Ce se pierde şi ce se câştigă în meciul Pro TV – Antena 1?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Toamna la TV se anunţă extrem de interesantă, căci duelul celor două mari posturi rivale e mai aprig ca niciodată. Transferuri importante, producţii noi, reorganizări de grile şi echipe. Acestea sunt coordonatele ultimelor „partide“ disputate între eternele rivale Pro TV şi Antena 1.

Recent, cele două posturi şi-au anunţat grilele de toamnă, care vor include emisiuni consacrate precum „X Factor“ şi „Vocea României“ (de data aceasta aflate la concurenţă directă, în serile de vineri), show-uri noi sau „reinventate“, „Hell’s Kitchen – Iadul bucătarilor“ şi „MasterChef“ (de asemenea la concurenţă directă, luni şi marţi), seriale de succes („Las Fierbinţi“), filme, ştiri.

În timp ce Antena 1 a investit masiv în vedete, decoruri şi tehnologie, Pro TV a mizat pe o eficientizare a costurilor, pe externalizarea unor producţii şi pe experienţa unor echipe internaţionale din compania-mamă Central European Media Enterprises (CME). În contextul acesta, cine va avea de câştigat în bătălia pentru audienţe?

Câştigul oamenilor din spate“

Analistul media Iulian Comănescu crede că migrarea masivă a vedetelor de la Pro TV la Antena 1 este un aspect este mai puţin important faţă de „câştigul oamenilor din spate“, producătorii fiind singurii care pot schimba grila postului şi nivelul rating-urilor televiziunii din trustul Intact.

Una dintre întrebările care se ridică, însă, este cum va funcţiona „mariajul“ managementului Antena 1 cu oamenii din Pro TV şi cum vor îmbrăţişa cei din urmă cultura organizaţională a postului. „E interesant de văzut ce se va întâmpla cu vedetele şi producătorii destul de costisitori ajunşi la Antenă în sezoanele doi, trei, patru şi aşa mai departe“, precizează consultantul media. Mai mult, acesta arată că investiţiile din acest an vor fi încununate de succes doar dacă Antena 1 va avea o politică de creştere consecventă în următorii ani.

Vedetele nu garantează ratingul

Petrişor Obae, editor Pagina de media, analizează succesul unei televiziuni prin prisma mai multor factori, precizând că doar nişte nume mari nu garantează ratingul. „Audienţa unui program de televiziune este dată de un cumul de factori. Vedeta este unul dintre acestea. Mai contează formatul în care este integrată vedeta respectivă, producţia show-ului, calitatea tehnică a emisiei, dar şi strategia de programare, tronsonul orar în care este difuzată şi brandul staţiei. Este evident că venirea unor nume importante de la Pro TV la Antena 1, dar şi a echipei de producţie a Monei Segall, înseamnă un plus de valoare, în termeni de calitate a produselor, dar nimic nu garantează ratingul“, explică acesta.

Românii sunt dornici de divertisment bine făcut. Cea mai clară dovadă în acest sens e «Românii au talent». Rating-urile de 20 de puncte atinse de acest program au însemnat revenirea pe TV a unor oameni care nu se mai uitaseră de mult Iulian Comănescu, analist şi consultant media

Chiar şi investiţiile financiare masive ale Antenei 1 în formate internaţionale, în vedete, în producţie ar putea fi o „sabie cu două tăişuri“. „Calitatea va genera audienţă şi respectiv publicitate. Cât? Este imposibil de estimat“, spune Obae.

Totuşi, calitatea unor producţii TV s-ar putea îmbunătăţi vizibil, crede Comănescu. Acesta speră ca, odată cu venirea unor producători precum Mona Segall la Antena 1 „greşelile vizibile precum alcătuirea juriului din primul sezon «X Factor» sau felul în care a fost filmat «Top Chef»“ să fie evitate. „Românii sunt dornici de divertisment bine făcut. Cea mai clară dovadă în acest sens e «Românii au talent». Rating-urile de 20 de puncte atinse de acest program au însemnat revenirea pe TV a unor oameni care nu se mai uitaseră de mult“, afirmă el.

Influenţa Monei Segall

Deşi nu dă un pronostic în ceea ce priveşte viitorul lider al audienţelor, Obae estimează că rezultatele obţinute de cele două televiziuni vor fi diferite faţă de cele din trecut, pentru că acum contextul este unul diferit: de la Pro TV au plecat către Antenă echipe întregi de specialişti, oameni din spatele camerei, nu doar vedetele.

„Spre deosebire de alte migrări care au avut loc de-a lungul timpului, acum vorbim de o injecţie masivă de resurse umane şi de «know-how» (n.r. - termen care denumeşte cunoştinţele practice necesare pentru a realiza ceva). Nu vorbim doar de vedete, cum se întâmpla până acum, ci de întregi echipe: împreună cu Mona Segall a venit la Antena 1, practic, întreaga echipă de producţie care asigura marile show-uri din Pro TV. Pentru multe vedete, a contat foarte mult această echipă de producţie. Un alt amănunt important: tot spre deosebire de alte mutări, acum a venit la Antena 1 şi parte din echipa de PR de la Pro, care se ocupa de de imaginea vedetelor“, spune editorul Paginii de Media.

image

Mona Segall, o prezenţă importantă în trustul Intact care a atras foste vedete de la Pro TV FOTO Antena 1

Leadership-ul costă“

Deşi Antena 1 pare să fie în avantaj, „parastasul Pro TV-ului“ e încă departe, crede Comănescu, expunând două motive: o grilă mai coerentă a postului şi capacitatea de a da naştere unor vedete în funcţie de necesităţi. Într-adevăr, în ultimele luni televiziunea a redus drastic costurile, chiar dacă acest lucru a însemnat să renunţe la multe vedete ale brandului şi la oameni buni din zona de producţie. Dar această eficientizare a costurilor nu a fost resimţită pe public, spune Obae. Cel puţin nu până acum.

„Pro TV nu va sta cu mâinile în sân. Vorbim de o staţie cu o poziţionare foarte solidă, cu un brand puternic şi care s-a repliat (nou juriu la «MasterChef», continuarea «Vocii României», accent pe filme bune şi pe ştiri etc). Publicul nu a resimţit, deocamdată, eficientizarea costurilor de la Pro TV“, explică analistul.

juriu masterchef foto pro tv

Adi Hădean, Patrizia Paglieri şi Florin Scripcă îi vor teroriza pe concurenţi în noul sezon „MasterChef“ de la Pro TV

Pro TV, în ciuda reducerii echipei şi a pierderii vedetelor, rămâne încă pe o poziţie stabilă, mai ales în ceea ce priveşte statutul de lider, fapt evidenţiat de câştigurile pe anul trecut. „În 2013, Pro TV a avut o cifră de afaceri de aproximativ 107 milioane de euro şi pierderi de vreo 20 de milioane de euro. Cu alte cuvinte, leadership-ul a costat destul de mult. Reducerile de costuri ar putea determina o scădere de rating, dar nu neapărat pierderea supremaţiei“, arată Comănescu.

Pro TV nu va sta cu mâinile în sân. Vorbim de o staţie cu o poziţionare foarte solidă, cu un brand puternic şi care s-a repliat (nou juriu la «MasterChef», continuarea «Vocii României», accent pe filme bune şi pe ştiri etc). Publicul nu a resimţit, deocamdată, eficientizarea costurilor de la Pro TV Petrişor Obae, editor Pagina de media

Vedete versus vedete

În contextul migrării vedetelor Pro TV la Antenă o întrebare devine necesară şi evidentă: ce se va întâmpla cu vedetele şi actualele emisiuni ale Antenei 1? Comănescu afirmă că „la Antenă e nevoie de oameni, poate în mai mare măsură decât la Pro TV“, din moment ce încercarea de a impune anumite formate de divertisment a ajuns mereu într-un impas atunci când postul din Pache Protopopescu propunea telespectatorilor filme care câştigau, fără probleme, la nivel de audienţă.

Principala televiziune a trustului Intact a reuşit să fie doar pe locul al doilea, „la concurenţă cu Van Damme“, spune Comănescu.

Dacă te uiţi, la rând, la emisiunile de pe Antenă ai senzaţia că schimbi postul, ba vezi o televiziune cu aspiraţii globale, ba încropeli locale. Sunt curios în ce măsură vor modifica asta oamenii veniţi din Pro TV Iulian Comănescu, analist şi consultat media

Unele vedete ale Antenei 1 au simţit însă consecinţele transferurilor efectuate în ultimele luni. „Juriul «X-Factor» a fost schimbat – au venit Bănică Jr şi Brenciu. După cum am scris pe Paginademedia.ro, bucătarii care apăreau în show-urile de cooking ale Intact au fost repartizaţi pe alte proiecte (Nicolai Tand). «Top Chef» nu se mai face în această toamnă, în schimb va fi «Hell’s Kitchen», cu fostul juriu de la «MasterChef» şi cu Mona Segall producător“, spune Obae. „Este normal să fie şi alte schimbări, dar producţiile care făceau audienţă vor fi menţinute în grila de programe“, completează el.

juriu x factor foto antena 1/ mihai stectu

Horia Brenciu şi Ştefan Bănică Jr, noii componenţi ai juriului „X Factor7 FOTO Antena 1

Aspiraţii globale, încropeli locale

Pe de altă parte, Comănescu se arată interesat de evoluţia Antenei 1 în ceea ce priveşte grila de programe. Analistul critică combinaţia dintre conţinutul de calitate din prime-time (n.r. - oră de maximă audienţă) şi subiectele tabloide de la orele târzii, caracterizate de acesta cu un termen destul de dur: „gunoi“. „Lucrurile stimabile ca «X-Factor» sau «Strictly Come Dancing» (n.r. - un nou format achiziţionat de Antena 1, «Dansez printre vise») se amestecă cu gunoiul din «Acces» (n.r. - emisiunea „Acces direct“) şi cel difuzat noaptea târziu, dar şi cu un Observator a cărui singură calitate e Andreea Berecleanu. Dacă te uiţi, la rând, la emisiunile de pe Antenă ai senzaţia că schimbi postul, ba vezi o televiziune cu aspiraţii globale, ba încropeli locale. Sunt curios în ce măsură vor modifica asta oamenii veniţi din Pro TV“, spune Iulian Comănescu.

Când doi se ceartă, al treilea ce câştigă?

image

În contextul în care cele două televiziuni luptă pentru supremaţie, ar putea avea ceva de câştigat postul Kanal D, care a reuşit să fidelizeze o parte a publicului, cu anumite producţii? „Al treilea câştigă doar pe anumite segmente. Chiar dacă a urcat în audienţe în ultimul an, cu serialul «Suleyman Magnificul» ca punct forte, Kanal D este încă în spatele celor doi jucători principali. Da, este o alternativă, da, mai este pe primul loc cu «Suleyman» sau cu emisiunea lui Ernest, experimentează - va lansa talent-show-ul pentru copii, „Kids Sing“, din toamnă - dar, la nivelul întregii staţii, oferta este în urma Pro TV şi a Antenei 1“, mai spune Petrişor Obae. 

TV



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite