Ce salarii au oamenii din faţa şi din spatele Hollywood-ului: cât câştigă un actor, un scenarist şi un make-up artist

0
Publicat:
Ultima actualizare:

„The Hollywood Reporter“ a intrat în culisele Hollywood-ului pentru a afla cum se împart banii atunci când începe munca pentru un film. Diferenţele dintre actori, regizori şi oamenii din josul lanţului sunt considerabile.

Lanţul realizării unui film la Hollywood e lung şi cuprinde oameni cu diverse funcţii care sunt plătiţi diferit. „The Hollywood Reporter“ a aflat ce sume primesc actorii, regizorii, producătorii şi celelalte părţi implicate, arătând cum şi de ce sunt aceştia plătiţi cu sume mari sau mici.

Actorii investesc în ei pentru a câştiga suficienţi bani 

Într-o perioadă nu tocmai îndepărtată, actorii de top de la Hollywood cereau sume cuprinse între 20 şi 30 de milioane de dolari pentru a lua parte într-un proiect. Numai Jennifer Lawrence a mai primit 20 de milioane de dolari pentru rolul din „Passengers“, dar, acum, actori precum Leonardo DiCaprio şi Dwayne Johnson, care sunt din ce în ce mai solicitaţi, primesc sume sub 20 de milioane de dolari. Dwayne Johnson a primit recent 19 milioane de dolari pentru a juca în remake-ul „Jumanji“. Pe de altă parte, Keanu Reeves, cel care primisese, de exemplu, 15 milioane de dolari pentru rolul din „Matrix“, ajunge acum să fie răsplătit cu sume între 1 şi 3 milioane de dolari. În aceeaşi măsură, actori aflaţi în aceeaşi situaţie recurg la o tactică: investesc în film şi primesc o cotă-parte din încasări, cu scopul de a aduna mai mulţi bani. „Se vor derula tot mai multe astfel de afaceri. E o tactică inteligentă şi modernă“, spune un producător pentru „The Hollywood Reporter“. 

Regizorii fac afaceri 

Aceeşi tactică este aplicată şi de regizori. De exemplu, Christofer Nolan urmează să primească 20 de milioane pentru realizarea filmului istoric despre al Doliea Război Mondial, „Dunkirk“, dar şi 20% din încasările pe care pelicula le va realiza, aceasta fiind cea mai profitabilă afacere făcută de un regizor de când Peter Jackson a făut acelaşi lucru pentru „King Kong“. Un regizor primeşte, în medie, în jur de 750.000 - 1,5 milioane de dolari pentru a lucra la un film. Dar, uneori, aceştia pot cere mai mult. Mult mai mult decât salariul, fapt care poate înfuria studiourile. De exemplu, David Fincher a pierdut regia pentru „Steve Jobs“ pentru că nu a lăsat de la el pentru salariul de 10 milioane de dolari, dar şi pentru că ceruse control asupra marketing-ului filmului. În prezent, există un nou tren la Hollywood: regizorii negociază sume mai mici ca salariu, ca mai apoi, din veniturile filmului, să beneficieze de alte plăţi. Dar, de multe ori, aceste afaceri se dovedesc a nu fi profitabile, dacă filmul nu reuşeşte să adune încasări consistente.

Producătorii pot primi mai mult după ce filmul încasează

Dacă în trecut producătorii primeau din prima sume consistente de bani, odată ce un proiect începea, acum aceşti oameni trebuie să aştepte ca filmul să îşi recupereze banii din producţie şi bugetul de maketing ca să îşi primească partea. Dar, acest aspect nu a descurajat producătorii, care pot să primească şi sume de peste 2,5 milioane de dolari, plus o parte din veniturile filmului de la box office. De exemplu, producătorul filmului „Deadpool“, Simon Kinberg, a primit la semnătură 2 milioane pentru acest proiect, iar după ce pelicula a încasat 782 de milioane de dolari la box office-ul mondial a mai primit 38 de milioane de dolari.

Talentul „digital“ face toţi banii

Atunci când gamer-ul profesionist PewDiePie, din Suedia, un star popular pe YouTube, cu 48 de milioane de abonaţi, a dezvăluit că în 2013 a câştigat 4 milioane de dolari, Hollywood-ul nu a stat pe gânduri şi a început „să exploateze“ astfel de personalităţi ale internetului. În ziua de azi, aceste vedete online câştigă de trei - patru ori mai mult, în jur de 15 milioane de dolari, în parte datorită contractelor de publicitate şi sponsorizărilor, firmele dorind să îşi facă produsele cunoscute prin aceşti oameni, plătind sume de peste 75.000 de dolari pentru un singur clip video. Ofertele complexe, cu mai multe clipuri şi promovare intensă, pot aduce starului şi sume cu şase zerouri. Banii mai vin din spectacole live şi comerţul cu mărfuri dedicate, de exemplu. 

image

FOTO „The Hollywood Reporter“

Scenarişti câştigă fără efort

Fără să se obosească prea mult, scenariştii pot atinge sume cu şase zerouri cu doar un singur scenariu scris. De exemplu, Simon Kingberg a câştigat câte opt milioane de dolari pentru fiecare scenariu din seria filmelor „X-Men“. Mai mult, scenariştii de top pot câştiga enorm din rescrierea scenariilor altora. Kingberg, de exemplu, câştigă 350.000 de dolari pe săptămână din rescrierea scenariilor.

Şefii de studio, în regres

Şefii studiourilor cunoscute, precum Disney, Fox sau Sony, ajung la 5 milioane de dolari. Suma se poate tripla în funcţie de veniturile pe care le realizează filmul la box office. Dar, acelaşi şef de studio poate să piardă banii dacă filmul nu are încasări. „Era o vreme în care un singur studio scotea trei filme pe an. Acum suntem norocoşi să facem şi unul. Nu e timpul potrivit pentru a fi şef de studio“, spune o sursă pentru „The Hollywood Reporter“.

Angajaţii de catering nu o duc rău 

Oamenii care toc legumele, prepară carnea şi aduc băuturile pot câştiga 40 de dolari pe ori, o creştere de 6 procente faţă de 2014, ceea ce face ca ei să câştige 65.800 de dolari pe an.

Dacă clientul e fericit, agentul e fericit

Câştigurile unui agent depind în mod direct de veniturile clientului. Dacă un client are un an bun, acelaşi lucru se aplică şi agentului. Salariul de bază este cuprins între 50.000 şi 80.000 de dolari, dar, după câţiva ani, urcă la sume cu şase zerouri, de peste un milion de dolari, plus bonusuri.

Directorul executiv, creştere în salariu

Salariile directorilor executivi (CEO) sunt în creştere din 2010 încoace. Astfel, salariul CEO-ului Disney a crescut, din 2010, de la 29 de milioane de dolari, la 44,9 milioane de dolari. CEO-ul Time Warner câştigă 31 de milioane de dolari, cel de la Viacom în jur de 84,5 milioane de dolari, iar cel de la CBS 56,8 milioane de dolari.

Make-up artistul „aplică“ pentru bani

Oamenii care acoperă ridurile vedetelor şi care aplică şi machiaj pentru efecte specială câştigă 80.000 de dolari pe an. 

image

FOTO „The Hollywood Reporter“ 

Microfonul de-asupra banilor

Salariul unui microfonist pentru un proiect a crescut, din 2014, cu şase procente. Acum, pe an, salariul ajunge la 80.000 de dolari.

Starurile de TV, în ascensiune

Dacă ofertele pentru actorii de la Hollywood vin şi din TV, atunci sumele cerute, pentru reprezentaţii de sub o oră, sunt pe măsură. Dwayne Johnson, cel mai bine plătit actor de film de la Hollywood, cere de la HBO, pentru fecare episod de jumătate de oră din „Ballers“, în jur de 450.000 de dolari. Apariţiile meteorice, de doar un episod, sunt răsplătite cu 125.000 de dolari.

Asistenţii câştigă bine dacă au noroc

Asistenţii unor vedete sau cei de pe platourile de filmare nu câştigă foarte mult în State Unite ale Americii, fiind plătiţi cu 10 - 15 dolari pe oră. Dar, dacă prind un contract consistent pot să primească şi 300.000 dolari pe an. În cazul altora, asistentul celebrey Oprah Winfrey ajunge să câştige şi un milion de dolari pe an. Dar, marea majoritate a asistenţilor câştigă în jur de 30.000 de dolari pe an, o sumă nu tocmai mare.

„Desenează“ banii

Dacă un desenator lucrează pentru Disney sau Pixar, atunci salariul este unul bun, în jur de 105.000 de dolari pe an.

Responsabilul pentru un program TV are o dilemă

Responsabilul pentru un program TV are o dilemă: dacă alege să aibă grijă de un serial TV sau de unul de pe un canal de streaming. Diferenţele dintre cele două produse devin tot mai clare, din moment ce un astfel de om care se ocupă, de exemplu, de „Game of Thrones“ câştigă 100.000 de dolari pe episod, în timp ce munca pentru un episod al unui produs pentru un canal de streaming este răsplătită cu 30.000 de dolari pe episod. 

Filme



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite