Cei care cred că „Omul-Furnică“ este o nouă bâzdâganie ieşită din retortele scenariştilor de la Hollywood se înşeală şi dovedesc că sunt deficitari în ce priveşte cultura benzilor desenate („comics“, cum le numesc americanii, prescurtare de la „comic books“; „comic“ nu în sensul de amuzant, ci de distractiv). Nu este însă nicio tragedie, pentru că România este rămasă mult în urmă la acest capitol faţă de ţările Occidentului, cultura, mai bine zis industria benzilor desenate fiind un reflex al unei societăţi bogate, în orice caz normale, care-şi permite acest lux al imaginaţiei, destul de costisitor ţinând cont că-i vorba de o artă grafică în primul rând.

Aşadar, personajul Omului-Furnică originează în paginile revistelor de benzi desenate editate decenii la rând de editura americană Marvel, cea care s-a specializat după război în cultul supereroilor, pe mulţi dintre ei înzestrându-i şi cu o personalitate reală, ambiguitate psihologică şi dualitate morală. Anii noului mileniu au adus avalanşa de produse cinematografice inspirate din supereroii din benzile desenate Marvel (mulţi dintre ei, cum spuneam, complet necunoscuţi publicului românesc până atunci), studiourile omonime făcând din cultul acestor personaje una dintre cele mai profitabile, financiar vorbind, afaceri din istorie, de aici numărul nesfârşit de filme cu acest gen de creaturi. Desigur, au apărut şi contrareacţii din partea puriştilor Artei cu majusculă, cum ar fi filmul „Birdman“ (excelent, de altfel) al hispano-americanului Alejandro González Iñárritu, premiat cu cele mai importante Oscaruri în primăvară, dar aceasta e altă discuţie.

Un Răzbunător în faşă

Omul-Furnică îşi duce zilele în universul care conţine teribila echipă de supereroi Răzbunătorii (The Avengers) – de fapt, întreg universul Marvel al supereroilor este unul comun, cu excepţia X-Men, cred – şi până acum personajul a apărut doar sporadic în câteva producţii cinematografice (desene animate, seriale TV etc.) dedicate mult mai cunoscuţilor Răzbunători. De data aceasta, însă, Ant-Man beneficiază de propriul film şi este o reparaţie care probabil era considerată necesară de fanii împătimiţi ai benzilor desenate.

Sarcina aducerii pe ecran a aventurilor minusculului personaj i-a fost încredinţată regizorului Peyton Reed, autor până acum mai mult de comedii („The Break-Up“, „Yes Man“), iar mărunţelul este interpretat de Paul Rudd, actor la rândul lui specializat în roluri de comedie, decizie excelentă, după părerea mea, şi care dovedeşte că realizatorii sunt conştienţi că valenţele comice sunt principalul atu al poveştii pe care doresc s-o spună.

Fură, dar de la bogaţi

Dincolo de nenumăratele situaţii comice date de dimensiunile reduse ale personajului, scenariul acestui film – ca şi al altora din cele cu supereroi – răspunde unei fantezii a oricui din îndepărtata copilărie: cea de a se putea micşora şi de a beneficia de toate avantajele implicate de această statură miniaturală. Mai mult, costumul Omului-Furnică îi permite micşorarea şi revenirea la dimensiunile normale după bunul plac al purtătorului, astfel încât personajul este absolut redutabil în scenele de luptă corp la corp, iar efectele speciale care descriu astfel de situaţii sunt de toată frumuseţea. Forţa cu care loveşte pumnul Omului-Furnică este invers proporţională cu dimensiunile sale minuscule, astfel încât mobilitatea sa excepţională şi intensitatea loviturii îl transformă într-o armă de luptă revoluţionară, dorită de toţi ticăloşii de pe planeta asta.

La bază, supereroul, pe numele său Scott Lang, este doar un hoţ extraordinar de înzestrat, care atrage atenţia unui savant prodigios, Dr. Hank Pym (Michael Douglas), care are nevoie de un astfel de personaj pentru a îmbrăca costumul Omului-Furnică şi a salva, bineînţeles, lumea. Scott nu este însă un fur obişnuit: el a furat, într-un mod extrem de sofisticat, de la o mare corporaţie care îi batjocorea pe clienţi, ceea ce dă cum nu se poate mai bine în aceste vremuri de criză. Iniţial doar un om obişnuit, el va trebui să îşi accepte noua identitate, să înveţe să-şi folosească abilităţile şi să devină Omul-Furnică.

Într-un fel, prin scenariul său ofertant care se ia şi nu se ia în serios şi prin efectele speciale ingenioase, filmul recuperează bucuria cu care priveam astfel de aventuri în copilărie, când ne uitam fascinaţi la filmele cu omul-păianjen produse în Hong Kong. Spre final, după ce a salvat lumea, personajul este contactat pentru a li se alătura de teribila echipă a Răzbunătorilor, fapt care duce la posibilitatea unei continuări; ceea ce este cert este că Paul Rudd va îmbrăca din nou costumul furnicuţei în filmul „Captain America: Civil War“, programat pentru 2016.

Info

Omul-Furnică / Ant-Man (SUA, 2015)
Regia: Peyton Reed
Cu: Paul Rudd, Michael Douglas, Evangeline Lilly, Corey Stoll

3 stele