Adevărul Live: cât de periculoşi sunt Smiley şi Pavel Bartoş pentru adolescenţii români?

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Un spot în care Smiley şi Pavel Bartoş fac acrobaţii pe un tren aflat în mişcare a fost interzis de CNA, după ce mai mulţi adolescenţi s-au electrocutat încercând, probabil, să imite ceea ce au văzut în clip. La Adevărul Live, publicitarul Bogdan Naumovici şi psihologul Ionuţ Ghiugan au explicat cum sunt influenţaţi tinerii de ceea ce văd la televizor şi cum ajută interdicţia de difuzare la creşterea popularităţii unei reclame.

Cele mai importante declaraţii:

„Am mari îndoieli (că spotul respectiv ar fi condus la creşterea, în ultima perioadă a copiilor electrocutaţi după ce s-au urcat pe trenuri - n.r.), dacă ar fi adevărat ar trebui să nu dai niciun film cu violenţă. Nu cred că funcţionează aşa. E o dramatizare, o fantezie, nu se doreşte a fi realist. Toţi cei care fac reclame sunt atenţi. Atunci când filmăm un personaj pe bicicletă, trebuie să aibă cască, Am citit despre problema asta, în lume tinerii fac asta (trainsurfing - alergat pe un tren în mişcare - n.r.), e un teribilism, mor cu zecile“, arată Bogdan Naumovici.

„În România se urmăresc trendurile de afară. Un flăcău din Germania a mers pe cel mai rapid tren din lume, sunt filmuleţe pe YouTube. Eu cred că numărul accidentelor nu are legătură cu reclama“, mai spune el.

Bogdan Naumovici FOTO Marian Iliescu

Bogdan Naumovici FOTO Marian Iliescu

Cultivarea unui generaţii de consumatori fragezi

„Trebuie să înţelegem că a fi părinte este mult mai complicat în ziua de azi, pentru că relaƫia directă părinte - copil este mediată acum de un nou educator, care este ecranul. Ecranul emite având în spate un interes, iar interesul principal este legat de a crea un consumator. Adultul are posibilitatea de a discerne, de a fi critic şi de a înƫelege reclama prin filtru propriei gândiri. In cazul adolescenƫilor şi copiilor există o vulnerabilitate pentru că vorbim despre o personaliate în formare şi din acest motiv expunerea acestora la reclame trebuie atent supravegheată “crede psihologul Ionuţ Ghiugan.

„Ca să culegi nişte roade, trebuie mai întâi să sădeşti.Industria publicitară cultivă de la cele mai fragede vârste anumite stereotipuri şi preferinƫe pentru a creea o populaƫie de consumatori, care vor reacƫiona insticitv, fara sa proceseze şi fără să fie critici. Când vorbim de TV, în cazul copiilor, trebuie să existe cenzură“, adaugă psihologul.

 Ionuţ Ghiugan psiholog FOTO Marian Iliescu

Ionuţ Ghiugan FOTO Marian Iliescu

Relaţia copil - reclamă

„Nu este vorba de interzicere, ci de respectarea legii. Cu totul respectul pentru domnul Naumovici, argumentele domnului psiholog sunt mult mai bune. În aproape 12 ani de când sunt membru CNA am învăţat să adolescenţii sunt mai sensibili la publicitate decât la filmele violente. Ştim cu toţii cum reacţionează copii la reclamele de la televizor, nu putem face comparaţie între un film şi o reclamă“, expune Cristina Trepcea, membru CNA, prin legătură telefonică.

„Copiii îşi modelează comportamentul după filme, actori, eroi. E destul de semnificativ că personajele din reclamă sunt persoane care beneficiază de simpatie în rândul copiilor, astăzi. Poate că nu ăsta a fost scopul lor. Sunt convinsă că publicitarii iau în calcul nivelul de empatie publicului cu actorii“, mai spune Cristina Trepcea.

Protejarea copiilor, o obligaţie şi un drept moral

„Am considerat foarte argumentată cererea pe care am primit-o de la Ministerul Afacerilor Intene. Acum vreo 11 ani a fost o reclamă la o apă minerală, în care un erou sărea de pe un bloc, dar la foarte scurt timp s-a constat că pe lângă blocuri s-au declanşat accidente cu copii care imitau comportamentul eroului din reclamă. Şi atunci, ca şi acum, eu cred că influenţa publicităţii şi a comportamentelor eroilor din reclame sunt foarte puternice asupra copiilor. Sunt de părere că este mult mai bine şi mai sănătos să retragem o influenţă cu efecte grave, să o limităm la o anumită oră, decât să riscăm ca lucrurile să iasă rău. Vrem să protejăm copiii sau nu? Pe mine mă interează să îi protejez. Cel puţin cu acest vot pe care îl am ca membru al CNA. Eu cred că am această obligaţie“, crede Trepcea.

„Este ceea ce putem noi face noi, ca membri ai CNA. Pe YouTube, copiii intră în cunoştinţă de cauză. Mie mi se pare că acestă responsabilitate minimală asupra liberului arbitru e foarte importantă. Televiziunile comerciale trebuie să respecte regimul publicităţii. Cred foarte tare că nimic nu poate să înlocuiască relaţia copilului cu părinţii. Dacă există dialog între cei doi, aceste situaţii se evită. Părinţii sunt din ce în ce mai ocupaţi şi din cauza asta îşi însoţesc copiii din ce în ce mai puţin. Acest gest al audiovizualului (intrarea în ilegalitate a reclamei - n.r.) poate să îi protejeze pe copii“, completează ea.

Lipsa studiilor şi a unui pattern

„Acest ecran este foarte ofertant, dar consecinţele sunt destul de serioase. Problema este că nu există studii cu finanţare care să arate impactul reclamelor, filmelor, televiziunii asupra copiiilor. Şi nu de la companii private, ci de la stat“, spune şi Ionuţ Ghiugan.

 Ionuţ Ghiugan psiholog Bogdan Naumovici FOTO Marian Iliescu

Ionuţ Ghiugan şi Bogdan Naumovici FOTO Marian Iliescu

„Doamna Trepcea spunea că cererea Ministerului este foarte argumentată. Eu m-am uitat în presă şi am citit tot ce s-a scris despre cazurile copiilor electrocutaţi sau morţi şi nu este deloc clar dacă aveam de-a face cu un pattern (tipar - n.r.) comportamental. Copii fie se jucau în gară, fie făceau sport extrem. În sezonul cald, copiii sunt victimele din zonele cu cale ferată, după cum au zis reprezentaţii Spitalului Nicolae Alexandrescu“, intervine Nicoleta Fotiade, membru ActiveWatch, ONG care a trimis o sesizare CNA, considerând că decizia consiliului în ceea ce priveşte spotul cu Smiley şi Bartoş a fost „pripită“.

„Datoria MAI nu este de a răspândi panică în rândul oamenilor. După mine, MAI ar trebui să facă o campanie de informare. Apoi insisit pe educaţia media“, a completat aceasta.

Istoria CNA: „Tai fără să măsori“

„Legătura nu este evidentă între ce e în reclamă şi ce zice presa şi MAI că s-a întâmplat cu copiii. CNA are o istorie lungă de «tai fără să măsori». Mi se pare că suntem într-o politică americană în care trebuie să scrii pe pahar: «Atenţie, cafeaua e fierbinte». În desenele cuTom şi Jerry, Tom moare de 1.000 de ori şi niciun copil nu îşi ia pritenul la bătaie în acest fel“, încheie Naumovici.


Contextul „crizei“ Pavel Bartoş şi Smiley

Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a primit săptămâna trecută o adresă de la Ministerul Afacerilor Interne, Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, semnată de secretarul de stat Raed Arafat, în care se semnala că a crescut alarmant numărul copiilor şi adolescenţilor electrocutaţi.

Cel mai recent caz de acest gen s-a petrecut la începutul săptămânii trecute, când un elev de 17 ani s-a urcat pe un tren din gara Băneasa, ca să-şi facă poze pentru Facebook. Când a vrut să sară de pe vagon, s-a produs un arc electric de 27.000 de volţi, care l-a ucis pe loc. 

„Una dintre ipotezele care ar putea să explice acest fenomen îngrijorător este o posibilă influenţă a unui clip publicitar realizat pentru o companie de telefonie mobilă (Romtelecom Cosmote), în care două personaje care beneficiază de foarte multă simpatie în rândul copiilor şi adolescenţilor, Smiley şi Pavel Bartoş, realizează o serie de exhibiţii acrobatice urcaţi pe un tren în mişcare“, se spune în adresa primită de CNA de la secretarul de stat Raed Arafat.

Acesta a cerut CNA sprijinul pentru găsirea „unor soluţii urgente“ de rezolvare a acestei situaţii, inclusiv „printr-o eventuală interdicţie a difuzării clipului“ urmând ca Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă să întreprindă demersurile necesare pentru a pregăti un mesaj care să explice pericolele la care se expun copiii, împreună cu aceleaşi personaje care au participat la promovarea clipului (n.r. - Smiley şi Pavel Bartoş), potrivit Mediafax.

La propunerea membrului CNA Cristina Trepcea, Consiliul a decis să aplice în cazul spotului publicitar „Skateboarders“ o decizie de intrare în legalitate, fapt care presupune că acest clip nu mai poate fi difuzat de televiziuni în forma care încalcă legislaţia audiovizualului.

Decizia a fost luată în baza articolului 29, alineatul 1, litera f din Legea audiovizualului, potrivit căruia „Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii: să nu stimuleze comportamente dăunătoare sănătăţii sau siguranţei populaţiei“.

Reprezentanţii Romtelecom au decis să opreacă reclama de la difuzare înainte de a primi sesizarea oficială, cu toate că au precizat într-un comunicat oficial că spotul  nu are nicio legătură cu accidentele produse. "Compania regretă situaţia victimelor accidentelor, întrucât pune mare preţ pe siguranţa copiilor - fapt demonstrat prin numeroase programe de responsabilitate socială defăşurate în această zonă, dar consideră că nu există nici o legătură între spotul «Skateboarders» TVC şi această situaţie regretabilă", se arăta în răspunsul companiei.

TV



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite