Disney şi zeci de mii de oameni, în război din cauza celebrei expresii „hakuna matata“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pumbaa, Timon, Simba, în scena din animaţia Disney „Lion King“, interpretând melodia „Hakuna Matata“ FOTO Walt Disney/AF archive/Alamy Stock Photo
Pumbaa, Timon, Simba, în scena din animaţia Disney „Lion King“, interpretând melodia „Hakuna Matata“ FOTO Walt Disney/AF archive/Alamy Stock Photo

Mai mult de 72.500 de persoane au semnat o petiţie în care acuză Disney de colonialism şi jaf, după ce compania a înregistrat ca marcă expresia din limba swahili, vorbită în estul Africii,„hakuna matata“, titlul celebrei melodii de pe coloana sonoră a clasicului film „The Lion King“ din 1994.

Expresia „hakuna matata“, folosită în zone din Kenya, Tanzania, Uganda şi Congo, care se traduce „nu e nicio problemă“, a generat o petiţie care acuză compania Disney de colonialism şi jaf, scrie The Guardian

Shelton Mpala este activistul care a creat o petiţie prin Change.org împotriva The Walt Disney Company, pe care o acuză de apropriere culturală. Până în prezent, petiţia a fost semnată de peste 72.500 de persoane, potrivit News.

El cere oamenilor să semneze petiţia „Spune nu Disney sau oricărei corporaţii ori individ care caută să înregistreze ca marcă limbaje, termeni sau expresii pe care nu le-au inventat“.

Petiţia, care cere companiei Disney să renunţe la marca înregistrată, vine înainte cu doar câteva luni de lansarea lungmetrajului live-action „The Lion King“, pentru care şi-au împrumutat vocile artişti precum Beyoncé, Donald Glover şi Chiwetel Ejiofor.

Compania a refuzat să comenteze acuzaţiile.

Expresia a fost popularizată în 1982 de trupa kenyană Them Mushrooms, care a cuprins-o în single-ul premiat cu platină „Jambo Bwana“.

În filmul „The Lion King“ din 1994 a fost folosită şi este titlul uneia dintre cele mai cunoscute piese de pe coloana sonoră a lungmetrajului animat. Cântecul „Hakuna Matata“ a fost compus de Elton John şi Tim Rice.

Disney a aplicat prima dată pentru a înregistra ca marcă „Hakuna Matata“ în 1994, însă a primit permisiunea de a utiliza expresia abia în 2003.

Şi Kimani Njogu, profesor în Kenya, fondator al Twaweza Communications, specializat în politici publice, media şi cultură, este de părere că înregistrarea de către Disney a mărcii „Hakuna Matata“ nu este etică. 

„Aceste mari companii din nord profită de expresiile culturale, stilul de viaţă şi bunurile culturale ce vin din Africa. Ei ştiu bine că această expresie este proprietatea oamenilor, creată de ei, popularizată de ei“, spune profesorul.

„«Hakuna matata» este mai mult decât o expresie“, a adăugat Njogu. „(Them Mushrooms) a făcut hakuna matata un stil de viaţă - vorbeşte despre distracţie şi fericire“. În opinia lui, petiţia nu este o provocare pentru Disney, ci pentru „jurisdicţiile din nord“.

Disney a mai încercat să înregistreze ca marcă „Dia de los Muertos“, sărbătoare mexicană, însă a renunţat după mai multe proteste. Studiourile au intenţionat să facă acest lucru pentru a vinde obiecte promoţionale pentru filmul „Coco“.

Filme



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite