Cronică de film: Război în Oraşul Îngerilor

0
0
Sean Penn, în rolul lui Mickey Cohen FOTO: Arhivă personală

Confruntarea dintre stilatul mafiot Mickey Cohen şi un escadron de poliţişti ne este prezentată în „Elita gangsterilor / Gangster Squad“, cu actori precum Sean Penn sau Josh Brolin.

Filmul, ni se spune, este „inspirat dintr-o poveste reală“. Adevărat sau nu, se pare că Los Angelesul de la sfârşitul anilor ’40, imediat după încheierea războiului, era iadul pe pământ. Totul din cauza unui mafiot cu stil şi glamour, Mickey Cohen (Sean Penn) pe numele lui. Fost boxer, acesta reuşise să-şi construiască un imperiu al crimei care cuprindea în ghearele sale întregul Los Angeles.

Pentru a extirpa răul de la rădăcină, comandantul Parker (Nick Nolte) pune pe picioare o echipă secretă de poliţişti, care să folosească cele mai neortodoxe metode cu putinţă, totul într-un anonimat absolut. Scopul nu era de a-l ucide pe Cohen, ceea ce ar fi fost prea simplu, ci de a-i distruge implacabil imperiul.

L.A. are nevoie de un Batman

Figurile principale ale „brigăzii anti-gangsteri“ au fost sergentul John O’Mara (Josh Brolin) şi junele (prim) sergent Jerry Wooters (Ryan Gosling). În cele din urmă, aceştia vor reuşi să-l pună cu botul pe labe pe ticălos, dar fiecare dintre ei va trebui să plătească cu ceva scump.

Filmul nu evită clişeele frecvente unor astfel de poveşti – războiul de-abia încheiat şi pe care eroii îl continuă în viaţa de-acasă, (ab)uzul de violenţă care-i face pe „buni“ să nu se mai distingă de „răi“ etc. –, dar nici nu le aprofundează prea tare.

Povestea spusă astfel pare plină de glamour şi stil, şi într-adevăr regizorul Ruben Fleischer alege să stilizeze pe cât îl ţin puterile felul în care ne-o povesteşte. Suntem departe însă de atmosfera retro din „L.A. Confidential“, cu detectivi zeloşi îndrăgostiţi de prostituate care arată ca actriţele de cinema. Mai degrabă, felul în care ne e prezentat imperiul crimei construit de Cohen
şi valul de infracţiuni pe care-l suportă oraşul trimite la universul benzilor desenate. Mai precis, la Gothamul lui „Batman“, asaltat succesiv de fel de fel de infractorii săriţi de pe fix.

Un ”Scarface” de buzunar

„Gangster Squad“ beneficiază de o îndelungată şi bogată tradiţie a filmului cu gangsteri, chiar dacă nu se apropie de niciuna din capodoperele genului. Stilistic, pelicula nu este noir, nici măcar neo-noir, mai degrabă seamănă cu filmul american cu gangsteri al anilor ’30, de după Marea Criză. La fel ca şi acolo, personajele se opresc din mişcare pentru a-şi rosti replicile emfatice – aici, în general, bine scrise –, pentru a marca astfel că sunt „eroi“, ceea ce dă un aer de artificialitate întregii poveşti.

În rolul lui Mickey Cohen, Sean Penn dă tot ce poate, dar – personajul nefiind din scenariu prea aprofundat – rolul nu se ridică la înălţimea unor Al Capone (Robert De Niro) din „Incoruptibilii“, Tony Montana (Al Pacino) din „Scarface“ sau Vito Corleone (Marlon Brando) din „Naşul“. Nici măcar la nivelul lui Bugsy Siegel (Warren Beatty) din „Bugsy“, pentru că toţi aceştia sunt mult mai bine creionaţi de scenarişti, pe când lordul crimei din „Gangster Squad“ rămâne o caricatură, o „schiţă“.

În rolul lui O’Mara, Josh Brolin se află la una dintre cele mai convingătoare performanţe ale sale. Wooters, un dandy al poliţiei, este intepretat cu stil de supertalentatul Ryan Gosling (cu siguranţă, the next big star al Hollywoodului). Dur şi violent, filmul se urmăreşte totuşi cu plăcere, aproape – cum spuneam – ca o bandă desenată. Stupid, dar, deşi în toată lumea titlul este tradus corect prin „Forţa/ Echipa/ Escadronul Anti-Gangsteri“, numai în România el devine „Elita gangsterilor“, adică exact pe dos. ;

Elita gangsterilor / Gangster Squad  (SUA, 2013)

Regia: Ruben Fleischer

Cu: Sean Penn, Ryan Gosling, Emma Stone, Josh Brolin, Nick Nolte