Povestea lui Ciprian Costin, românul genial din Los Angeles: „Românii sunt apreciaţi în SUA, sunt profesionişti şi creativi la un nivel cum rar întâlneşti“

Povestea lui Ciprian Costin, românul genial din Los Angeles: „Românii sunt apreciaţi în SUA, sunt profesionişti şi creativi la un nivel cum rar întâlneşti“

Ciprian Costin crede că arta progresează prin intermediul tehnologiei

Ciprian Costin, în vârstă de 28 de ani, este unul dintre tinerii români care şi-au clădit o carieră peste hotare, dar şi un exemplu de ambiţie şi dedicare. Dirijor, compozitor, pianist, producător, dar şi specialist în IT, românul a reuşit să pătrundă în lumea elitelor muzicale de la Hollywood.

Ştiri pe aceeaşi temă

Ciprian Costin este artizanul show-ului „The Masterpice Experience“, ce combină într-un mod de-a dreptul spectaculos arta cu tehnologia. Cea de-a treia ediţie, pe care iubitorii muzicii de film şi nu numai o pot vedea pe 27 aprilie, la Sala Palatului, va avea în prim-plan o poveste science-fiction cu narator, inspirată din „Odiseea“ lui Homer. Toate piesele din concert, muzica de trailere scrisă de Two Steps from Hell şi muzica de film compusă de Hans Zimmer, fac parte dintr-o poveste de dragoste, de război, ce reuneşte mai multe culturi şi prezintă societatea umană dintr-o perspectivă unică. Încă puteţi cumpăra bilete de aici.
 

 Şef de promoţie în liceu şi două facultăţi în paralel

Originar din Iaşi, Ciprian şi-a descoperit pasiunea pentru muzică la vârsta de cinci ani, ulterior fiind atras şi de numere. Sigur că explicaţia este una cât se poate de simplă, având în vedere că părinţii lucrau în domeniul informaticii şi cântau – mama la chitară, tatăl la vioară. A început să studieze la pian şi curând a descoperit că îi place să improvizeze mai mult decât să repete acelaşi pasaje de zeci de ori. Totuşi, a ales informatica. „M-am bazat pe ideea că voi avea mai multe avantaje. Având educaţia axată pe partea artistică este destul de greu să te îndrepţi ulterior spre alte domenii. Şi a fost bine, pentru că în felul ăsta am avut mai multe posibilităţi să mă exprim. Nu aş fi la acest nivel tehnic al show-ului dacă nu aş fi avut backgroundul tehnic“, a explicat tânărul pentru „Adevărul“. 
 
Ieşeanul a fost şef de promoţie în liceu şi unul dintre puţinii copii care, în urmă cu opt ani, a terminat doi ani de liceu într-unul singur, fiind nevoit să dea 30 de examene în două luni. Recunoaşte că regretă, dar nu pentru că a fost extrem de solicitantă acea perioadă, ci pentru că s-a văzut nevoit să neglijeze muzica pentru a învăţa. „Mi s-a părut că ritmul era destul de lent şi nu am vrut să pierd atâta timp, plus că atunci eram axat foarte mult pe lucruri intelectuale şi nu prea eram deschis către colegi. Atunci mi s-a părut o idee bună, acum, sincer, o regret, pentru că ar fi fost mai uşor, nu ar fi trebuit să fac atâtea sacrificii. Mă trezeam la 5 dimineaţa, stăteam treaz până după miezul nopţii, trebuia să mă uit în manualul de a X-a pentru a înţelege lucrurile de a XI-a. Nu a fost foarte greu, dar a fost solicitant, iar în timpul ăla aş fi putut să mă axez mai mult pe compoziţie“, a declarat Ciprian. 
 
Nu s-a gândit nicio clipă să renunţe la vreuna dintre pasiuni, fiind ferm convins că poate excela în ambele domenii şi, cu siguranţă, a reuşit. A continuat urmând două facultăţi în paralel, Universitatea de Arte „George Enescu“ şi Universitatea „Alexandru Ioan Cuza“, iar cel mai greu lucru nu au fost nici predările, nici examenele, nici orele lungi de studiu: „Cel mai greu mi-a fost să-mi fac orarul, erau foarte multe cursuri care se suprapuneau şi atunci a trebuit să sacrific din ele, pentru că nu puteam să le fac pe toate. Nu a fost simplu, dar când eşti pasionat lucrurile nu au cum să nu iasă.“
 

Absolvent al uneia dintre cele mai prestigioase şcoli de muzică din lume şi angajat la Microsoft

În 2009, mânat tot de pasiunile sale, Ciprian Costin părăsea România, după ce câştigase Green Cardul la Loteria Vizelor: „În primul rând îmi plăcea foarte mult muzica de film încă din 2005, când am văzut «Gladiatorul» şi m-am îndrăgostit de muzica lui Hans Zimmer. Deci mi-am dorit să mă dezvolt în sensul ăsta. Principalul motiv pentru care am plecat a fost muzica.“  
 
A fost acceptat la şase instituţii de specialitate din SUA unde se studiază muzica de film, însă a absolvit cursurile Berklee College of Music, una dintre cele mai prestigioase universităţi de muzică contemporană din lume, şi în acelaşi timp lucra pentru Microsoft. 
 
„Nu a fost simplu, dar în acelaşi timp am avut backgroundul din România. Depinde foarte mult ce vrei să faci, dacă vrei să avansezi într-un an şi să ajungi manager, e de zece ori mai greu. La mine nu s-a simţit chiar aşa de greu, pentru că era foarte multă motivaţie şi foarte multă dorinţă pentru a face acest concert şi ştiam că asta e calea cea mai bună. Când îţi doreşti să faci ceva cu adevărat poţi muta şi munţii din loc, cum se spune“, crede Ciprian. 
 
Toţi banii câştigaţi la Microsoft i-a economisit pentru show-ul pe care îl plănuia, niciun ban nu a fost risipit. A locuit într-o zonă foarte ieftină, aproape de sediul Microsoft, într-un subsol micuţ: „Nu cheltuiam banii, am fost foarte focalizat pe proiect. Microsoftul a fost o oportunitate pentru a mă întreţine şi pentru a face acest show.“
 

„The Masterpice Experience“, un vis construit în trei ani

Ideea i-a venit în timp ce privea show-ul „Star Wars in Concert“ din SUA, eveniment ce l-a impresionat mai ales din punct de vedere al producţiei: „Mie îmi plăcea foarte mult muzica lui Hans Zimmer şi am realizat că nu exista niciun astfel de spectacol cu muzica lui şi m-am hotărât să fac eu unul.“
 
A început din 2010 să lucreze la concept, a citit mult, s-a documentat temeinic, a vorbit cu compozitori, a obţinut aprobări de la studiouri pentru a putea folosi muzica şi a atras în jurul lui 250 de persoane care au contribuit la realizarea unui vis – „The Masterpice Experience“. „Este un efort de echipă, este multă tehnologie în spate, trebuie să înţelegi foarte bine legătura dintre muzică şi imagine, toate aceste modalităţi de sincronizare a luminilor cu laserele, ce înseamnă, ce poate face fiecare“, explică tânărul.  
   
Premiera a avut loc în anul 2013 în România, când 4.000 de spectatori la Bucureşti şi 5.000 la Iaşi au trăit experienţa unui show uluitor şi priveau cum sub ochii lor este recreată istoria universului pe acordurile titanilor muzicii de film într-o manieră unică: cu ajutorul unei orchestre de peste 40 de muzicieni, al tehnologiei, laserelor şi proiecţiilor multimedia. Un astfel de show grandios, dezvăluie Ciprian, necesită un buget cuprins între 70.000 şi 200.000 de euro, însă există o serie de factori care influenţează costurile, de la locaţie până la producţie. 
 
Ciprian recunoaşte că spera la un succes, dar nu se aştepta la unul internaţional: „Acum avem fani care vin din Australia, Africa de Sud, SUA, Mexic, din foarte multe ţări din Europa şi nu numai. Nu mă aşteptam să aibă un asemenea impact la nivel internaţional. Au fost foarte mulţi oameni care nu ştiau la ce să se aştepte, dar au fost atât de surprinşi încât şi-au dorit apoi să vadă filme.“
 

Colaborează cu Hans Zimmer şi Thomas Bergersen

Ulterior, în 2014, Ciprian a ajuns în studioul lui Hans Zimmer, compozitor german de muzică de film, considerat unul dintre cei mai buni şi cei mai de succes în momentul de faţă. Într-o carieră de peste două decenii, artistul a compus muzică pentru peste 150 de filme, fiind premiat cu Oscar pentru coloana sonoră a filmului „The Lion King“ (1994) şi primind alte opt nominalizări – „Crimson Tide“ (1995), „The Thin Red Line“ (1998), „Gladiator“ (2000), „The Last Samurai“ (2003), „The Dark Knight“ (2008), „Inception“ (2010), „12 Years a Slave“ (2013) şi „Interstellar“ (2014).

ciprian costin
Ciprian Costin, alături de celebrul compozitor german Hans Zimmer 
 
„Am fost asistent de producţie la show-ul lui. Iniţial, îl contactasem ca să-i cer binecuvântarea pentru un concert, dar am ajuns să colaborăm pentru că avem personalităţi similare, în sensul în care el are o viziune de ansamblu şi lucrează foarte mult cu oamenii“, a mai declarat Ciprian pentru „Adevărul“. De altfel, Ciprian nu colaborează doar cu Hans Zimmer, ci şi cu alţi titani ai muzicii precum Thomas Bergersen şi prestigioasa casă de producţie, Two Steps From Hell.
 
„Hans Zimmer şi Thomas Bergersen sunt doi oameni foarte deschişi, receptivi, avem multe în comun. Mă aşteptam să fie pe domeniul lor şi restul responsabilităţilor să le paseze altor persoane, dar au obiceiul să facă mai multe lucruri. Hans Zimmer gândeşte ca un regizor, îşi alege instrumentele în aşa fel încât să aibă personalitatea unui actor. Au foarte multe idei pentru softuri, au o intuiţie fantastică, este un prilej rar să întâlneşti asemenea oameni“, spune Ciprian. 
 

Ciprian Costin: „Vreau să mă întorc în România“

Cât despre show-ul care va avea loc pe 27 aprilie, de la ora 20.00, la Sala Palatului, Ciprian dezvăluie că va aduce pe scenă primul mix de orchestră tradiţională şi virtuală, format din 320 de instrumentişti. „Aducem orchestra simfonică în secolul XXI prin combinaţia dintre acustic şi electronic“, spune creatorul şi producătorul show-ului, Ciprian Costin. „Pentru prima dată, la Sala Palatului, sonoritatea a peste 320 de instrumentişti va fi auzită într-un concert. 45 de instrumente vor fi fizic prezente pe scenă, iar restul de 275 de instrumente vor fi generate în timp real, folosind echipamente hardware cu performanţa de peste 330 de Gigaflops, 96 GB RAM şi reverberaţia filarmonicii din Viena“, explică Ciprian Costin una dintre noutăţile absolute aduse de „The Masterpiece Experience“ la Bucureşti. 
 
Arta progresează prin intermediul tehnologiei este convingerea lui Ciprian Costin: „Îmi doresc să fac ceva pe viitor cu informatica, dar vreau să aibă legătura cu arta, vreau o parte de suflet, emoţională, pe care, în general, în informatică nu o găseşti.“
 
În prezent, Ciprian lucrează full time la un start up, „e dur, dar e plăcut“. Îi spun că nu mai are sens să-l întreb dacă îşi doreşte să revină în România, dar mă surprinde: „Ba da, chiar aş vrea să mă întorc la un moment dat în România. Totul pare foarte mic şi foarte uşor în România. Vezi ce funcţionează în diaspora şi apoi vii cu idei în ţara ta, iei cele mai bune idei, vezi cum le poţi aplica în România şi vezi cum poţi îmbunătăţi sistemul.“
 

Ciprian Costin: „Clasa politică e uşor de schimbat, dar cel mai greu e să schimbi mentalitatea omului care votează“

Ciprian mai spune că românii sunt foarte bine văzuţi în State pentru că, în domenii precum medicină sau informatică, vin foarte mulţi calificaţi şi foarte pricepuţi. „Se ştiu foarte multe despre Transilvania, Dracula, Nadia Comăneci şi Ceauşescu. Clujul şi Bucureştiul sunt foarte atractive pentru development şi foarte bune pentru startup-uri. Românii sunt profesionişti şi creativi la un nivel cum rar întâlneşti în alte ţări. Sunt sigur că în următorii 20 de ani, se va dezvolta foarte mult România din punct de vedere informatic.“
 
Cum se vede România din Los Angeles? Ei bine, politica iese în evidenţă, dar nu într-un sens pozitiv. „Cred că s-ar putea face foarte multe la nivel de performanţă politică, aşa cum face Bernie Sanders în SUA, implică omul de jos în alegerile politice. Clasa politică e uşor de schimbat, dar cel mai greu e să schimbi mentalitatea omului care votează. Sunt tineri care au intrat în politică acum şi sunt sigur că în câţiva ani vor face o treabă foarte bună şi vor ajunge la guvernare. Pe domeniul informaticii şi al educaţiei se pot schimba foarte multe, în România nu există o educaţie antreprenorială şi ar trebui să fie astfel de programe la nivel de gimnaziu.“
 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: