R.A.C.L.A. şi Anda Adam, la Adevărul Live: „Nu toate piesele trebuie să fie extrem de comerciale pentru a fi bune şi pentru a fi promovate“ VIDEO

R.A.C.L.A. şi Anda Adam nu s-au uitat după 16 ani 

Interviu Anda Adam. Interviu RACLA. Anda Adam (35 de ani) şi R.A.C.L.A. au fost prezenţi în studioul Adevărul Live pentru a discuta despre piesa „Nu te-am uitat“, continuarea melodiei „Nu mă uita“, după o pauză de 16 ani. Totodată, Rimaru analizează mişcarea hip-hop actuală.

Ştiri pe aceeaşi temă

R.A.C.L.A. şi Anda Adam au lansat recent videoclipul piesei „Nu te-am uitat“, aceasta fiind prima colaborare a acestora după 16 ani de când au dat lovitura în industria muzicală din România, cu hitul „Nu mă uita“.

„«Nu te-am uitat» este povestea rapperului şi a fetei cuminţi, poveste ce se dezvoltă şi ajunge la paroxism. Odată cu maturizarea personajelor şi a noastră, ca artişti, am încercat şi un sound mai aleborat, la nivelul cerinţelor pieţei muzicale din prezent. Sperăm că acest produs audio-video de excepţie să fie la înălţimea aşteptărilor generaţiilor care au crescut cu «Nu mă uita» în boxe, iar mesajul nostru se adresează noilor generaţii şi fiecărui ascultător în parte: «Nu te-am uitat», a declarat Călin Ionescu, alias Rimaru (R.A.C.L.A).

Cei doi au povestit la Adevărul Live despre reîntâlnirea muzicală după 16 ani şi şi-au expus planurile de viitor. Rimaru a analizat industria muzicală actuală şi a povestit ce a făcut în pauza în care nu a fost vizibil pe micile ecrane.

„Adevărul“: Anda, Rimaru, nu v-aţi uitat nici după 16 ani. Cum a fost revederea şi cum a luat naştere colaborarea? 
Rimaru: Revederea a început încă de anul trecut, la Romania Music Awards, şi ne-am gândit că, dacă tot am fost invitaţi să deschidem gala cu piesa „Nu mă uita“ şi în contextul în care mai mulţi artişti români ne-au cerut drepturile piesei pentru a o reinterpreta, mai bine facem o continuare a poveştii, mai ales că nu s-a mai făcut aşa ceva în România. 
 
Spuneţi-mi mai multe despre piesă. Cum întregeşte povestea de la piesa „Nu mă uita“? 
Rimaru: Piesa „Nu mă uita“, care a făcut ravagii la vremea aceea, a fost una simplă, cu un videoclip de atmosferă, iar aici povestea evoluează până la paroxism, clipul are urmăriri, bătăi, violenţă şi multe alte lucruri. 
 
De la acea piesă şi până acum, Anda a rămas în lumina reflectoarelor, iar Rimaru s-a ocupat şi de altele. Cum priviţi industria muzicală actuală? Cum a e voluat? 
Rimaru: Eu am rămas pe colaborări, nu am mai avut single-uri pe radio, nu am mai lansat albume. Asta nu înseamnă că am dispărut, dar am colaborat cu artişti din zona underground. 
 
Anda Adam: Eu cred că a evoluat destul de mult, atunci când am lansat „Nu mă uita“, exista Atomic TV, unde rulau doar patru videoclipuri, totul era într-o fază incipientă. Abia începeau să apară artişti, abia se lansau videoclipuri, iar evoluţia a fost spectaculoasă şi din punct de vedere al artiştilor, dar şi al pieselor şi al evenimentelor. Nu suntem la nivelul la care am putea fi, dar cred că asta ţine mai mult de problemele financiare. Sper că în viitor să fim la un nivel la care îmi doresc foarte tare să ajungem.
 
    
Hai să facem un exerciţiu de imaginaţie. Rimaru, spune-mi cum vezi dance-ul din România, iar tu, Anda, spune-mi ce părere ai despre hip-hop-ul românesc. 
Rimaru: Dance-ul face parte din evoluţia industriei muzicale din România, pentru că generarea de conţinut e mult mai uşoară acum. În 24 de ore poţi să-ţi produci o piesă la tine acasă, ai internetul la dispoziţie şi poţi să-ţi creezi notorietate, iar dacă şi conţinutul este bun, lumea va viraliza produsul tău. Dance-ul, la fel ca şi alte genuri, beneficiază de aportul tehnologiei, de faptul că şi casele de discuri au evoluat foarte mult. Dance-ul s-a diversificat foarte mult, sunt foarte multe stiluri „dansabile“.
 
Anda: De câţiva ani, din punct de vedere al producţiei, ne-am dus puţin înapoi ca sound. Apoi, s-a vrut foarte mult muzică în limba română, oamenii au început să sesizeze că tot mai mulţi artişti români erau „prea internaţionali“, ca să zic aşa, şi că ar trebui totuşi să cânte şi în limba română. În momentul în care s-a făcut trecerea asta, am revenit puţin la sound-ul pieselor vechi. În ceea ce priveşte hip-hop-ul, cred că s-a strecurat foarte tare sita, a rămas pe radio tot ce a fost foarte comercial, dar mă bucur că în ultimul an am început să mai auzim la radio şi la TV şi piese nu chiar atât de comerciale. Eu cred că avem o direcţie bună şi că oamenii sunt un pic mai deschişi la colaborări de acest gen, poate nu toate piesele trebuie să fie extrem de comerciale pentru a fi bune şi pentru a fi promovate. 

interviu anda adam
Anda Adam, în studioul Adevărul Live FOTO Eduard Enea 
 
Întâmplarea face ca piesa „Nu te-am uitat“ să fie lansată în toiul discuţiilor în jurul domnului Gabriel Oprea. Iar două dintre versuri spun aşa: „Merg paralel cu un convoi oficial/ Blocat în trafic de sirene şi un girofar“. Vi s-a întâmplat să aveţi parte de incidente neplăcute cu vreo coloană oficială?
Rimaru: Este unul dintre acele rare exemple când realitatea contextualizează piesa. De obicei, artiştii aşteaptă să se întâmple ceva şi apoi fac repede o piesă în care vorbesc despre acel lucru. Cred că toţi bucureştenii au probleme de câteva ori pe zi cu aceste coloane, sunt exagerări şi nesimţiri. 
 
Apropo de această întâmplare: voi, ca artişti, cum o priviţi? O puteţi taxa în vreun fel prin versuri? 
Rimaru: Sigur că putem taxa astfel de nereguli în piesele noastre, mai ales artistul din zona hip-hop, care are obligaţia morală să fie oglinda societăţii în care trăieşte, pentru că altfel hip-hop-ul îşi pierde esenţa. 
 
Rimaru, tu ai dispărut o vreme de pe micul ecran. Ai lucrat în domeniul publicităţii. Ţi-a fost greu să renunţi la viaţa de artist? 
Rimaru: Sunt două domenii atât de solicitante încât este foarte greu să te ocupi de ambele la fel de bine. Într-un timp mi-am dorit foarte mult să avansez, să-mi fac o carieră în publicitate şi m-am dedicat mai mult profesiei, dar muzica nu se poate uita. În ultimul an mi-au venit foarte multe idei cu privire la care ar trebui să fie mesajul R.A.C.L.A. Îmi propun să fac altceva decât marea majoritate a trupelor de hip-hop. Vreau să spun poveşti pe mai multe media, pentru că dacă le spui oamenilor poveşti, pilde, atunci se vor regăsi şi vor empatiza cu personajele despre care tu le vorbeşti. Şi piesa „Nu te-am uitat“ este despre două personaje, nu suntem noi, ci orice el şi orice ea, care după un timp se regăsesc şi îşi dau seama de un adevăr atât de simplu, pe care oricare dintre noi îl poate percepe. Atunci când în viaţa pierzi ceea ce numim „iubirea vieţii“, te macină, te consumă şi ai vrea să o reîntâlneşti. Despre asta e vorba în această piesă. 
 
Ai vreun regret în acest sens, că ai renunţat la cariera asta? 
Rimaru: Că ziua nu are 48 de ore pentru a face cât mai multe lucruri. Aş vrea să fiu un fel de consultant de imagine pe zona de muzică. Încerc să transpun în muzică modul de a gândi din publicitate. În România, artiştii ori nu sunt sfătuiţi, ori sunt sfătuiţi foarte prost, pentru că sar dintr-o zonă în alta. Inevitabil, în orice ţară din lumea asta şi în orice domeniu al muzicii, al doilea album va fi privit mai prost decât primul. Pentru că lumea spune că ai involuat, dar trebuie să 
 
Anda: Ar fi o plafonare extraordinară. Dacă aş fi scos toate piesele în aceeaşi direcţie, lumea s-ar fi simţit sufocată. Trebuie să te reinventezi tot timpul. Cred că artistul trebuie să fie doar artist, el nu le poate face pe toate. Am văzut artişti la noi care încearcă să se ocupe de toate şi este imposibil, nu ai cum să fii foarte bun în toate, nu poţi fi cel mai bun coregraf, cel mai bun dansator, şi textier, şi compozitor. Dar sunt şi artişti care consideră că se pricep la toate, tocmai de aceea în străinătate lucrul în echipă îşi spune cuvântul. Pentru un artist străin lucrează 30 de oameni, fiecare cel mai bun pe un anumit capitol, iar artistul, în momentul în care este ambalat, este foarte bun şi foarte concentrat pe ce are de făcut. Este vorba de ambalat şi de vândut un produs. 

interviu racla
Rimaru, în studioul Adevărul Live FOTO Eduard Enea
 
Anda: Am observat că lucrurile negative pe care le faci sau care ţi se întâmplă sunt mult mai vizualizate sau au un impact mult mai puternic asupra publicului, dar dacă faci ceva constructiv, oamenii se regăsesc şi îşi formează o imagine despre tine şi aleg ceea ce este mai bun. Important este să ai o esenţă bună şi să încerci să transmiţi lucruri pozitive, pentru că ăsta ar trebui să fie scopul tuturor în viaţă. Eu nu m-am apucat să fac muzică pentru că am vrut să fac rău cuiva sau pentru că intenţia mea a fost să transmit un mesaj care să ducă la o situaţie foarte rea sau neplăcută. 
 
Rimaru: Ar fi bine ca toţi artiştii să facă asta. Într-adevăr, sunt şi oameni care perpetuează mesaje negative, imorale, care pedalează pe latura întunecată din oameni. Aşa cum poţi empatiza cu o cauză nobilă, oameni de o anumită calitate empatizează şi cu mesaje de genul acesta. Mai grav este că există oameni care se hrănesc din nefericiri şi care se uită numai la emisiuni tabloide, pentru că de acolo se revarsă un şuvoi de nefericire, de scandal şi minciuni. 
 
Anda: Din acest motiv sunt mulţi care te urăsc fără niciun motiv, dar asta tocmai pentru că se hrănesc cu o energie negativă. Noi, din zona noastră, încercăm să transmitem lucruri bune, pozitive, constructive. Avem şi un public tânăr şi acesta ar trebui să înţeleagă că noi suntem serioşi, muncim foarte mult, ne dedicăm în totalitate şi dacă am ajuns unde am ajuns este pentru că am avut un singur drum în viaţă şi nu ne-am abătut spre alte ramuri care ne-ar fi putut trage în jos. 
 
Rimaru: Dacă ai o pasiune, dacă eşti bun la ceva, indiferent dacă acel ceva nu-ţi produce iniţial imperiile pe care ţi le doreşti, trebuie să continui să-l faci. Este o parte din discursul lui Steve Jobs. 
 
Anda: Nu trebuie să renunţi doar pentru că nu a mers din prima încercare. Ştiu că eu, la începutul carierei, am avut multe piedici, dar m-au ambiţionat şi mi-au dat puterea de a merge mai departe şi de a-mi atinge scopul. Dacă tu crezi în ceea ce faci şi-ţi doreşti din tot sufletul, în momentul în care o să emani acea energie pentru pasiunea vieţii tale, întotdeauna orice energie este pe stilul bumerang şi se întoarce la sursă. Sunt două categorii de oameni: cei care obţin lucruri foarte uşor, fără prea mari eforturi, probabil că sunt foarte norocoşi, şi sunt şi cei care pentru acelaşi lucru trebuie să muncească de zece ori mai mult. 

 
Cum a început de fapt toată această poveste cu R.A.C.L.A.? Am înţeles că a pornit de la o ideea într-un cămin din Regie, când Radio Nova organiza un concurs. 
Rimaru: În Căminul P27 din Regie s-a organizat primul concurs de hip-hop. Noi am cântat acolo, am rămas în acea formulă şi încet, încet, s-a creat un mini nucleu şi toţi cântam, aşa au apărut primele trupe de hip-hop din Bucureşti. 
 
Când vine vorba de R.A.C.L.A., inevitabil, ne gândim şi la Connect-R? Pe tine nu te-a tentat un drum asemănător cu cel ales de Connect-R? 
Rimaru: Eu nu am vocea lui, nu am talentul lui de a dansa, dansez de rup, dar nu la nivelul lui. Nu aş putea să fac niciodată să fac ceea ce face Connect-R. În schimb, cred că sunt cel puţin OK la ceea ce fac şi asta îmi propun să fac în continuare. 
 
Ce a însemnat R.A.C.L.A. atunci şi ce înseamnă acum? 
Rimaru: Când a intrat Connect-R în RACLA era o perioadă de cădere a rapului. Hip-hop-ul în România este o sinusoidă. În 2002 a fost după valul din 99-2000, când era miez, iar în perioada de recesiune era foarte greu să scoţi capul. În acea vreme eram un evantai de mesaje, acum totul este subordonat unei idei. 
 
Bănuiesc că ai un program bine stabilit. Crezi că programul îţi va fi afectat după naştere?
Anda: Cred că deloc, de când am rămas însărcinată am filmat patru videoclipuri. Mă simt foarte activă şi cred că aşa voi fi până în ultimul moment. Având în vedere că minunea se va întâmpla la sfârşitul lunii noiembrie, de Revelion voi fi pe scenă. Foarte repede. Cred că e un lucru pe care ţi-l induci, care vine din subconştient, cred că trebuie să-ţi doreşti să fii la fel ca înainte, nimic nu se schimbă. Sarcina nu este o boală, trebuie să te gândeşti că eşti un om normal şi să-ţi desfăşori activitatea normal. Activitatea mea de după naştere va fi identică cu cea de până acum. 
 
Trăim în era internetului. Cât de benefică a fost această schimbare pentru industria muzicală? 
Rimaru: Era digitală ne ajută pentru că intrăm mult mai uşor în contact cu fanii, deşi nu e nici asta chiar atât de bine. Mai trebuie să-i lăsăm pe fani să le fie şi dor de noi. Dar este extraordinar de benefică. Ai scos ceva, în câteva ore ai ajuns în Africa. Vreau să fac o colaborare cu un artist care îmi place, nu am nevoie să mă duc în SUA sau să vină el în România, totul se rezolvă pe internet. 

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: