„Cei patru cavaleri“ sunt iniţial un mentalist şi trei iluzionişti care-şi fac veacul prin Las Vegas şi alte oraşe turistice americane. Ei sunt aduşi împreună de un misterios mecena, cu scopul de a pune pe picioare „cel mai extraordinar spectacol de magie realizat vreodată“.
 
Cu această ocazie, ei îşi primesc şi numele, probabil o referinţă la faptul că vor stârni o apocalipsă. Ceea ce nu întârzie să facă, cel puţin în finanţele unora dintre cele mai nepopulare instituţii în momentul de faţă: băncile.
 
Robin Hood moderni
 
„Cavalerii“ (Woody Harrelson, Jesse Eisenberg, Isla Fisher,
 
Dave Franco) încep cu o lovitură de forţă: deposedează, cât ai zice „hocus-pocus“, întregul depozit al unei bănci franceze, nelăsând nimic în loc, decât cartea lor de vizită. Culmea e că banca se află în Paris, iar showul se desfăşoară tocmai în Las Vegas. Banii „transportaţi“ între cele două oraşe sunt pur şi simplu oferiţi spectatorilor, fiind împrăştiaţi deasupra sălii.
 
Cei patru magicieni promit a fi un fel de Robin Hood moderni, care iau de la bogaţi şi dau la săraci, adică de la bănci la spectatorii necăjiţi. Ideal pe fundalul crizei economice, care a avut efecte devastatoare asupra economiilor tuturor concetăţenilor.
 
Pe urmele „cavalerilor“ se află un zelos agent federal (Mark Ruffalo) şi o frumoasă poliţistă franţuzoaică (Mélanie Laurent), care au o relaţie plină de împunsături.
 
De-a şoarecele şi pisica
 
În curând devine clar că escrocheria din Las Vegas nu a fost decât un mizilic, iar „grupul infracţional“ deghizat sub aparenţa unei trupe de magicieni ţinteşte la ceva mult mai important.

Agentul FBI şi echipa sa sunt ridiculizaţi în mod categoric de trucurile din ce în ce mai ingenioase ale celor patru şi, mai ales, ale celui aflat în spatele lor, care nu-şi dezvăluie cu niciun chip identitatea. Iniţial sceptic asupra artei magiei, agentul ajunge s-o studieze şi s-o înţeleagă, gândind de la un punct mişcările adversarilor ca piese ale unui show de magie gigantic.
 
Până la un moment dat, filmul pare – şi este – o confruntare, un joc „de-a şoarecele şi pisica“ între doi veterani: Michael Caine, în pielea unui miliardar care joacă rolul de protector al magicienilor, şi Morgan Freeman, un fost magician care acum câştigă bani buni de pe urma demascării trucurilor vechilor săi colegi.

Perspectiva asupra a ceea ce se întâmplă se schimbă însă de multe ori, iar întorsăturile de situaţie sunt numeroase.
 
Un „film-jaf“
 
Cu toate că nu e în întregime original, iar finalul-surpriză este oarecum forţat şi neconvingător, „Now You See Me: Jaful perfect“ asigură un divertisment estival de calitate, urmărindu-se, cum se spune, „cu sufletul la gură“.
 
Nimic nu-l recomanda pentru acest succes pe regizorul de origine franceză Louis Leterrier, autor al unor pelicule mai degrabă modeste, deşi cu succes de box-office („Curierul 2“, „Incredibilul Hulk“, „Înfruntarea titanilor“).
 
Făcut, de data aceasta, cu bani mai puţini, filmul a punctat printr-un scenariu inteligent şi printr-o distribuţie formată din actori de marcă. Tipologic, „Now You See Me“ este un „film-jaf“, ca multe alte pelicule care constituie un gen în sine („heist-movie“). Este combinat însă cu un subiect care întotdeauna fascinează: cel al iluzionismului şi al trucurilor de magie.
 
Ultimul deceniu a văzut două filme superbe plasate în această lume: „Prestigiul“ / „The Prestige“ (2006), al lui Christopher Nolan, şi acesta cu M. Caine, şi „Iluzionistul“ (tot 2006) lui Neil Burger, cu Edward Norton.
 
Now You See Me: Jaful perfect / Now You See Me (SUA, 2013)
Regia: Louis Leterrier
Cu: Michael Caine, Morgan Freeman, Woody Harrelson
Rulează la: Hollywood Multiplex Bucureşti Mall