Tranda, la Adevărul Live: „Nu am ajuns la radio şi nu îmi fac un scop din asta“ VIDEO

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Interviu Tranda. Costin Trandafir, pe numele de scenă Tranda, a venit la Adevărul Live pentru a povesti despre cel mai nou album al său, „CONSTANGELES 2“ şi despre pasiunea sa pentru arta grafică, pentru a rememora parcursul său muzical, dar şi pentru a-şi expune planurile de viitor.

Tranda, pe numele său real Costin Trandafir, a devenit membru oficial Okapi Sound încă din anul 2010, după apariţia pe materialul Agresiv, „Ap. 71“, şi  a lansat în acea perioadă, în mediul online, piese de succes precum „Sari pe treabă“ (feat. Grasu XXL), „Bulevard“, „Febra“, „În drum spre bani“ şi „Oarecare“, arată site-ul okapisound.com.

În paralel cu cea de-a doua pasiune a sa, arta grafică, Tranda a finalizat în toamna anului 2012 albumul „Evoluţia“, primul său material oficial, lansat la Okapi Sound.

Tranda lansează, odată cu primul volum al EP-ului „CONSTANGELES“, videoclipurile „SxPB“ (feat. Grasu XXL şi Smiley) şi „Persoana Mea“ (feat. Sore), două dintre cele cele mai cunoscute piese ale sale. În prezent, Tranda a lansat „CONSTANGELES 2“, material primit foarte bine de fanii săi din mediul online.

La Adevărul Live, Tranda a vorbit despre ultimul său album, a pus sub lupă industria muzicală actuală, a povestit despre planurile sale de viitor şi a arătat cum arta grafică se poate îmbina cu muzica. 

Cele mai importante declaraţii:

„Adevărul“: Ai lansat albumul „CONSTANGELES 2“, material receptat foarte bine de fanii tăi din mediul online. Cât de greu a fost să îl concepi?

Tranda: A durat cam un an jumate. I-am pus o notă mult mai personală decât primului, „CONSTANGELES“. A fost primit bine de către fani, m-au bucurat reacţiile lor, mi se pare că încă există sinceritate în valul de superficial. Rezonează cu oamenii, scoate din el emoţia aia acoperită din timp.

Materialul este promovat cu piesa „Fashion“. Care e povestea piesei?

E o satriă. Nu o să spun niciodată că am o relaţie stabilă sau asta ar fi ideea de relaţie, genul acela de tipă. A fost o sămânţă de adevăr şi mi s-a părut funny să fac beat-ul ăsta, mi-a adus aminte de situaţia aia. Am văzut că are groove, e balansat, şi am zis treaba asta: „Fata mea e numai fashion“. Am rezumat-o: haine, treburile astea, dar orice altceva? Scenariului clipului a apărut foarte rapid, într-o oră, l-a făcut Tranda Film, ştiam că trebuie să colorat şi dinamic. Este al cincilea clip pe care îl fac cu Tranda Film, dar nu suntem rude, deşi avem acelaşi nume de familie, ne-a adus universul împreună. El e din Feteşti, e şi coincidenţa zonală. Îi spuneamŞ tu eşti din Feteşti, eu din Constanţa. Poate pe undeva cineva a pierdut nişte acte (n.r. - râde).

Ce alte teme mai abordezi pe acest album?

Vreau să am o platformă inspirată din realitate, folosindu-mă de experienţele mele recente. Spre exemplu, pe interludiu, rezum mai multe chestii fără să-mi dau seama. Trăgeam la altceva, iar Ştefan Damian m-a întrebat dacă sunt ok. Nu voiam să trag o piesă, nu mă simţeam în stare. Acolo am spus că s-au întâmplat multe chestii în ultima vreme. Oamenii au rezonat cu asta, când nu ştii să gestionezi situaţia, dinamica cu oamenii, cu vremurile, cu direcţiile artistice de astăzi. Până la urmă trebuie să mergi mai departe.

image

Tranda, în platoul Adevărul Live FOTO Eduard Enea

„Antrenamentul“ unui album

Primul material lansat cu Okapi Sound a fost „Evoluţia“. Acum ai ajuns la „CONSTANGELES 2“. Se simte într-adevăr o evoluţie?

Eu prefer să cred că am o evoluţie tot timpul, doar prin simplul fapt că mă implic în ceea ce fac. Este ca un campionat, te antrenezi mult, pierzi, câştigi, înveţi, alegi. O piesă e doar un meci. Pentru albumul ăsta mi-au rămas pe bară vreo zece piese, chestia asta de întâmplă mereu. „Galaxii“ trebuia să intre pe primul material. Ascult albumul de cap la coadă şi mâ gândesc ce se potriveşte ca dinamică, există un film, un curs, să fie un ritm inteligibil al albumului, să existe tot timpul un ritm. Este un antrenament constant, evoluez tot timpul, n-am ce să pierd. Sunt deja la al treilea album, de acum e foarte fun.

Cum ai ajuns să te cunoşti cu gaşca Okapi?

În 2007, cred, am scos „Legat de piatră“ şi „Plaja“, avem un label atunci. Am scos un material, în 2006. Nu ştiu cum a ajuns de la Faibo X, la Grasu XXL, la Maximilian şi Motzu, iar ultimii doi au vrut să difuzeze piesa la emisiunea lor de la radio. Ne-am întâlnit i-au cunocut şi pe băieţii de la Agresiv, pe Laur. Le-am zis că am un album şi aşa s-a cam legat treaba. S-a făcut şi „Apartamentul 71“ a lui Mitză. Din 2010, cred, lucrăm împreună la materiale.

Cum vedeai hip-hop-ul din Constanţa?

Era o mişcare şi acolo, dar subţire. Grosul era la Bucureşti, evenimente, concerte. Tot se întâmpla acolo. Eu ieşeam la concerte cât timp era la facultate. Aveam senzaţia că pot să expun ce gândesc.

Magia muzicii şi a artei grafice

Te-ai gândit de la început că o să faci muzică?

Am avut o inclinaţie spre latura artisitcă, de a livra. Am început cu desenul şi încă desenez, a fost prima mea activitate conştientă. Luam un creion şi desenam linii, animale, chiar devreme, de la doi ani şi jumătate. Tata m-a dus pe la diverse cercuri artistice şi concursuri. Îşi dădeau seama că era ceva. Magia s-a întâmplat când mi-am luat casetofon. Mi-am dat seama că pot să controlez muzica. Îmi făceau program, cât ascult muzică şi cât desenez.

Ai terminat Universitatea Naţională de Arte Bucureşti, secţia Design. Cum s-a împăcat arta grafică cu muzica?

În viaţa unui arist grafic muzica e de nelipsit, ca în viaţa oricări om. Este singura artă care nu poate să lipsească. Poţi să trăieşti fără sport sau altele. Ai o problemă, poate patologică, dacă nu asculţi muzică. Este o artă necesară. Coperta mi-am desenat-o singur. Am modificat imaginea cu două zile înainte de a preda matriţa. Mi se pare un album nocturn ca audio.

image

FOTO Eduard Enea

Tranda şi-a urmat visul de a cânta

Experienţa de viaţă te-a ajutat pe drumul ales?

Tot timpul. Ţi se pare că piteam să scriu piesele dacă nu le simţeam? Am învăţat din tot ce a fost bine, m-a durut maxim când a fost nasol şi am fost sincer cu mine. Să fie ca o poză vie, cum imortalizezi momentul? Scrie o piesă, scrie versuri. Acum sau mai târziu. De exemplu, instrumentalul de la „Fashion“ e făcut acum patru ani, la fel şi refrenul. L-am preluat abia acum trei-patru luni. Trebuie să ai pasiune pentru ceea ce faci, ăsta e secretul, nu o să mai fac chestia asta dacă nu o să o mai simt. Atunci când nu o să mai ardă în mine, să experiementez. Partea fumoasă e că atunci când încerci nu ai nimic de pierdut, chiar dacă pierzi pe moment. te purifică pe tine, te aduce la simţuri. Poate că nu crezi dar inspiri asta simţi şi la alţi oameni o altă atitudine. La grafică e la fel.

Eu cred mult în energii, se simte când intră o personă în cameră cu energie aiurea. De exemplu, mergeam la interviuri şi simţeam că nu trebuie să fiu acolo. În perioada am scris şi piese, „În drum spre bani“ sau „Oarecare“. Dar visul meu era de a exprima ce simt şi pierdeam asta cu opt ore de muncă, nu puteam să mă păcălesc că vreau să satisfac visul acela mare. Atunci mi-am dat demisia, ia de aici mişcare! (n.r. - râde) A fost horror, un an jumătate a fost groaznic, dar albumul „Evoluţia“ ieşise bine.

Nu ţi-a fost teamă când ai luat decizia asta de partea financiară?

Mai avem oferte de a lucra în altă parte, dar eu am vrut să-mi termin albumul. Am avut susţinerea apropiaţilor, până când s-au îndoit de mine, telefonul suna foarte rar pentru cântări. Muzica ajunsese la fani, o primise, o acceptaseră. Începuse şi perioada când trebuia să intri în competiţie, începuse bălăneala de atunci, dar eu am fost mereu un artist care are mai mult potenţial pe internet, nu pe TV sau pe radio. Nu sună nici rău, nici bine, pur şi simplu acolo unde am avut chimie cu ei.

„Dacă eşti bun pe ceea ce faci, sistemul nu mai contează“

Într-un interviu mărturiseai: „Valorile noastre se amorţesc din cauza sistemului“. Sistemul acesta ţi-a pus vreo piedică?

Da, şi la facultate, şi la admitere, şi la examene. Funcţionează superficial, ar fi banal să mai spun de nepotisme şi pe care combinaţiile pe care le ştim. Subiectul este vechi pentru mine, l-am acceptat aşa cum e. Depinde doar de tine. Dacă eşti bun pe faci, sistemul nu mai contează! Nu mai contează pur şi simplu! Crezi că eu mă mai chinuiam să mai scot un album având în vedere de cum merge sistemul şi muzica? Nu, dar nu mi-am dorit să fac asta şi am fost sincer cu mine. Sunt oameni care simt asta şi poate voiau să audă asta. O să le facă bine altora, probabil, asta este satisfacţia cea mai mare. Nu ştiu ce-o să vândă albumul, important e să ajungă la ei.

Te mulţumeşti cu atât?

Sunt sigur că o fiu chemat la concerte şi evenimente. O să fie plăcut, o să fie dinamic şi divers, un format de concert. Au ocazia să mă susţină şi acolo. Abia aşteppt, n-am cântat nicio piesă de pe noul album, sunt ca un copil cu o jucărie nouă.

Dinamica hip-hop-ului din România

Ce părere ai despre industia muzicală actuală?

Nu-mi pasă, sincer, pentru că este foarte schimbătoare, nu e nicio regulă, pentru că seamănă cu acum cinci ani, care peste cinci ani o să semen cu acum un an şi tot aşa. Ultimul boom apărut în muzică a fost Guess Who, era ceva nou, cu mesaj de calitate. Înaintea lui, ultimul fenomen fuesese B.U.G. Mafia, poate sunt subiect. Se chinuiau băieţii să cenzureze la radio. Recent a mai fost boom-ul Deliei, din ce mai ţin eu minte. În rest, nu ştiu, asta nu înseamnă nu avem artişti buni, coordonatele sunt haotice, ca să exprim o părere. N-am nicio părere nici de bine, nici de rău. În hip-hop se întâmplă chestii diverse. E bine că se nasc discuţii, tematici, fac altceva, încep să se definească. Mi se pare bine că se întâmplă aşa. Publicul decide ce longevitate vor avea. Dar ca dinamică e bine.

Tu unde te situezi în mişcarea hip-hop?

Între, nu sunt nici în undergrpund, nici în mainsteam. În Constanţa (n.r. - râde). Eu am făcut o muzică de stare, nu de mişcare, mi-am setat tematici reale. Te lasă prietena ta şi după te duci să te faci astronaut, de exemplu. Asta se întâmplă cu toţi, cu fiecare, nu mă apuc să cânt că eu am cuţite, nu stau foarte mult pe stradă, petrec mult timp în studio şi pe teme reale. Fiecare face ce ştie. Unele sună marfă, dar până la urmă realitatea te aduce pe pâmânt.

Ce contează în muzică: mesajul piesei sau cum arată artistul?

La Hollywood contează toate (n.r. - râde). Glumesc! E bine să ai un echilibru, să te vezi! Contează mult cum îţi alegi muzica, de la producător la text. Totul trebuie să fie echilibrat, să ai refren, instrumental bine lucrat, să ai moment pe strofă. Să priveşti totul ca pe un produs, ca şi cum ar ieşi din fabrica ta de gânduri.

image

FOTO Eduard Enea

„Fabrica“ din spatele muzicii, vinovată de degradarea industriei

Are şi publicul o vină în decădarea acestui gen?

Publicul nu are nicio vină, nu ştie ce se face în fabrica ta, el doar primeşte. Cei din fabrică sunt responsabili de ce primeşte publicul, de mişcare. Mă refer la toată muzica de aici, nu numai la hip-hop. Din zece piese, crezi că toate primesc atenţia necesară atunci când intră pe radio? Nu. Iar piesele care ajung departe vei afla că se lucrează la ele de vreo patru sau cinci luni. Trebuie să încercăm tot timpul, ca la peşte. Româneşte aşa.

Albumul tău are loc la radio?

Eu nu am mai auzit stările pentru albumul ăsta să sune a ceva. De-astea fanii au reacţionat aşa. Nu există o formulă, o cerere sau un format la radio. Pe mine mă interesează ca muzica mea să ajungă la oameni şi să facă ceva bine pentru ei. Să îi ajute. Mai e timp, abia l-am scos de trei zile. Încerc să fac muzică de durată. Nu l-am făcut să ajungă la radio. De-asta mi-e frică cel mai mult: să trebuiască să fac un album pentru radio. Atunci trebuie să mă gândesc mai mult la altceva decât la fani. O să fiu facepalm toată ziua... Scriu piese şi pentru alţii, dar sunt mai selectiv. Scriu pentru Vlad, ex-Agresiv. O să înceapă să dea drumul la piese, mi-a făcut plăcere să lucrez cu el. Vreau să fac muzică de durată. Asta e frumuseţea, să dureze şi să faci în continuare.

Nu îmi croiesc un drum pe lângă mişcare. Nu ştiu unde duce drumul meu acum. Îmi place să fie aşa random. Când nu o să mai simt că pot să fac muzică o să fac altceva. O să mă ocup de fotografie.. Am gătit zilele trecut cu Nane. Poate îmi deschid un restaurant peste zece ani (n.r. - râde)

Dar partea cu desenul?

Nu o să renunţ la desen niciodată. În turnee schiţez mult. Îmi vine natural.

Cum ai început, de fapt, să faci hip-hop?

Am auzit Tupac, Dr. Dre, Puff Daddy, Method Man şi Redman, mai multe albumele. Le-am avut de un tip cu unul dintre părinţi plecaţi în SUA. Au venit în România şi i-a adus albumele. Atunci se asculta Roxette, Genius, MC Hammer, dar nu ştiam prea multe, aveam zece ani. În clasa a VII-a, i-au adus casetele astea, am ascultat, mi se părea credibil. Am înţeles că este altceva. La un moment dat, când desenam, îmi mai veneau în cap versuri. A fost o joacă de copii, la propriu, aşa a venit, mi-am dat seama de ritmică. Apoi l-am întâlnit pe Lucian, ştiut drept Proton, prietenul meu cel mai bun, care era pasionat de muzică şi voia să facă instrumental, el făcuse vioară. Nu îi plăcea să cânte, făcea beat-uri. M-a învăţat să fac beat-uri. Varză sunat la început beat-urile mele. Dar am stat pe ele şi făceam şi versuri. Făceam aluatul meu, ştiam ce vreau de la beat-urile mele.

Zilele trecute m-a întrebat cineva dacă este prea târziu să se apuce de rap la 20 de ani. Ce răspuns să îi dau? Din start, se simte, nu e în el! Eu mă certam, voiam să fac asta. Se consumă nervi, bani. Puteam să fiu angajat în port (n.r. - râde). Am lucrat la o tipografie, cea mai cea experienţă din viaţa mea. N-am trecut de experienţa asta, dar o să scriu o piesă. Simţi un vortex al sufletului, te trage în interior. Am simţit că nu mai am chef nici de muzică. Am plecat la Bucureşti, dar salariul şi perspectivele nu existau. Am plecat! S-au ţinut în lanţ. Muzica mea te îndrumă să vrei mai mult de la tine. Să înţelegi că tu eşti şoferul destinului tău. Când e greu e doar un test. Trebuie să faci totul cu pasiune.

image

„Trebuie să fiu mai bun, nu mai mare“

Eşti un artist în plină ascensiune. Ce crezi că ar trebui să faci ca să te cunoască şi mai multă lume?

Nu ştiu dacă am nevoie să mai „mare“. Îmi trebuie mai bine. Trebuie să fiu mai bun, nu mai mare! Nu m-am gândit la aşa ceva, eu vreau să fiu tot mai bun. Aşa or să vină şi alţii în direcţia asta. Totuşi, nu este o muzică simplă. Trebuie să sună bine, trebuie ca ascultăttorul să se simtă natural, comod. Aşa primeşte ce vrea, are o satisfacţie. El a venit, nu l-am forţat. Pentru că rezonează cu aceleaţi principii de viaţă.

„Orice gen care trebuie să supravieţuiască trebuie să ajungă în mainstream“. Asta e soluţia şi pentru hip-hop?

Mulţi cred că mainstream-ul este de căcat. În mainstream-ul, în mare parte, poate să fie ceva tare. E o problemă cu mainstream-ul nostru, nu cu termenul în general. E o problemă cu cei din spatele industriei. Publicul nu ştie ce să aleagă. La noi nu este cultură muzicală, e o altă discuţie, noi stăm în maşină la semafor şi ce merge la radio, merge, nu te mai îndrăgosteşti de piesele de la radio. În afară, un proiect se tratează ca un proiect. Şi acolo se scot bălăneli, da nu la fel de multe. Faţă de acum doi ani, totul sună mai profi. Sunt optimist de fel, situaţa o să devină şi mai profi.

De ce hip-hop-ul nu se aude aşa de des la radio precum alte genuri?

Eu nu am ajuns la radio şi nu am un scop din treaba asta. Depinde şi de muzica pe care raperii o produc, depinde de astre, cum este influenţată muzica de aici de cea de afară. Nişte factori trebuie să fie aliniaţi. La noi e ceva de genul, tipa cu tipul. Pune un raper pe o piesă şi ai şi rap la radio. Nu e rău să ai aşa colaborare. Dar de când a făcut Grasu XXL „Deja Vu“ toţi o clonează. Nu! Pună un raper bun, iar pe artstă să rupă pe piesă. trebuie să se întâmple nişte schimbări. Frumuseţea rapului e că are intrigă mereu. Nu ştiu când îl vom auzi aşa de des la radio.

Ce îţi rezervă viitorul?

Va fi un videoclip nou, apoi două lansări, una la Bucureşti, iar alta la Constanţa. În noiembrie, nu am o dată încă. Lansările se fac sigur, videoclipul la fel. Mai aşteptăm puţin.

Muzică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite