Trebuie spus că, la fel ca şi alte dăţi, David Fincher beneficiază şi de un scenariu excelent, atât la nivel de construcţie cât şi la nivel de scriitură (replici acide, ironie fină şi tot ce mai trebuie). Semnatara acestuia, scriitoarea Gillian Flynn, şi-a adaptat astfel propriul roman de mare succes, „Fata dispărută“ / „Gone Girl“ (apărut şi la noi la editura Trei).

Deşi rolul principal îi aparţine popularului Ben Affleck, Fincher nu a mizat pe vedete, celelalte roluri fiind interpretate de actori buni, dar puţin cunoscuţi. Cu toate acestea, se poate spune că actriţa de origine londoneză Rosamund Pike face o adevărată creaţie, în rolul principal feminin, al soţiei dispărute pe neaşteptate de acasă.

„Minunaţii“ Nick şi Amy

La începutul filmului, Nick şi Amy Dunne, locatari ai unui orăşel de provincie din Missouri, par cuplul american perfect, cei doi serbându-şi într-un mod original cei cinci ani de când se cunosc. Nick s-a retras în orăşelul copilăriei sale pentru a avea grijă de părinţii săi în vârstă şi acum nu mai face mare lucru, dar soţia sa este o scriitoare de cărţi de succes, supranumită „Minunata Amy“, după numele personajului central al acestora.

Dispariţia bruscă a femeii nu este doar un incident inexplicabil, ci devoalează de fapt racilele care măcinau de mai multă vreme cuplul. Departe de a fi o pereche fericită, paradisul celor doi era tulburat de numeroase motive de neînţelegere şi situaţii conflictuale. De aici până la momentul în care Nick, care nu prea îşi dă seama ce se întâmplă, să fie acuzat de uciderea soţiei sale nu mai este decât un pas.

Cum se ofileşte o căsnicie

În prima parte a filmului, nu prea îl recunoaştem pe David Fincher, autor al atâtor thrillere epocale, care te ţineau cu sufletul la gură. De data aceasta, regizorul pare preocupat mai mult de descrierea felului în care se degradează şi deteriorează relaţia dintr-un cuplu căsătorit, cu alte cuvinte a felului în care se ajunge de la superbele momente iniţiale la suspiciune, certuri şi neîncrederea în celălalt. „Aceasta este căsnicia“, conchide, de altfel, la un moment dat personajul lui Rosamund Pike.

Brusc ne dăm seama că nu avem decât perspectiva ei, a soţiei, asupra evoluţiei cuplului, redată prin fragmentele de jurnal lăsate în urmă şi prin numeroase flash-back-uri inserate de scenariu. Din acel moment, filmul se transformă într-un thriller înfricoşător, în care în anumite soluţii regizorale se simte mâna lui Fincher, maniera sa proprie pe care atâţia admiratori i-o aşteaptă la fiecare film nou.

Elodia nu e singură

Ceea ce este important este că evoluţia întregii poveşti ţine foarte mult, chiar exclusiv, de felul în care este reflectată pe canalele de televiziune, la emisiuni „specializate“ de genul celor care, şi la noi, au făcut-o celebră pe Elodia. Filmul este astfel o analiză acerbă a modului în care America, şi nu numai, este dependentă de manipularea prin televiziune, a felului în care mass-media în general controlează opinia publică şi astfel dictează societăţii. Televiziunea este cea care îl ostracizează pe Nick şi îl transformă într-un paria şi tot ea îi mai dă o şansă la supravieţuire, cu condiţia să câştige simpatia publicului.

O altă ideologie luată fin în tărbacă de Flynn şi Fincher este cea a feminismului simplist, în care femeia are întotdeauna dreptate, iar bărbatul este prin definiţie vinovat. Până la urmă, ceea ce este satirizat de film este întreg modul de gândire american, în care ţi se cere în permanenţă să te autodepăşeşti şi să fii altceva decât eşti. În concluzie, nu este un Fincher la nivelul din „Seven“, „Fight Club“ sau „Zodiac“, dar este un film bun şi interesant.

Info

Fata dispărută / Gone Girl (SUA, 2014)
Regia: David Fincher
Cu: Ben Affleck, Rosamund Pike, Neil Patrick Harris

3 stele