Muzica pop, de la girl power la feminismul elaborat

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Spice Girls la premiera muzicalului „Viva Forever“ FOTO Reuters
Spice Girls la premiera muzicalului „Viva Forever“ FOTO Reuters

Febra Spice Girls a revenit în atenţia publicului odată cu noua stagiune londoneză a musicalului „Viva Forever“, bazat pe hituri lansate de celebra trupă de fete. Cu toate acestea, specialiştii în muzică susţin că epoca „girl power“ (puterea feminină - n.r.) a murit. De la Lady Gaga la Emile Sande, asistăm la un nou tip de feminism în cântecele pop, potrivit , „The Telegraph“.

„Toate femeile independente să ridice mâinile / Toate femeile care fac bani, să ridice mâinile“ („All the women who are independent, throw your hands up at me / All the honeys who makin’ money, throw your hands up at me“). Cine poate uita asta? Sunt versurile hitului „Independent Women“ („Femei independente“), al trupei americane Destiny’s Child, pe care am dansat cu toţii la un moment dat.

O lume de mult apusă

Cântecul din 1998 are şi astăzi puterea de umple un ring de dans, însă vorbeşte despre o perioadă de mult apusă. Ce artist ar lansa un asemenea cântec acum? Lumea este conştientă că femeile sunt independente şi că au făcut destui bani pe cont propriu, că nu mai depind de niciun bărbat. Nu mai e nevoie de un cântec pe tema asta.

În aceeaşi situaţie sunt şi melodiile „Just o girl“ („Doar o fată“) a formaţiei No Doubt şi „Love Song“ („Cântec de dragoste“) al Sarei Bareille, ambele piese fiind incluse în topul cântecelor motivante pentru femei. Prima vorbeşte despre o fată care s-a săturat să fie tratată diferit doar pentru că este fată, cealaltă se opune ideii că o femeie trebuie să facă ceva numai ca să păstreze un bărbat lângă ea. Ambele afirmaţii sunt adevărate, dar nu cumva sunt depăşite astăzi, la mai mulţi ani de la lansarea lor?, notează „The Telegraph“. Femeile independente (şi bărbaţii) nu ştiu asta deja? Dar, odată cu noua stagiune a muzicalului „Viva Forever!“, nu cumva asistăm la o resuscitare?

Expertul muzical Miles Leonard (care caută tinere talente pentru case de discuri Virgin Records) spune că „termenul «girl power» e mort“. „Dar există o nouă posibilitatea de a te exprima şi nu trebuie să ţipi în gura mare despre o fată puternică, ce vrea să devină o femeie independentă. Noţiunea de femei puternice nu este moartă, dar a devenit mai contemplativă“, adaugă acesta.

Sloganul „girl power“, o strategie de marketing

Leonard, care a revitalizat cariera lui Kylie Minogue şi a descoperit trupa Coldplay, o aduce în discuţie pe cântăreaţa Emeli Sandi, o artistă extrem de talentată care a cântat „Read All About It“ la ceremonia de deschiderea Jocurilor Olimpice de la Londra. 

Ai o inimă care urlă ca un leu, aşa că de ce permiţi ca vocea să-ţi fie îmblânzită? / Suntem un pic diferite, nu e nevoie să ne simţim ruşinate / Ai puterea să lupţi cu umbrele şi să nu te mai ascunzi“, spun versurile piesei „Read All About It“. „Îmi imaginez că sunt milioane de femei în lume care au ascultat melodia asta şi s-au simţit puternice. Este foarte motivantă, mult mai mult decât nişte urlete care îţi spun cât de independentă eşti tu, ca femeie“, crede Miles Leonard.

El o mai aminteşte şi pe Adele, una dintre artistele momentului, care a devenit faimoasă pentru faptul că, în piesele sale, că a fost sinceră, introspectivă, deschisă. „Versurile melodiei «Someone Like You» sunt stimulante. Sunt adevărate, oneste şi în ele se reflectă puterea interioară“, spune Leonard.

Adele Reuters

Adele FOTO Reuters

Holly Combe, editor de muzică al blogului feminist The F-word, spune că sloganul „girl power, făcut celebru în anii ’90 de trupa Spice Girls, a fost, mai mult sau mai puţin, un termen inventat de mai-marii industriei muzicale pentru a vinde cât mai multe albume. Nu a reflectat niciodată o mişcare feministă serioasă.

„Există totuşi şi ceva pozitiv în asta, dar numai în ceea ce priveşte moda pe care a lansat-o la timpul respectiv. A atras atenţia oamenilor şi a făcut termenul accesibil. La polul opus s-a aflat faptul că a comercializat un produs şi l-a simplificat. O idee feministă a fost prinsă chiar în ceea ce feminismul luptă să combată“, spune Combe.

Adam Smith, fondatorul C-burn, o companie care creează playlisturi pentru mii de restaurante, baruri şi magazine, spune că „femeile care au păreri politice puternice sunt mai importante acum“. „Barierele acestei industrii sunt mai uşor de depăşit acum, aşa că femeile nu mai trebuie să se compromită şi se pot afirma cum vor. Puterea s-a schimbat şi a devenit o normă acceptabilă“, crede acesta.

Smith spune că mişcarea feministă în muzică e mai puternică ca niciodată. Este o foarte mare diversitate, de la Lady Gaga - care se exprimă prin modă şi cântece - până la Adele, care este talentul în stare pură.

„«Girl power» este un termen depăşit, oricum nu a fost ceva serios. A fost doar o campanie de marketing. Ceea ce funcţionează acum în muzică este autenticitatea. Industria muzicală, dominată în trecut de bărbaţi, s-a schimbat şi femeile au mai mult control asupra propriei cariere“, adaugă Adam Smith.

Rihanna, mesaj feminist în clipuri, victimă a violenţei domestice în viaţa reală

O artistă pe care mogulii din muzică n-o pot înţelege foarte bine este Rihanna. O femeie încrezătoare, provocatoare şi o prezenţă sexy, cu melodii potrivite personalităţii (în videoclipul „Man Down“ ea îl împuşcă pe bărbatul care a violat-o) este o victimă a violenţei domestice în viaţa reală.

„Ceea ce s-a întâmplat cu Chirs Brown (iubitul Rihannei, care a agresat-o fizic pe artistă - n.r.) demonstrează că oricine este vulnerabil. Nu o văd pe Rihanna ca fiind o feministă puternică, probabil nici nu simte nevoia să se afirme în felul ăsta“, spune Miles Leonard.

Cântăreţele din ziua de azi au aceleaşi şanse ca şi bărbaţii artişti. Dominaţia lor este bazată doar pe puterea talentului lor. Acest lucru le demonstrează şi altor femei că se poate reuşi pe baza talentului. Pe cât de strălucită a fost melodia «Independent Women», artistele din ziua de azi vin cu un mesaj mult mai puternic“, adaugă Leonard. 

Concluzia? Faptul că sunt atât de multe femei puternice în această industrie, demonstrează că s-a ajuns într-o nouă eră a feminismului în muzica pop. Nu mai e nevoie ca ele să strige în gura mare acest lucru.

Muzică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite