desfătare

De ce au succes reality-show-urile: iluzia realului şi exploatarea dorinţei de spaimă sau desfătare

Fox a pus în scenă un show costisitor în care mai multe femei aveau sarcina de a cuceri sosia prinţului Harry al Marii Britanii

De la regăsirea iubirii în forma biblică până la pierderea virginităţii în văzul telespectatorilor, reality-show-urile au renunţat la normalitate şi derapează spre scenarii cel puţin exotice, dacă nu de-a dreptul morbide.

Ştiri pe aceeaşi temă

Producţiile TV de tipul reality-show au menirea de a prezenta situaţii inedite în care personaje obişnuite îşi depăşesc limitele. Dacă în trecut, normalitatea show-urilor TV de gen asigura succesul, acum aspectele deranjante şi „realitatea fictivă“ devin căi prin formatele exploatează dorinţa telespectatorilor pentru desfătare sau spaimă.

„Cred că reality-ul nu va muri niciodată. E uşor de produs, e ieftin, n-o să dispară“, mărturiseşte John de Mol, creatorul formatului „Big Brother“, despre genul de producţie TV care pune în centrul atenţiei oameni aflaţi în diverse ipostaze, totul fiind reperat de vigilenţa camerelor de luat vederi. Dar, dincolo de partea vizibilă a produsului, reality-show-ul nu mai pare atât de autentic atunci când este construit pe o realitate prefabricată, în care iluzia realului este inserată prin tehnici de filmare. „Dincolo de definiţiile de manual, reality-show-ul e un gen care a început de la un soi de «reportaj cu format» şi s-a transformat în ceva apropiat de sitcom sau alte genuri de ficţiune (...) Mai noi se poartă ideile gen «scripted reality» (n.r. - realitate bazată pe un scenariu), în care aparenţa de real e construită din replici şi situaţii premeditate. Locaţiile şi personajele cvase-reale şi stilul crud, asemenea ştirii de TV, sunt sugestii realiste, chiar dacă e vorba de un scenariu“, explică Iulian Comănescu, analist şi consultant media.

Show-urile normale s-au terminat“

Totodată, acelaşi analist arată că trendul poate să funcţioneze şi în direcţia opusă, dinspre ficţiune spre realitate, dând ca exemplu sitcomul „Curb Your Enthusiasm“, realizat de Larry David, scenarist al serialului „Seinfeld“. Mai mult, ţinând seama de afirmaţiile lui John de Mol, Comănescu crede că „reality-ul e un filon care se va amesteca în anii următori cu trendurile preexistente sau viitoare“, deşi mari posturi TV precum NBC sau BBC pregătesc formate care reînvie „bătrânul variety“.

Indiferent dacă aleg să aducă o inovaţie sau să sporească rating-urile unei staţii TV, producătorii îşi îndreaptă atenţia spre show-uri ciudate pentru că ideile de „show-uri normale s-au terminat“. „Cumva, tot ce-a fost de produs a fost produs, economic vorbind. În vremuri de post-criză, marginalul, exoticul şi evazionistul sunt pariuri normale. Viitorul este, cum spunea Neal Stephenson, un uriaş pot de vechituri“, încheie Iulian Comănescu.

Iată mai jos o listă a celor mai ciudate reality-show-uri din lume:

1.Găsirea sufletului pereche a fost readusă la origini de televiziunea din Olanda care a difuzat show-ul „Adam căutând-o pe Eva“. Producţia propune un personaj aflat în căutarea iubirii dezbrăcate de orice inhibiţii într-un decor ce aduce aminte de Grădina Raiului. Participanţii nu poartă haine, iar la jumătatea show-ului este introdus un alt candidat pentru a spori dramatismul. Telespectatorii au numit emisiunea „un experiment unic la dragostei“.

2.În Emiratele Arabe Unite, poezia a fost dusă la un nivel al competiţiei atât de mare încât „Prinţul poeţilor“, denumit „X-Factor al poeţilor“, atrage mai mulţi spectatori şi telespectatori decât o competiţie de fotbal. Poeţi amatori recită versuri, timp de mai multe săptămâni, pentru a câştiga un premiu în bani şi, în mod simbolic, o pelerină sau un inel.

3.Un joc „GTA“ la scară largă, „The Intercept“ a fost unul dintre cele mai populare reality-show-uri din Rusia. Concurenţilor li se dădea o maşină, marele premiu de la final, şi 35 de minute pentru a scăpa de cursa cu obstacole pusă la cale de poliţie. Programul a beneficiat de accidente spectaculoase, iar poliţiştii aveau permisiunea să îi bată pe concurenţi dacă îi prindeau.

4.A lua cei mai groaznici conducători auto dintr-o ţară şi a-i determina să urmeze un curs de conducere pentru a se perfecţiona nu este una dintre cele mai rele idei. Din nefericire, seria „Cine este cel mai teribil conducător auto“ din Olanda nu a avut un final fericit, atunci când unul dintre concurenţi l-a accidentat cu maşina pe prezentator.

5.Postul de televiziune „Lifetime“ a anunţat că vara aceasta plănuieşte să realizeze un reality-show denumit „Born in the Wild“ în care să prezinte femei care doresc să nască în mijlocul naturii, fără a fi asistate de medici. Controversele s-au ivit după ce mai mulţi specialişti au declarat că emisiunea poate stabili un trend periculos, chiar dacă reprezentanţii postului au asigurat că va exista personal specializat pregătit să intervină în caz de urgenţă.

6.„Teritoriu virgin“ este un reality-show marca MTV în care 15 adolescenţi cu vârste între 18 şi 23 de ani virgini încearcă să scape de această „povara“ într-o societate caracterizată drept hipersexualizată. Spre exemplu, Mikaela, o studentă de 19 ani, dorea cu ardoare să facă sex, însă nu cu oricine, fapt scontat de producători care au filmat-o în situaţii aflate sau nu în controlul ei.

7.Anulat după numai patru episoade, producţia Fox „I Wanna Mary Harry“ a devenit un eşec destul de costisitor pentru reţeaua americană de televiziune. Douăsprezece femei au fost transportate cu avionul într-o casă impunătoare din Marea Britanie, acolo unde au concurat pentru a-l cuceri pe Prinţul Harry. Evenimentele au luat o turnură ciudată atunci când s-a aflat că Harry era de fapt sosia reprezentantul casei regale.

8.Cu antiperformanţa de a rula pentru un singur episod, reality-show-ul „Cine e tatăl tău?“, produs de Fox, în 2005, prezenta concurenţi care au fost adoptaţi din copilărie, iar acum erau puşi în faţa sarcinii dificile de a-şi ghici tatăl biologic dintr-un grup mare de bărbaţi străini. Primul şi singurul participant care şi-a descoperit părintele a fost o actriţă de filme porno care a plecat acasă cu premiul de 100.000 de dolari.

9.Un alt show care a fost anulat după doar un epidod a fost „The Will“, produs de asemenea de Fox. Emisiunea avea ca personaj principal un multimilionar din Arizona, numit Bill Long, care îşi supunea prietenii şi cunoştinţele la o serie de provocări umilitoare pentru a le asigura dreptul de a moşteni „posesiunea preţuită“, o fermă din Kansas. Câştigătoarea show-ului, dezvăluită ulterior, a fost chiar soţia lui Bill.

10.Creată în Australia în 2001, emisiunea „Lanţurile dragostei“ prezenta concurenţi legaţi la propriu de trei membri ai sexului opus timp de patru zile. Pauzele pentru nevoile fireşti erau permise, dar în restul timpului participanţii erau încătuşaţi. Chiar dacă nu reuşeau să lege o relaţie de dragoste, „prizonierii“ puteau ţinti marele premiu de la final.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: