„Din culisele cinematografiei“. Cum a fost ostracizat „Sezonul pescăruşilor“ din cauza „polimerilor“ Tovarăşei

„Din culisele cinematografiei“. Cum a fost ostracizat „Sezonul pescăruşilor“ din cauza „polimerilor“ Tovarăşei

Filmul „Sezonul pescăruşilor“, intrat în producţie după patru-cinci ani în care scenariul a stat „la sertar“, a fost interzis imediat după prima vizionare, iar regizorul, rămas fără comenzi, a emigrat în Franţa. Motivul scandalului? Protagonistului, un inginer chimist talentat, i se fură de către şeful său ideile tezei de doctorat, ceea ce a fost interpretat ca o aluzie la Elena Ceauşescu, „academician doctor inginer“ cu lucrări scrise de alţii.

„Din culisele cinematografiei“. Cum a scăpat Nicu Ceauşescu filmul „Ringul“ de cerberii cenzurii comuniste

„Din culisele cinematografiei“. Cum a scăpat Nicu Ceauşescu filmul „Ringul“ de cerberii cenzurii comuniste

Filmul „Ringul“ a scăpat de cenzură cu largul concurs al „Prinţişorului“, în condiţiile în care regizorul era în relaţii glaciale cu prim-vicepreşedintele Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste. Într-o convorbire, Sergiu Nicolaescu îi spunea colegei sale, Elisabeta Bostan, că va face un memoriu „la cel mai înalt nivel“, dacă Ion Traian Ştefănescu îi va mai face „greutăţi“.

„Din culisele cinematografiei“. Cum a fost ţinut filmul lui Pintilie, „De ce trag clopotele, Mitică?“, timp de nouă ani sub cheie, într-un subsol de la Casa Scânteii

„Din culisele cinematografiei“. Cum a fost ţinut filmul lui Pintilie, „De ce trag clopotele, Mitică?“, timp de nouă ani sub cheie, într-un subsol de la Casa Scânteii

Pelicula regizată de Lucian Pintilie a fost interzisă încă dinainte de a fi terminată şi a putut fi vizionată de către public abia în anul 1990. Filmul este şi începutul unei prietenii şi a unei colaborări îndelungate dintre Lucian Pintilie şi Victor Rebengiuc, cel pe care l-a considerat „cel mai mare actor cu care am lucrat vreodată“.

Buftea amputată! Terenuri ale Bucharest Film Studios, în executare silită. Licitaţia începe de la 1.979.033 euro plus TVA

Buftea amputată! Terenuri ale Bucharest Film Studios, în executare silită. Licitaţia începe de la 1.979.033 euro plus TVA

Fără niciun film produs din momentul preluării de către un grup de investitori din Statele Unite ale Americii şi România, în frunte cu Donald Kushner şi Bobby Păunescu, Bucharest Film Studios, studioul cinematografic în care s-a scris în mare parte povestea filmului autohton, ar putea rămâne din 8 mai fără o bună bucată din curtea sa, terenul şi construcţiile aferente urmând a fi scoase la licitaţie în vederea recuperării unor datorii.

Foxtrot deschide TIFF 2018 în prezenţa regizorului Samuel Maoz

Foxtrot deschide TIFF 2018 în prezenţa regizorului Samuel Maoz

La cea de-a 17-a ediţie, Festivalul Internaţional de Film Transilvania (25 mai – 3 iunie) celebrează puterea extraordinară a cinema-ului de a spune poveşti curajoase şi de a depăşi graniţele culturale de pretutindeni, printr-o proiecţie-eveniment în cadrul Galei de Deschidere, programată vineri, 25 mai, în Piaţa Unirii din Cluj Napoca.

În racord perfect cu nominalizările - inclusiv pentru „Un Certain Regard“ (un bun prieten german, Knut, mare cronicar radio, mă întreba ce s-a întâmplat cu România că n-a fost selecţionat niciun lungmetraj, iar răspunsul a fost limpede: în afară de „Touch me not“, nimic nu se califica în privinţa subiectului ales!) - au fost şi câştigătorii, dar am apreciat că alegerile au presupus şi filme de calitate, cu mesaj, şi nu doar ciudăţenii.

luna trecuta · comentarii (0)

Dacă de dimineaţă francezii sunt bine cunoscuţi pentru cafeaua cu lapte şi un croissant (n-am să uit niciodată cum la prima călătorie în Franţa, în 1990, după Revoluţie, stăteam la Rouen şi seniorul casei s-a sculat în zori ca să–mi aducă foietajul fierbinte, nu cum e moda acum, să se cumpere de la supermarket semicongelat şi să se încălzească la microunde), anul acesta, la Cannes, de câteva zile

luna trecuta · comentarii (0)

Am trăit s-o văd şi pe-asta! La Cannes, în avanpremieră absolută, „Solo: A Star Wars Story“ s-a proiectat bine păzit de 8 agenţi speciali care au făcut cu rândul, stând în picioare, în laterala ecranului, privind în întuneric cu ochi de vultur ca nu cumva să pirateze cineva scene din film! Mai ceva ca şefii de stat ori Familia Regală britanică, la nunta de sâmbătă, bodyguarzii au vegheat ca să nu fie ceva furat!

luna trecuta · comentarii (0)

Definiţia stării noastre de spirit, mondializarea indiferenţei, îi aparţine fascinantului Papă Francisc, despre care a făcut un documentar, nu prea inspirat, din păcate (în afară de dublul sens al titlului, „Un om de cuvînt“, căci cuvintele sunt unica armă a sa şi îşi respectă promisiunile!), marele Wim Wenders, poate şi copleşit de personalitatea Sanctităţii Sale.

luna trecuta · comentarii (2)

Anul acesta s-a vrut o cât mai mare diversitate, am fost serviţi cu un cocktail, nu numai cel din deschidere, ci mai ales cel de pe ecran! Seara s-a încheiat cu unul dintre cele mai colorate, la propriu şi la figurat, „Rafiki/ Prietenie“, o peliculă interzisă în ţara de baştină, Kenya, dar măcar i s-a permis regizoarei să vină!

luna trecuta · comentarii (0)

Canal+ transmite en clair (adică şi dacă n-ai abonament, sau n-are hotelul, poţi vedea) Ceremonia de deschidere şi, după 11 zile, şi pe cea şi mai aşteptată, cea de închidere, prin urmare poţi urmări şi mai în detaliu, ca din sală, pe covor fiind 2 prezentatori de astă dată, un bărbat şi o femeie (racord cu oscarizatul lui Lelouch?). Strugurii sunt acri, veţi gândi maliţios, dar e mai comod de luat notiţe aşa!

luna trecuta · comentarii (0)

O să vi se pară un titlu ciudat, dar să ştiţi că am aflat, de la o peisagistă, că lalelele bătute, care seamănă mai degrabă cu bujorii şi au cele mai neaşteptate culori, au şi parfum. Iar când le vezi în covoare în toate nuanţele curcubeului, împodobind celebra Piaţă Taksim, dintr-o dată te simţi ca în Grădina Raiului.

acum 2 luni · comentarii (0)

Se află în plină desfăşurare unul din cele mai prestigioase evenimente cinematografice ale lumii: Festivalul Internaţional de Film de la Berlin (15–25.02.18). Fondată în plin război rece, Berlinala a ajuns la a 68-a ediţie, iar cele 400 de pelicule prezentate continuă să stârnească acelaşi interes din partea spectatorilor, plasându-l în top, la capitolul participării publicului plătitor.

acum 4 luni · comentarii (19)

La început, ca în toate începuturile, a fost doar ceea ce s-a crezut a fi o întâmplare norocoasă: Corneliu Porumboiu câştiga la festivalul de la Cannes premiul Caméra d'Or pentru filmul „A fost sau n-a fost ?“. Având un anume Dan Burlac ca producător. Era în 2006, cu un an înainte de intrarea României în Uniunea Europeană.

acum 7 luni · comentarii (1)

Zilele acestea avem: „Les Films de Cannes a Bucarest“. În program este şi filmul „Ne liubovi/Loveless“ (Premiul Juriului, Cannes 2017) al unui regizor rus la care ţin mult: Andrei Zviaghinţev. Îmi şopteşte Cristi Mungiu că şi regizorul va fi prezent. Îl putem vedea azi, 18 octombrie, ora 21.00, la cinema Union, în prezenţa regizorului Andrei Zviaghinţev.

acum 8 luni · comentarii (6)

Prima jumătate s-a scurs deja rapid, pe nesimţite, cu vreo 20 de filme pe care le-am văzut dintr-o suflare în 4 zile, într-o sală nouă, Quai22, undeva, pe nişte străduţe pustii, ca în visele interpretabile psihanalitic, dar care cred că a fost aleasă anume, nu doar într-o universitate, în curtea unei Capele cruţată de Maica Domnului, în 1944, ci ca să descoperim, din nou, ce dulci,

acum 9 luni · comentarii (0)

Astăzi (11 august 2017) se deschide cea de-a 23-a ediţie a Festivalului de Film de la Sarajevo (SFF). Înfiinţat de către Obala Art Centar în 1995, când actuala capitală a Bosniei şi Herţegovinei se afla încă sub asediu (între aprilie 1992 şi februarie 1996, oraşul a fost supus celui mai îndelungat asediu din istoria militară modernă), SFF, care s-a concentrat de la început asupra

acum 10 luni · comentarii (0)