Hitchcock reînviat

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
„Pasiune”, în regia lui Brian De Palma
„Pasiune”, în regia lui Brian De Palma

Cel mai recent film al lui Brian De Palma, „Pasiune“, este, de la cap la coadă, un exerciţiu de stil, realizat în cea mai pură manieră hitchcockiană.

Este de bonton să înjuri thrillerele regizate de Brian De Palma în ultimii ani şi să spui că vâna maestrului („Carrie“, „Blow Out“, „Scarface“, „Incoruptibilii“ şi multe altele) este secătuită. Ar trebui să fie însă clar că Brian De Palma realizează filmele pe care Alfred Hichcock le-ar fi făcut, dacă ar mai fost în viaţă. Da, un Hitchcock obosit şi secătuit, dar la care încă se mai simte „gheara leului“.

Influenţă tiranică

Mai rar vreun cineast atât de influenţat de maestrul britanic al suspansului pe cât este acest regizor american, nume important al aşa-zisului Nou Hollywood de la începutul anilor ’70, alături de Spielberg, Scorsese, Coppola, Lucas, Bogdanovich, Friedkin, Cimino etc. Într-adevăr, Hitchcock este unul dintre cei mai influenţi autori din istoria filmului, impus, din anii ’60, de cineaştii-critici ai Noului Val francez ca unul dintre marii creatori de limbaj ai celei de-a şaptea arte.

De Palma a dus însă fascinaţia faţă de modelul său atât de departe, încât de multe ori recreează pur şi simplu secvenţe hitchcokiene clasice în propriile thrillere şi filme de suspans. Un maestru al filmului de gen poate fi socotit şi cineastul american, acum în vârstă de 73 de ani. Nu alta este situaţia – în ce priveşte apelul la Hitchcock – în acest recent „Passion”, un pur exerciţiu de stil – ca şi mai vechiul „Femme Fatale” (2002), la fel de prost primit şi acela.

Blonda versus bruneta

Este binecunoscută fascinaţia lui Hitchcock pentru sexualitatea feminină şi mai ales pentru încarnările blonde ale acesteia (Grace Kelly, Tippi Hedren etc.). Era firesc ca şi discipolul său, Brian De Palma, s-o împărtăşească, iar filme precum „Carrie”, „Dressed to Kill”, „Body Double”, „Femme Fatale”, „The Black Dahlia” / „Dulcele sărut al Daliei” nu fac decât s-o dovedească.

În „Passion”, însă, lucrurile sunt duse la extrem, pentru că avem de-a face cu două exponente ale seducţiei: blonda Christine (Rachel McAdams) şi bruneta Isabelle (Noomi Rapace), aflate într-un subtil joc „de-a şoarecele şi pisica” reciproc. Principalul subiect al filmului nu e cel poliţist, de tipul „cine a făcut-o?”, ci sexualitatea intensă – dar atât de diferită: debordantă şi dezinhibată în cazul blondei, rece şi interiorizată la brunetă – a celor două protagoniste.

Iubire homosexuală

Cheia filmului este conţinută de titlu: „Passion”, aşadar avem de-a face cu un studiu asupra pasiunii. Nu atât asupra celei considerate normală, „directă”, cât asupra celei care se concentrează pe o reprezentantă a aceluiaşi sex. Fenomenul e numit în mod curent lesbianism sau safism, dar în film e vorba de mai mult decât ce se înţelege în mod curent prin aceste cuvinte. Nu sexul propriu-zis îl interesează pe De Palma, cât mecanismele atracţiei şi ale seducţiei.

De fapt, nu atât rivalitatea profesională, din interiorul unei agenţii internaţionale de publicitate, este cea care le împinge pe cele două spre jocul în cele din urmă sângeros, ci dorinţa ultragiată a fiecăreia dintre ele. Filmul este povestea unei iubiri homosexuale, ba chiar a două, dacă luăm în calcul şi personajul asistentei Isabellei, Dani (Karoline Herfurth). Ultima jumătate de oră, un pur calc după secvenţe din filme hitchcockiene, schimbă de numeroase ori perspectiva asupra poveştii, dar – spre deosebire de atâtea alte filme – într-un mod inteligent şi care nu oboseşte, culminând cu un final ambiguu şi (dublu) interpretabil.

Filmul este un remake al filmului francez „Crime d’amour” (2010, acesta cu Ludivine Sagnier şi Kristin Scott Thomas), cel din urmă regizat de Alain Corneau, important cineast francez, decedat în 2010. Brian De Palma mărturiseşte că a accentuat mult dimensiunea sexuală a peliculei iniţiale, ceea ce este evident cu ochiul liber. Interesant este şi că De Palma şi-a dorit să lucreze, pentru dialoguri, cu coscenarista lui Corneau, Natalie Carter, precum şi cu producătorul francez de la „Crime d’amour”, Said Ben Said. Aşadar, filmul, deşi de limbă engleză, este o coproducţie franco-germană (fiind plasat şi turnat în Berlin).

Info

Pasiune / Passion (Franţa-Germania, 2012)

Regia: Brian De Palma

Cu: Noomi Rapace, Rachel McAdams, Karoline Herfurth

Rulează la: Cinema Elvira Popescu

4 stele

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite