Cronică de film: „Avatar“ cu curcani

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

O tipică lume pe dos, în care curcanii sunt mai inteligenţi şi mai sensibili decât oamenii, ne este arătată în „Păsări libere“, cea mai recentă animaţie de succes.

Scenariul filmului „Păsări libere“ / „Free Birds“, cea mai recentă animaţie provenind de la studiourile Sony, respectă cu sfinţenie tehnica narativă a „lumii pe dos“. Este o metodă de a povesti de mare efect în filmul de animaţie, dar care şi-a avut vârfurile şi în poveştile cu actori („live-action“), mai ales în seria „Planeta maimuţelor“.

De data aceasta, animalele alese pentru a fi contrapuse oamenilor sunt – nici mai mult, nici mai puţin – decât curcanii, păsările placide şi şterse, pe care, de cele mai multe ori, le băgăm în seamă doar când trebuie să le gătim (mai ales de Ziua Recunoştinţei, în ce-i priveşte pe americani).

Ideea de a lua un animal năpăstuit şi de a-l pune într-o lumină favorabilă, superioară oamenilor, a apărut, mai demult, şi în seria „Babe“ (filme „live-action“, acestea, despre un porc sensibil şi inteligent), ca şi în multe alte filme de animaţie, de-a lungul timpului. Originează însă în clasice literare precum „Memoriile unui măgar“ (Contesa de Ségur) sau „Memoriile unui caniche“ (Julie Gouraud), ca şi în multe altele.

Inadaptatul Reggie

Eroul principal din „Păsări libere“ este Reggie, un curcan atipic, care nu se poate adapta în „tribul“ său. Este modelul de personaj care, de la „Oblio“ / „The Point“ (1971) încoace, a făcut furori în filmul de animaţie, până la recentul „Khumba“ (despre un pui de zebră dungat doar pe o parte). Nu numai că Reggie are o altă culoare, albastră, decât restul cârdului, dar are şi o cu totul altă personalitate. Este curios, atent, iscoditor şi nu se poate împăca deloc cu placiditatea atât de caracteristică acestor păsări. Prin urmare, va fi expulzat din „trib“ odată cu prima ocazie.

Printr-o întâmplare fericită, însă, Reggie devine curcanul graţiat, conform tradiţiei anuale, de către preşedintele SUA, aşadar animalul de companie al fiicei preşcolare a „celui mai puternic om din lume“. Când viaţa lui Reggie părea a se fi aranjat (TV, pizza, leneveală şi telenovele), el este răpit de către Jake, un curcan fanfaron, care se prezintă drept reprezentant al Mişcării de Eliberare a Curcanilor.

H.G. Wells mixat cu Cameron

Din acest moment, povestea capătă o turnură abracadabrantă, scenariul fiind unul dintre cele mai atipice din pletora de filme de animaţie recente. Planul lui Jake este stupefiant: de a se întoarce în timp (cu ajutorul Maşinii Timpului, un proiect secret al armatei americane, care a ajuns în faza de testare cu fiinţe vii) în Plymouth-ul anului 1621, cu puţin timp înainte de prima Zi a Recunoştinţei sărbătorită vreodată, şi de a scoate, pentru totdeauna, curcanii din meniu. În acest fel, vor fi eliberaţi nu doar curcanii existenţi, ci toţi cei care au fost sacrificaţi vreodată, de-a lungul timpului.

Povestea „Păsărilor libere“ devine, astfel, o combinaţie de „Maşina Timpului“ wellsiană (vezi sumedenia de paradoxuri temporale tratate într-un mod amuzant) şi de „Avatar“ (recenta mitologie inventată de James Cameron). Tribul de curcani sălbatici găsit de cei doi în trecut – „păsările libere“ din titlu –, care se împotrivesc cu slabele lor puteri agresiunii coloniştilor europeni, este o deghizare străvezie a situaţiei amerindienilor din vechime, nevoiţi să reziste invaziei „omului alb“.

Contacte inter-culturi

Este situaţia transpusă de James Cameron, în „Avatar“, pe o planetă îndepărtată, populată de extratereştri paşnici şi în comuniune cu Natura – cu surse, în ce priveşte contactul benefic între specii/culturi, în legenda lui Pocahontas sau în „Winnetou“, unde „albul“ Old Shatterhand este adoptat de tribul de indieni.

Şi în „Păsări libere“ avem fata frumoasă – fiică a şefului de trib – de care se îndrăgosteşte eroul, fratele acesteia la început antipatic, dar capabil de eroism etc. Chiar dacă nu e propriu-zis o lume în care curcanii înlocuiesc oamenii, ci doar concurează cu aceştia, genericul final se amuză să modifice imagini clasice, emblematice ale culturii americane, înlocuind figurile umane cu cele de curcani.

Info

Păsări libere / Free Birds (SUA, 2013)

Regia: Jimmy Hayward

Voci: Owen Wilson / Pavel Bartoş, Woody Harrelson / Horia Brenciu, Amy Poehler / Andreea Marin

Rulează la: Grand Cinema Digiplex

3 stele

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite