Cazuri de cenzură la TVR: ce ştiri a mascat televiziunea lui Stelian Tănase

Cazuri de
cenzură la TVR: ce ştiri a mascat televiziunea lui Stelian Tănase

Stelian Tănase, preşedintele-director general al SRTv FOTO Mediafax

Cel mai nou caz de cezură are, din nou, în prim-plan Televiziunea Română, condusă de Stelian Tănase, jurnalistul Adelin Petrişor acuzându-l pe preşedintele-general al SRTv de interzicerea difuzării unui material în care era prezentat un protest desfăşurat în curtea SRTv. „Adevărul“ face astăzi o trecere în revistă a celor mai importante cazuri de cenzură la TVR.

Ştiri pe aceeaşi temă

Cazuri de cenzură la TVR. Adelin Petrişor: „O ştire nu e proastă doar pentru că îl dezavantajează pe Stelian Tănase“

Jurnalistul TVR Adelin Petrişor spune că o ştire pe care a făcut-o despre un protest desfăşurat în curtea SRTv, în timpul căruia Stelian Tănase, şeful instituţiei, vorbea cu angajaţii, l-a supărat pe Tănase, care i-ar fi sunat pe şefii ziaristului, iar materialul său nu a mai fost difuzat.

„Cum mi-am dat seama că am făcut bine o ştire? Am deranjat ambele părţi implicate. Este vorba despre ştirea legată de protestul (n.r. - de joi) de la TVR. Protestatarii mi-au reproşat că i-am numit «angajaţii TVR» şi nu «colegii mei». Le-am explicat că la Ştiri căutăm un ton neutru. Cel mai ofuscat a fost însă Stelian Tănase. Iniţial, s-a plâns şefilor mei de la Ştiri şi materialul nu a mai fost difuzat la orele 18 (n.r. - la TVR 2), şi 20 (n.r. - la TVR 1). Ulterior, într-o ediţie specială, Stelian Tănase a spus că ştirea despre întâlnirea lui cu angajaţii a fost redactată prost. M-aş fi aşteptat ca Mihai Constantin (n.r. - moderatorul «Ediţiei speciale») să îl roage să-şi argumenteze punctul de vedere, cel puţin aşa ar trebui să facă un moderator. Mihai nu a făcut asta. Cred că aşa e mai comod în vremuri tulburi. Oricum, poate ar trebui să îi spună cineva şi lui Stelian Tănase că o ştire nu e proastă doar pentru că-l dezavantajează pe el“, a scris Adelin Petrişor pe contul său de Facebook, după cum „Adevărul“ a relatat aici.

În acest sens, Valentin Jucan, membru în Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA), a declarat că „cenzura la TVR continuă“, precizând că a sesizat Consiliul în cazul jurnalistului Adelin Petrişor.

Adelin Petrişor FOTO Arhivă

De-a lungul timpului, însă, Televiziunea Română s-a confuntat cu mai multe acuzaţii de cenzură.

Cazuri de cenzură la TVR: Stelian Tănase a oprit dfuzarea unei emisiuni-documentar

În februarie 2014, Stelian Tănase, care era, pe atunci, preşedinte interimar al Televiziunii Române, a fost acuzat că a întrerupt emisia documentarului „Moştenirea Clandestină“, realizat de Monica Ghiurco, care era difuzat pe TVR Moldova. Beatrice Comănescu, fostul director al TVR Internaţional, a declarat că, pe 7 februarie 2014, ar fi fost sunată de Tănase şi, sub motivul că emisiunea este o propagandă comunistă, i-ar fi cerut oprirea emisiei TVR Moldova. Concret, Beatrice Comănescu a declarat că Stelian Tănase a sunat-o şi i-a cerut pe un ton ridicat să scoată de urgenţă de pe post documentarul „Moştenirea Clandestină“, argumentând că directoarea face „propagandă comunistă“.

„Stelian Tănase m-a sunat şi-a mi-a cerut să opresc emisia TVR Moldova. Este fără precedent. Niciun director general sau preşedinte al TVR, nu a întrerupt emisia. Întreruperea s-a făcut fără argumente, pe un ton, să zicem intempestiv. Nu este în regulă ceea ce s-a întâmplat. Grilele TVR sunt aprobate de directorul de programe. Înainte era un consiliu de programe care nu mai există, care aproba aceste grile. Această grilă cadru a fost aprobată în urmă cu aproximativ două luni”, a declarat Beatrice Comănescu, la momentul respectiv.

Fostul directorul al TVR Internaţional şi al TVR Moldova a arătat că niciun director general al TVR nu are atribuţii legale şi nici dreptul să întrerupă emisia vreunui canal al Televiziunii Române şi că ceea ce a făcut Stelian Tănase este revoltător.

„Nu aş fi vrut ca la final de carieră să am asemenea întâmplare. Ceea ce mă face să am întrebări vis a vis de utilitatea serviciului public în condiţiile în care emisia se întrerupe arbitrar şi fără argumente. Ceea ce se întâmplă este revoltător. Stelian Tănase m-a acuzat că fac propagandă comunistă prin difuzarea documentarului«Moştenirea clandestină»”, a mai declarat Beatrice Comănescu, ieşită, între timp, la pensie.

În documentul care prezenta poziţia oficială a lui Stelian Tănase (foto) se preciza că: „Acuzaţiile de cenzură ce s-au adus televiziunii publice în legătură cu oprirea de la difuzare a producţiei «Moştenirea clandestină» sunt total nefondate şi netemeinice în contextul în care SRTV a acţionat în deplină conformitate cu prevederile legale şi statuare în vigoare. Acţiunile întreprinse cu respectarea prevederilor legale şi statuare nu pot fi considerate în niciun caz a aduce atingere drepturilor fundamentale prevăzute în Constituţia României“.

„Moştenirea Clandestină” a fost difuzată pe TVR Moldova şi îi avea ca realizatori pe Monica Ghiurco şi Larry Watts.

Emisiunea aducea în prim-plan confruntarea de pe frontul clandestin din perioada Războiului Rece şi nu numai, devoalând publicului - în premieră şi în exclusivitate - elemente de natură să bulverseze percepţia oficială asupra ultimelor decenii, potrivit descrierii de pe site-ul televiziunii naţionale.

Pentru acest caz de cenzură, Televiziunea Română a fost amendată de CNA cu suma de 70.000 de lei.

Cazuri de cenzură la TVR: interviul cu Traian Băsescu, blocat de fostul director al TVR3

În mai 2014, fostul preşedinte Traian Băsescu a acordat un interiviu pentru TVR Timişoara, care urma să fie difuzat, ulterior, şi la TVR3. Fostul directorul al postului TVR3, Răzvan Bucuroiu, a blocat, însă, difuzarea interviului fără nicio explicaţie.

După ce a participat la o conferinţă organizată de Mişcarea Populară, la Timişoara, Traian Băsescu i-a acordat un interviu jurnalistei TVR Timişoara Brânduşa Armanca. Interviul a fost difuzat în patru judeţe - Timiş, Arad, Bihor, Hunedoara - şi, conform spuselor Brânduşei Armanca, urma să fie difuzat şi pe plan naţional, pe TVR 3. „Redactorul-şef de la Timişoara, Florin Mihoc,  l-a contactat pe Răzvan Bucuroiu şi l-a întrebat dacă este interesat de acest interviu. A spusse gândeşte. Apoi a revenit şi a spus: <<Da, îl vrem>>. Au stabilit că îl difuzează concomitent pe TVR 3 şi pe TVR Timişoara“, a declarat Brânduşa Armanca pentru „Adevărul“.

Interviul cu Traian Băsescu nu a mai fost, însă, difuzat pe TVR3. Brânduşa Armanca a explicat că, cu 40 de minute înainte de ora stabilită pentru difuzarea interviului, a fost anunţată de redactorul-şef că Bucuoriu a decis blocarea interviului.

Răzvan Bucuroiu s-a apărat spunând cu nu a vorbit direct cu Brânduşa Armanca şi că emisiunea acesteia nu exista în grila postului de de televiziune. În replică, jurnalista a declarat că spotul care promova interviul era urcat pe site-ul TVR, dar şi că „cei la ştiri nu puteau face acest promo dacă interviul nu era acceptat“.

După ce a fost anunţată că interviul nu mai intră, Brânduşa Armanca l-a sunat  imediat pe directorul interimar al TVR, Stelian Tănase. „I-am spus lui Stelian Tănase că este un act de cenzură. Mi-a săpus că nu ştie nimic, că abia s-a întors din Italia, dar că se va interesa şi mă va suna. Nu m-a sunat până azi“, a mai precizat jurnalista.

După cenzurarea acestui interviu, George Orbean, consilierul lui Stelian Tănase din acel moment, şi-a dat demisia în semn de protest.

PDL şi PMP au reacţionat imediat şi i-au cerut demisia lui Stelian Tănase. „Observăm cenzura postului de televiziune care este plătit din bani publici şi nu face decât să-şi desfăşoare activitatea acţionând la comandă politică. Este un precedent extrem de grav ca un interviu cu şeful statului, nu cred că s-a mai întâmplat un asemenea precedent, să fie cenzurat pe postul public de televiziune“, a afirmat  Eugen Tomac. De partea cealaltă, vicepreşedintele Comisiei pentru Cultură şi Media din Senat, Marius Paşcan (PDL), a cerut intervenţia Comisiei de Etică şi Arbitraj din cadrul postului public.

Cazuri de cenzură la TVR: Liana Stanciu a întrerupt o piesă cu mesaj politic

În luna august a anului 2013, cântăreţul What’s Up, pe numele său real Marius Marian Ivancea, a fost invitat să cânte la Festivalul Callatis, din Mangalia, evenimentul fiind difuzat de posturile TV TVR2, TVR HD şi TVR Internaţional. Artistul a interpretat o piesă cu mesaj politic, moment în care prezentatoarea, Liana Stanciu, a intervenit şi l-a oprit din cântat, smulgându-i microfonul din mână. What’s Up  a fost cenzurat după ce a început să fredoneze versurile unui cântect cu mesaj politic la adresa fostului preşedinte Traian Băsescu: „La primul mandat, ne-ai fi ascultat/ Acum ţi-ai luat lumea în cap, ne-ai înfometat/ N-ai clădit nimic, chiar ai dărâmat/ Cred că ai o slăbiciune la furat“.

După ce l-a întrerupt din cântat, Liana Stanciu şi-a motivat decizia spunând că What’s Up trebuia să interpreteze piesa „K la meteo“, potrivit „Libertatea“.

Cazuri de cenzură la TVR: filmul unui regizor român, scos şi reintrodus în grila TVR2

Între cele două tururi de scrutin ale alegerilor prezidenţiale din noiembrie 2014, Stelian Tănase i-a ordonat directorului TVR2 de la acea vreme, Răzvan Bucuroiu, să scoată din grilă filmul „Zi că-ţi place!“, căruia i s-a făcut promovare pe canalele TVR o săptămână.

Într-un comunicat emis de Cornel Mihalache şi Valentin Nicolau, autorul piesei de teatru pe care este bazat filmul, citat de Mediafax, se preciza că: „Este cenzurat un film politic ce are ca subiect portretul candidatului la preşedinţia României, prezentat metaforic ca un violator al României personificate de o femeie pusă să aleagă cine să-i intre în casă, cu cine să-şi împartă viaţa. Filmul, o docuficţiune realizată de Casa de Producţie TVR, se constituie într-un aspru rechizitoriu adus clasei politice, în special aspiranţilor la funcţia cea mai înaltă în stat. Este un manifest, un apel la indignare şi luciditate, un îndemn la a refuza «vraja» vânzătorilor de iluzii care, odată ajunşi la Cotroceni, devin «violatorii» noştri de zi cu zi“.

Potrivit aceluiaşi couminicat, „decizia abuzivă nu intră în atribuţiile directorului general, ci este de competenţa Consiliului de Programe şi a Comitetului Director, organisme care nici măcar nu au fost consultate. Tănase şi Bucuroiu, rutinaţi în astfel de manipulări, au inventat degrabă o emisiune înlocuitoare despre turul întâi al alegerilor prezidenţiale, pregătind astfel o explicaţie pentru scoaterea filmului din grilă. Asta în contextul în care TVR 2 nu s-a implicat în campania electorală cu astfel de emisiuni, tematica dezbaterilor despre alegerile prezidenţiale fiind în sarcina TVR 1“.

Stelian Tănase, preşedintele-director general al Televiziunii Române, a declarat, pentru Mediafax, că informaţia nu este adevărată, precizând că filmul nu a fost scos din grila de programe.

Pe de altă parte, Cornel Mihalache a precizat, pentru aceeaşi sursă, că „în locul filmului va fi difuzată o ediţie specială dedicată alegerilor, ceea ce TVR 2 nu a avut până acum“. De asemenea, ulterior comunicatului, Valentin Nicolau a declarat că a fost informat că filmul a fost reintrodus în grila de TVR 2. „Am fost informat că a fost reintrodus cu ora 23.30, prima oară acesta fiind programat pentru ora 20.10“, a completat acesta.

Cazuri de cenzură la TVR: protestele împotriva lui Victor Ponta nu au existat la Telejurnal

Comisia de Etică şi Arbitraj din TVR s-a autosesizat în cazul solicitării potrivit căreia jurnalul TVR ar fi omis să transmită imagini de la protestele care au avut loc în noiembrie 2014 în Capitală, dar şi în alte oraşe din ţară. Totodată, Gabriel Gherghescu, directorul TVR 1, a fost audiat în legătură cu prezenţa lui Victor Ponta (foto), fost candidat la alegerile prezidenţiale 2014, în cadrul unei ediţii a emisiunii „Viaţa Satului“, în plină campanie electorală.

În legătură cu acest subiect, Andrei Muraru, Radu Carp şi Romina Surugiu, membri ai Consiliului de Administraţie (CA) al Societăţii Române de Televiziune, au solicitat public, marţi, demiterea lui Gabriel Gherghescu de la conducerea TVR 1, din cauză că ar fi deturnat în scopuri electorale formatul unei emisiuni informative, „Viaţa satului“. Cei trei au declarat, încă din 27 octombrie, că Victor Ponta şi-a făcut publicitate electorală în ediţia din 26 octombrie a emisiunii „Viaţa satului“ de la TVR 1, deşi acest program nu era unul dedicat campaniei.

În acest sens, Stelian Tănase a declarat că Gabriel Gherghescu „a încălcat normele şi obligaţia de a fi echidistant în timpul campaniei“. Acesta a mai spus că Gabriel Gherghescu putea să îl cheme pe Victor Ponta în emisiunea „Viaţa satului“, dacă l-ar fi chemat şi pe Klaus Iohannis într-o ediţie a acestui program.

În schimb, Gabriel Gherghescu, a declarat că solicitarea publică privind demiterea sa făcută de trei membri ai CA al SRTv nu este întemeiată, precizând că emisiunea „Viaţa satului“, de la TVR 1, a respectat legislaţia audiovizualului în campania electorală.

Cazuri de cenzură la TVR: ştirea despre broşura MAE nu a fost difuzată la TVR

Ministrul Bogdan Aurescu (dreapta), oferindu-i broşura cu harta greşită omologului său german, Frank-Walter Steinmeier FOTO Mediafax

Brânduşa Petrescu, fostul purtător de cuvânt la Ministerului Afacerilor de Externe (MAE) a fost demisă, în martie 2015, după ce ministrul Externelor, Bogdan Aurescu, i-a oferit monologului său german o broşură ce prezenta o hartă a Franţei acoperită în culorile drapelului german.

Narcisa Iorga (foto), fost membru în CNA, a făcut, pe blogul său personal, cutiapandorei.net, o postare intitulată „Ce vede tot Pâmântul, nu difuzează TVR: ştirea despre broşura MAE a fost cenzurată“.

„Broşura buclucaşă înmânată de ministrul român de externe omologului său german, pe coperta căreia era imprimată harta Franţei în culorile steagului Germaniei, a fost văzută pe tot globul. Nu şi de publicul TVR.Ştirea a fost ratată inexplicabil luni, când s-a produs evenimentul, iar marţi a fost scoasă din buletinul informativ al TVR la ordinul lui Claudiu Lucaci, director de ştiri. Abia ieri, după ce Ministerul de Externe a anunţat demiterea purtătorului de cuvânt şi după ce primul-ministru a avut o poziţie publică pe subiect, a îndrăznit şi TVR să difuzeze ştirea. La spartul târgului“, scria Narcisa Iorga, pe blogul său.

Narcisa Iorga a explicat că ştirea despre broşura MAE ar fi trebuit prezentată în jurnalul de ştiri de la ora 14.00 la TVR. Însă, după apariţia lui Claudiu Lucaci, fostul şef al Ştirilor TVR, „la computerul producătorului jurnalului de la ora 14.00“, acest subiect a dispărut din desfăşurător. „Ulterior acestei vizite ( a lui Claudiu Lucaci – n.red), a dispărut din desfăşurătorul (n.m. sumarul) buletinului informativ orice referire la ştirea despre broşură. Evident, ştirea nu a mai fost difuzată nici la ora 14.00, nici la buletinele de ştiri următoare… până ieri, când MAE a anunţat că purtătorul de cuvânt Brânduşa Predescu a fost demis, iar premierul Victor Ponta a declarat public că «înţelege» că MAE «a greşit o hartă» şi că „cine greşeşte, plăteşte», a mai scris Narcisa Iorga pe blogul său.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: