Azi se lansează serviciul de streaming audio al companiei Apple, cea care a inovat cel mai des în industria muzicală: iPod, iTunes, iPhone şi aplicaţiile mobile, iPad. Despre Apple ca forţă s-a tot scris, înclusiv în contextul muzical, dar astăzi îmi propun să fac o listă a celor mai cunoscuţi muzicieni care au investit în companii de tehnologie, încercând să-şi pună banii în cu totul alte domenii.

Acum câteva zile trupa Linkin Park a apărut pe Mashable, un site dedicat tehnologiei, care publică rar articole legate de industria muzicală. Ştirea anunţa înfiinţarea unui fond de investiţii pe care membrii trupei [în frunte cu co-fondatorul Mike Shinoda - bass, rap, clape] l-au pornit la începutul acestui an. Articolul are titlul ”Linkin Park - pe vremuri nişte rockeri furioşi, astăzi investitori bogaţi”.

Acesta e un bun moment pentru a trece în revistă cei mai cunoscuţi artişti din muzica internaţională care au devenit antreprenori. Mă voi limita la investiţiile din zona tehnologiei, aşa cum v-am obişnuit, lăsând la o parte diferitele afaceri offline precum studiourile, restaurantele, hotelurile, parfumurile şi hainele.

Linkin Park şi Machine Shop

Revenind la Linkin Park, trupa americană este o excepţie chiar şi printre vedetele internaţionale care au investit sau au pornit afaceri adiţionale datorită modului în care au făcut-o. Dacă Jay Z a cumpărat un site deja existent sau Dr. Dre a investit alături de un prieten într-o afacere deja existentă, devenind astfel antreprenori, trupa condusă de Mike Shinoda a pornit propiul fond de investiţii şi APOI a pus această companie la treabă. Dacă sunteţi interesaţi de istoria construirii acestui fond de investiţii [denumit Machine Shop, pe care membrii trupei îl denumesc ”innovation company”] citiţi acest articol: ”Ce se întâmplă când Linkin Park implică Harvard într-un nou model de business”.

Extrag doar un citat din acest articol:

We restructured Machine Shop to focus on innovation through non-traditional business partnerships and creative design thinking. Over the course of a year, we built strong case studies in fashion, design, and technology. As co-lead vocalist and founder Mike Shinoda puts it, “Our goal was to build an internal team of diverse talent to support the non-traditional endeavors the band plans to pursue in the coming years.” The move allowed us to venture freely into diversified revenue models to complement our music sales. Our business now operates like a tech startup, with less hierarchy and far more agility.

Mike Shinoda este sufletul inovaţiei în muzica Linkin Park, vă amintesc ideea lui de a pune vocile rapperului Jay Z pe instrumentalele rock ale trupei, colaborare din care s-a născut albumul de mashup-uri ”Collision Course” şi single-ul ”Numb/Encore” - primul mashup premiat cu Grammy din istoria muzicii. ”Coliziunea” celor două brand-uri americane a fost posibilă şi datorită inovatorului Jay Z care şi-a publicat mereu track-urile de voce pentru ca producătorii de remixuri şi mashup-uri să poată folosi [legal] vocea lui. Dacă astăzi, în 2015, un mashup nu mai este neapărat ceva surprinzător pentru artiştii şi fanii muzicii obişnuiţi cu YouTube, SoundCloud şi editoare audio online [există mii de site-uri dedicate acestui fenomen, vezi de exemplu www.mashupculture.net], trebuie să ştiţi că albumul Jay Z vs Linkin Park a fost produs în 2004, cu un an înainte ca YouTube să se lanseze, înainte chiar ca Facebook să fie făcut public! Adică în preistoria Internetului :-)

Iar dacă vreţi să vedeţi un videoclip de 360 grade, intraţi pe YouTube folosind Chrome sau aplicaţia mobilă pentru cel mai nou single Fort Minor [proiect solo Mike Shinoda]: ”Welcome”.

Revenind la investiţiile în tehnologie ale Machine Shop, iată câteva companii în care rockerii au investit: Apple, Spotify, Sonos, Robinhood.

Închei aici mica istorie a inovaţiei LP notând, ironic, că trupa americană a anunţat că nu e interesată să mai investească în domeniul industriei muzicale, tehnologia fiind mai ofertantă :-)

Mike Shinoda - Linkin Park
Foto via Shutterstock

Dr. Dre, Beats şi Apple Music

Dr. Dre a fondat ”Beats by Dre” în 2006 alături de Jimmy Iovine şi a devenit în câţiva an unul dintre cei mai bogaţi artişti din muzica internaţională datorită acestei investiţii. În primii ani Beats a produs căşti care s-au impus pe piaţă [şi] datorită promovării cu ajutorul vedetelor, în videoclipurile muzicale [product placement] - practic în FIECARE videoclip al artiştilor de top, din stilurile pop, dance, R&B şi hip-hop vedeai aceste căşti. Estimările arată că în 2012 peste 60% din căştile vândute în Statele Unite erau produse de Beats!

Apoi Dre l-a angajat pe Jan Rogers, fostul director Yahoo!Music şi a cumpărat un serviciu de streaming - MOG. Acesta a fost refăcut şi lansat sub numele de Beats Music în 2014. Mai târziu Apple cumpără tot grupul Beats Electronics cu o sumă record de 3,2 miliarde de dolari, transformându-l pe rapperul american în cel mai bogat muzician din lume.

Încununarea fericită a acestei poveşti se întâmplă chiar azi [30 iunie 2015] când Apple lansează propriul serviciu de streaming audio: Apple Music. Printre noutăţile cu care vine acest nou serviciu se află Beats 1 - un radio online condus de Zane Lowe [celebru pentru emisiunile sale la BBC Radio 1].

Acum ştim de ce Dre nu a mai lansat mult-aşteptatul album Detox, amânat mai mult de 10 ani şi nelansat nici până azi: pentru că era ocupat să conducă o afacere de miliarde de dolari în alt domeniu - Tehnologie!

Beats One - Apple Music
Foto via Apple.com

Jay Z şi TIDAL

Artistul are o listă lungă de investiţii şi brand-uri, cele mai cunoscute fiind label-ul Roc-A-Fella Records şi brand-ul de îmbrăcăminte Roca Wear [estimat la valoarea de jumătate de miliard de dolari în 2012]. Intrarea lui în zona tehnologiei s-a întâmplat anul acesta, în martie 2015, prin cumpărarea serviciului online TIDAL de la proprietarul ei, firma suedeză Aspiro.

TIDAL a fost relansat cu mare tam-tam şi cu ajutorul unor artişti vedete din stiluri muzicale diferite: Alicia Keys, Madonna, Daft Punk, Kanye West, Rihanna, Dead Maus, Coldplay etc. Citeşte aici articolul meu scris în ziua lansării: ”Rivalul Spotify şi Deezer se lansează azi”. Aceştia au spus că momentul este unul revoluţionar pentru că noul serviciu va plăti drepturi de autor mai avantajoase pentru creatori, în comparaţie cu Spotify - care este standardul în acest moment în domeniul streaming audio.

E prea repede să spunem dacă investiţia de aproape 60 de milioane de dolari pe care rapperul a făcut-o prin intermediul propriului fond de investiţii este una profitabilă, dar mi-e clar că Jay Z se uită cu invidie la Dr. Dre şi încearcă să-i calce pe urme. Pe de altă parte Mike Shinoda de la Linkin Park l-ar fi sfătuit să nu investească într-un startup dedicat muzicii - vezi secţiunea de mai sus dedicată trupei rock.

TIDAL Jay Z
Foto via www.dailymail.co.uk

Alţi artişti care au investit în tehnologie

Justin Timberlake este curajosul care a crezut că poate readuce MySpace la succesul de odinioară, în perioada ante-Facebook, când era cea mai populară reţea socială. Personal cred că MySpace arată foarte bine şi că a venit cu nişte inovaţii interesante, dar sunt convins că nu va mai putea concura cu ”vedetele” social media Facebook, Twitter, Instagram. Chit că Justin a investit 35 de milioane de dolari şi are propriul birou în clădirea companiei, conform comunicatului de presă. Citeşte recenzia mea din ziua relansării MySpace aici. Voi urmări dacă şi când Justin va mai investi în companii de tehnologie prin intermediul Specific Media Group.

Celebrul Paul McCartney are şi el nişte bani investiţi într-o aplicaţie mobilă prin care fanii pot vedea live concerte în 360 de grade şi 3D! Detalii aici.

Will.I.Am de la Black Eyed Peas este un artist/compozitor/antreprenor despre care am vorbit destul de mult pe blogul meu. A pornit din fashion [a terminat o şcoală de croitorie], apoi s-a apucat de rap, a redefinit muzica americană prin infuzia de sound-uri electronice, a doborât recorduri prin topurile pop, ca apoi să lanseze gadget-uri, maşini, smartwatch. Între timp a devenit Director of Creative Innovation la INTEL - o poziţie cu adevărat impresionantă [pentru un geek ca mine]. Citeşte articolul meu ”De la croitor la vedetă internaţională şi director INTEL”

Nas este unul dintre cei mai buni MC din istoria rapului mondial, alături de 2Pac, Notorious BIG, Eminem. Cu siguranţă unul dintre cei mai ”deştepţi” la nivelul liricii, inteligenţă care se vede şi în afara muzicii prin investiţiile pe care le face în start-up-uri. Vezi pe Fast Company un articol despre aceste investiţii.

Akon este mai nou membru în acest club al artiştilor-antreprenori, dar planurile lui sunt cu adevărat impresionante! Artistul de origine senegaleză vrea să schimbe lumea [la propriu] şi s-a dus în zona care are cea mai mare nevoie de inovaţie tehnologică - Africa Centrală. Citeşte detaliile planului său de a oferi electricitate pentru 600 de milioane de africani în Huffington Post.

Iată o prezentare a programului denumit Akon Lightning Africa:

Implicarea artiştilor celebri în promovarea unor brand-uri este o tactică de marketing veche de când lumea şi poartă numele de Endorsement. Brand-urile comerciale [precum Coca-Cola, Pepsi, McDonald's, Gap, Levi's, Calvin Klein ş.a.m.d.] au nevoie de vedete pentru a atrage atenţia asupra produselor/serviciilor lor şi plătesc pentru acest endorsement. Cel mai important ”bun” [asset] pe care îl are o vedetă este imaginea ei, aşadar asocierea de imagine este un câştig pentru ambele părţi.

Dar vedetele au început să investească de asemenea timp şi bani în start-up-uri, implicându-se nu doar la nivelul imaginii ci şi la nivelul construirii şi administrării afacerii, devenind antreprenori.

Paranteză: Cei mai populari artişti, dar şi artiştii DIY [Do It Yourself - artişti independenţi] sunt prin definiţie nişte antreprenori iar trupele lor muzicale sunt ca nişte start-up-uri la început: adună banii de la familie, prieteni, fani pentru primele înregistrări, plătesc angajaţi şi colaboratori, au bugete de marketing şi PR, ”departament” de achiziţii [instrumente, aparatură muzicală etc.], au nevoie de un avocat şi de contabil... Această experienţă în management şi administrarea afacerii [muzicale] poate fi folosită uşor dacă ies din industria lor şi îşi îndreaptă atenţia spre alte industrii.

În România cunosc puţini artişti care au investit în afaceri din domeniul tehnologic şi sper ca lista asta [scurtă] să nu omită pe cineva: Marius Moga a cumpărat revista şi site-ul MyBand în 2006 [site închis între timp], Florin Grozea a fondat eOk.ro în acelaşi an [site închis în 2012], Costi Ioniţă a deţinut televiziunea MyNeleTV [închisă în decembrie 2014]. E adevărat că artiştii români nu câştigă la nivelul celor americani, ceea ce este evident, dar cred că o atenţie mai mare în zona de tehnologie va aduce surprize frumoase curajoşilor care se vor aventura în această direcţie.

Sunt cu ochii pe Apple Music, dar şi pe Spotify [companie în care Linkin Park şi alţi artişti au acţiuni], Deezer [prezent şi în România prin Orange] şi TIDAL [deţinut în totalitate de artişti vedete]. Cred că, dincolo de unele critici şi nemulţumiri, implicarea creativilor din muzică în tehnologie va aduce un plus de valoare ambelor industrii. Iar exemplele pozitive din muzica americană pot fi inspiraţie pentru artiştii cu viziune din România.