Planeta Krypton, Metropolis, generalul Zod, Lois Lane şi redacţia „Daily Planet“, infamul Lex Luthor sunt constante ale universului Superman şi trebuie să se regăsească în orice ecranizare. Cei care s-au ocupat de noul Superman, intitulat acum „Man of Steel: Eroul“, sunt regizorul Zack Snyder şi celebrul Christopher Nolan („Memento“, „Începutul“ / „Inception“, trilogia „Cavalerul negru“ / „Dark Knight“), creditat aici drept coscenarist al poveştii de bază şi coproducător.

Prolog pe Krypton

Spre deosebire de clasicul din 1978, noul film insistă mai mult asupra originilor kryptoniene ale lui Clark Kent şi asupra felului în care acesta îşi conştientizează şi îşi acceptă statutul de superou. Cu alte cuvinte, este trasată evoluţia care-l transformă pe kryptonianul Kal-El, fiu al lui Jor-El, în Superman, erou al planetei Pământ, trecând şi prin identitatea de împrumut a pământeanului Clark Kent (Henry Cavill).

Nu mai apare deloc Lex Luthor, personaj până la urmă bonom în ticăloşia sa, iar conflictul de bază este cel cu teribilul general Zod şi acoliţii săi, aşadar cel din „Superman II“ (1980). Sunt descrise mult mai pe larg situaţia de pe Krypton şi motivaţiile personajelor, conflictul care-i opune pe Jor-El (Russell Crowe), tatăl eroului, şi pe generalul Zod (Michael Shannon; în seria veche era jucat de Terence Stamp).

În filmul din 1978, regizat de Richard Donner, episoadele de pe Krypton ocupau o secvenţă iniţială mult mai scurtă, cu o succesiune de imagini memorabile, beneficiind şi de prezenţa lui Marlon Brando ca Jor-El.

Terra, noul Krypton

Pe neaşteptate, toţi locuitorii Pământului află, prin intermediul unui mesaj radiotelevizat (dar trimis şi pe platformele smartphone) al generalului Zod, că nu sunt singuri în Univers. Maleficul personaj le cere să îi fie predată o fiinţă extraterestră cu aparenţă pământeană, despre a cărei existenţă în mijlocul lor habar n-aveau până atunci. Clark Kent alege să se predea, spre binele Pământului, dar generalul Zod a pus gând rău „planetei albastre“.

El vrea să o transforme într-un nou Krypton, cu preţul exterminării actualilor săi locuitori. Este începutul conflictului care-i opune pe Kal-El / Clark Kent / Superman şi pe Zod, ucigaşul tatălui său, şi acoliţii lui. Miza este de data aceasta supravieţuirea întregului Pământ, iar lui Kent, pământean prin adopţie, îi revine sarcina salvării planetei.

Un film cu stil

Ca şi alte genuri cinematografice (comedia burlescă, westernul, filmul cu gangsteri etc.), filmul cu supereroi a parcurs o lungă evoluţie, pierzându-şi inocenţa iniţială. Un film ca „Superman“-ul lui Richard Donner avea o poezie a sa, fie ea una imatură şi poate involuntară. Poezia nu îi lipseşte însă nici noului „Man of Steel: Eroul“, chiar dacă este una mai crudă şi mai aspră.

Alegerea lui Zack Snyder pentru cârma noului film s-a dovedit inspirată. Regizorul a făcut treabă bună cu „300 – Eroii de la Termopile“ sau „Cei ce veghează“ / „Watchmen“ şi e clar că a vrut să repete figura cu „Man of Steel: Eroul“. Dorinţa de a-şi filma eroul în ipostaze cât mai stilizate este evidentă de la primul cadru, mergând până la trimiteri clare la iconografia creştină.

Filmul acesta chiar are stil, spre deosebire de alte remake-uri sau reinstalări de francize recente, realizate într-o notă corectă, dar plată – „Uimitorul Om-Păianjen” / „The Amazing Spider-Man”, „Total Recall. Memorie programată” / „Total Recall”, „Creatura” / „The Thing”, chiar şi „Cavalerul negru: Legenda renaşte” / „The Dark Knight Rises” al lui Nolan.

Snyder vs. Nolan

Deşi conceptul filmului îi aparţine britanicului Christopher Nolan, cred că decizia de a rămâne în umbră şi de a-l lăsa pe Zack Snyder să regizeze a fost una corectă. Aceasta pentru că Snyder se dovedeşte un stilist mai înzestrat decât Nolan (al cărui cel mai bun film rămâne cel din 2000, „Memento”; vezi şi eşecul cu „Inception”).

În plus, spre deosebire de un „The Dark Knight Rises”, care pretexta că vorbeşte despre criza economică etc., scenariul de la „Man of Steel” nu se ia în serios, şi acesta este un lucru bun. Filmul nu pune niciun fel de frâne raţionale poveştii fantasmagorice, or aceasta ajută totdeauna în crearea unei stranii poezii.

Henry Cavill pare că reuşeşte să impună o prezenţă pe ecran (nu-l vom mai avea însă pe alterego-ul său comic, reporterul Clark Kent, identitate pe care şi-o fabrică abia la sfârşit). În schimb, nu se înţelege de ce în rolul reporteriţei Lois Lane, cu o contribuţie-cheie în economia poveştii, este distribuită Amy Adams, o actriţă care nu reuşeşte să facă credibil personajul.

 

 

Man of Steel: Eroul / Man of Steel (SUA, 2013)

Regia: Zack Snyder

Cu: Henry Cavill, Amy Adams, Russell Crowe

Rulează la: Hollywood Multiplex Bucureşti Mall

3 stele