ANALIZĂ Pătraru e din nou campion la one-man show: „Mulţumesc celor care îşi iau zilnic înjurături şi primesc telefoane de la politicieni să scoată emisiunea“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

„Starea Naţiei“, realizată de Dragoş Pătraru la TVR 1, a fost, în anul 2015, cea mai urmărită emisiune de tip one-man show, având totodată o audienţă de două ori mai mare decât media postului public.

Dragoş Pătraru a reuşit în anul trecut să-i surclaseze pe Mircea Badea, realizatorul emisiunii „În gura presei“, de la Antena 3, şi pe Radu Banciu, care prezintă „Lumea lui Banciu“, la B1 TV, în ceea ce priveşte emisiunile din sfera one-man show. Pătraru a fost pe primul loc şi într-un top ad-hoc al audienţelor pe parcursul lunilor de vară şi, din nou, la sfârşitul anului, când s-a tras linie şi s-a făcut media pe anul 2015.

Potrivit cifrelor publicate de Paginademedia.ro, „Starea Naţiei“ a avut, la nivelul întregii ţări, aproape 430.000 de români, dintre care 230.000 de la oraşe, o audienţă dublă faţă de media postului în anul precedent. Pe de altă parte, Badea a avut 330.000 de telespectatori pe minut, dintre care 240.000 de la oraşe, în timp ce Radu Banciu a ţinut în faţa micilor ecrane 200.000 de telespectatori, o jumătate fiind din mediul urban. 

Şi pe targetul comercial, „Starea naţiei“ a condus detaşat, având o medie de 68.000 de telespectatori, în timp ce „În gura presei“ a ocupat locul secund în topul audienţelor, cu 61.000 de privitori, podiumul fiind completat de „Lumea lui Banciu“ (30.000 de telespectatori). Precizăm că emisiunile celor trei realizatori nu au concurat direct, fiind difuzate în intervale orare diferite, în toate cazurile tronsonul fiind schimbat de mai multe ori. 

De altfel, şi preşedintele-director general interimar al Televiziunii Române, Irina Radu, a declarat la sfârşitul săptămânii trecute că emisiunea lui Pătraru are un profit dublu faţă de investiţie.

„Starea naţiei“ nu este un pamflet şi nu trebuie tratat ca atare

Deşi fericit de victoria înscrisă, Dragoş Pătraru a declarat pentru „Adevărul“ că cele trei produse nu se pot compara şi nu doar din pricina faptului că nu se intersectează, ci şi pentru că celelalte două se înscriu în zona emisiunilor de tip pamflet: „E ca şi cum am compara mere cu pere. În audiovizualul românesc, pamflet e atunci când cineva se apucă să toarne o găleată cu rahat în capul altcuiva. Şi, când victima se supără, îi spui, râzând: «E pamflet, frate, nu poţi să te superi, n-ai ce face!». Nu sunt de acord cu treaba asta, noi am avut doi ani scris pe generic că «Starea naţiei» nu este un pamflet, aşa cum este perceput pamfletul la noi. Ne asumăm tot ce spunem acolo.“

„Legat de cifrele de audienţă, nu comentez ce fac alţii, le doresc succes şi să fie sănătoşi. Vreau să spun doar că le mulţumesc telespectatorilor TVR pentru încredere. Creştem sigur, creştem bine şi nu suntem nici la jumătatea a ceea ce ne-am propus. Desigur, asta dacă nu vom fi daţi afară de politicieni, de care ne rugăm, toţi cei din TVR, să depolitizeze televiziunea publică şi să o lase să devină independentă şi puternică. Şi, desigur, vreau să le mulţumesc celor de la TVR, care îşi iau zilnic înjurături şi primesc telefoane de la politicieni să scoată emisiunea asta din grilă“, a adăugat jurnalistul. 

Badea, dramatic; Banciu, cititor de presă

Pe de altă parte, sociologul Alfred Bulai a explicat de ce nu există grad de comparaţie între cele trei producţii: „Nu sunt nici pe acelaşi interval orar, dar mai important – nici formatul lor nu este identic. Emisiunea lui Pătraru este mult mai complexă, cu multe elemente. Şi emisiunile lui Banciu şi Badea sunt total diferite: ultimul face spectacol, interpretează dramatic, iar «Lumea lui Banciu» este o emisiune în care omul ăla citeşte presa şi face comentarii. Calitatea show-ului este mult mai mare la Badea şi asta arată şi audienţele bune, pentru un tronson orar care este imposibil în televiziune, aproape sau chiar după miezul nopţii. Ar fi ca o comparaţie de genul: de ce merele din Piaţa Matache se vând mai bine decât frigiderele din Găieşti. Nu prea se pot compara.“

banciu bade articol foto Adevarul

O altă diferenţă majoră este reprezentată de profilul diferit al telespectatorului fiecărui post. În acest context, sociologul asigură că niciunul dintre cei trei nu ar avea acelaşi succes la o altă televiziune: „Un post public are o deschidere mult mai mare, în timp ce la televiziunile de ştiri există o fragmentare foarte mare. De aceea, emisiunea lui Pătraru nu ar avea aceeaşi audienţă la Antena 3, tocmai pentru că publicul e prea segmentat şi nu ar gusta glumele îndreptate împotriva celor în care crede publicul Antenei 3, aşa cum probabil şi Badea ar face o audienţă mult mai mică la TVR 1. Toţi şi-au adaptat mesajul şi stilul emisiunii la publicul televiziunii respective.“

„Starea naţiei» este o emisiune critică la adresa tuturor actorilor publici, majoritatea politicieni, inclusiv asupra propriului post de televiziune, ceea ce contează foarte mult în credibilitate. Este un gen de abordare diferit.   Alfred Bulai, sociolog

De asemenea, expertul a trecut în revistă şi punctele care l-au propulsat pe Pătraru: „Avantajele lui sunt că TVR 1 e un post public, care se adresează unei mase mai mari. Pe de altă parte, noutatea e un alt criteriu care atrage în general, fiind nou e şi mai interesant decât ceea ce la un moment dat plafonează cumva creşterea, cum este emisiunea lui Badea, care este cea mai veche. Plus că este o emisiune critică la adresa tuturor actorilor publici, majoritatea politicieni, inclusiv asupra propriului post de televiziune, ceea ce contează foarte mult în credibilitate. Este un gen de abordare diferit.“

„Pătraru are glume bune“

Un punct comun al celor trei emisiuni ar fi critica socială, un anumit gen de curaj de a vorbi şi de a tranşa lucrurile mai clar decât o fac alţi moderatori şi uneori chiar invitaţi. Bulai subliniază că accentele comice joacă un rol important: „În cazul unora sunt mai reuşite. De exemplu, Pătraru are nişte glume foarte bune, pe care le puteţi găsi în show-urile de stand-up comedy. Şi Badea are, indiscutabil, talent din acest punct de vedere, are replici comice, umoristice.“

Sociologul crede că spectacolul joacă un rol important şi precizează că „Starea Naţiei“ se pretează foarte bine pe micile ecrane, reacţiile, mimica şi gesturile lui Pătraru fiind extrem de importante: „Gândiţi-vă că emisiunea lui Banciu o puteţi asculta la radio şi nu pierdeţi absolut nimic. Şi pe a lui Badea la fel, sigur că aţi pierde, nu foarte mult, dar aţi pierde ceva din interpretarea lui. La Dragoş Pătraru sunt componente pe care le pierdeţi cu totul pentru că există şi o parte vizuală importantă. Nu uitaţi că cea mai de succes emisiune din România de tip talk-show a fost «Chestiunea zilei» a lui Florin Călinescu, dovadă că era un actor în registru comic, după modelul lui Jay Lenno. Sunt diferite emisiunile, doar că satira socială, în măsura în care este înnobilată cu umor, place.“

În final, Alfred Bulai atrage atenţia că în televiziune „rege“ este audienţa, nu moderatorul unei emisiuni: „Aduceţi-vă aminte când a plecat Teo Trandafir de la Pro TV şi a încercat la alte televiziuni şi a dat chix. De ce? Pentru că nu ea făcea mare Pro TV-ul, ci Pro TV-ul o făcea pe ea mare. Asta e logica, trebuie să înţelegem că posturile contribuie fundamental la alegerea publicului şi la succesul unei emisiuni.“

TV



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite