Oscar 2015: Cât costă să câştigi un premiu al Academiei Americane de Film?

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Pelicula „Shakespeare in Love“ (1998), care a avut un buget de promovare egal cu cel de producţie, a făcut toţi banii: a câştigat, printre alte trofee, Oscarul pentru Cel mai bun film şi Cea mai bună actriţă în rol principal (Gwyneth Paltrow) FOTO Gety Images
Pelicula „Shakespeare in Love“ (1998), care a avut un buget de promovare egal cu cel de producţie, a făcut toţi banii: a câştigat, printre alte trofee, Oscarul pentru Cel mai bun film şi Cea mai bună actriţă în rol principal (Gwyneth Paltrow) FOTO Gety Images

OSCAR 2015. În maşinăria numită Hollywood nimic nu e lăsat la voia întâmplării. Fiecare „roţiţă“ are locul şi rolul ei în acest mecanism, iar Oscarurile nu fac excepţie. Pentru că show-business-ul este, de fapt, un mare business, să câştigi un premiu Oscar nu mai înseamnă, de ceva vreme, doar o lăudabilă prestaţie actoriceasă sau o poveste foarte bună transpusă pe peliculă, ci o investiţie serioasă.

Sezonul Oscarurilor începe cu mult înainte de ceremonia propriu-zisă. Practic, toate galele premergătoare (Globurile de Aur, Premiile Sindicatelor Actorilor, Producătorilor, Scenariştilor etc) nu fac decât să traseze linii clare în ceea ce priveşte favoriţii la Premiile Academiei Americane de Film Oscar 2015.

Toate aceste premii şi nominalizări vor determina, indirect felul în care va arăta seara Oscarurilor: membrii Academiei se vor simţi încurajaţi să vadă anumite filme, în defavoarea altora.

La tot acest context se adaugă, însă, cel mai important element: promovarea. Iar aceasta nu se poate face fără mulţi bani. În fiecare an, marile studiouri cheltuiesc sume exorbitante pentru a-şi promova peliculele în cursa pentru premiile Oscar. Costul unui trofeu se poate ridica şi la şase milioane de dolari (numai pentru promovare), potrivit prestigiosului cotidian american „New York Times“.

Oscar 2015: ce implică o campanie pentru un film de Oscar

O campanie pentru premiile Oscar durează câteva luni şi presupune investiţii serioase. Cea mai mare investiţie o reprezintă cea în publicitate, iar bugetul mediu pentru un film este de 3,5 milioane de dolari.

Apoi, studiourile investesc în DVD-uri ce vor fi trimise spre vizionare membrilor Academiei Americane de Film, care decernează trofeele Oscar. În medie, pentru un film se cheltuiesc 850.000 de dolari pentru fabricarea acestor DVD-uri speciale (însemnate individual cu un watermark, pentru a descuraja pirateria).

Cu toate acestea, studiourile nu deţin controlul total, iar anul trecut a izbucnit un scandal imens după ce copii confidenţiale pe DVD ale unor filme precum „12 ani de sclavie“, „Gravity: Misiune în spaţiu“ şi „Ţeapă în stil american“, trimise juriului de la Oscar, au fost postate pe diferite site-uri de torrente de pe care poate fi descărcat ilegal conţinut.

Oscar 2015: investiţii majore în promovare

Revenind la costurile unei campanii pentru un film de Oscar, vizibilitatea e cuvântul cheie. De aceea studiourile investesc atât de mulţi bani. Cei apoximativ 6.000 de membri ai Academiei Americane de Film au de văzut câteva zeci de filme pentru a alege nominalizaţii. Doar cei foarte scrupuloşi şi cu destul timp liber le bifează pe toate. Cei mai mulţi vizionează doar peliculele bine promovate, despre care toată lumea vorbeşte.

Astfel, pe lângă sumele investite de studiouri în publicitate şi producţie de DVD-uri, apar costuri suplimentare (între 1 şi 2 milioane de dolari) pentru promovarea filmelor: diverse evenimente, petreceri, proiecţii speciale etc. Totuşi, unele filme beneficiază de sume mult mai mari pentru promovare, egale chiar cu bugetul lor.

„Shakespeare in Love“ (1998) şi „The Hurt Locker“ (2008) se numără printre aceste pelicule, dar şi rezultatele au fost pe măsură: ambele au câştigat premiul Oscar la categoria Cel mai bun film.

Întrebarea se pune însă şi în sens invers: o astfel de investiţie este şi profitabilă? „Mai mult în ceea ce priveşte prestigiul şi palmaresul“, crede Stephen Follows, producător de film şi profesor la Şcoala de Film şi Televiziune din Londra. Totuşi, cota celor implicaţi (producători, regizor, actori) creşte pentru următoarele proiecte, chiar dacă un beneficiu financiar, la box office, nu este vizibil imediat.

Oscar 2015. „Lunetistul american“, cea mai mediatizată peliculă

Anul acesta, drama cu accente comice „Birdman“ şi comedia „The Grand Budapest Hotel“ conduc în topul nominalizărilor la premiile Oscar 2015, cu nouă menţiuni fiecare, urmate de „The Imitation Game“, cu opt nominalizări.

Cu toate acestea, de cea mai mare mediatizare a beneficiat până acum pelicula „Lunetistul american“, nominalizată la categoria Cel mai bun film la premiile Oscar 2015. Controversata dramă regizată de Clint Eastwood spune povestea puşcaşului marin Chris Kyle, care a omorât peste 250 de inamici în Irak. Filmul a atras numeroase laude, dar şi foarte multe critici, fiind constant în atenţia presei.

Gala premiilor Oscar 2015 se va desfăşura pe 22 februarie.

Citeşte şi:

Oscar 2015. Nominalizările pentru Premiile Academiei americane de Film

Nominalizările pentru Oscar 2015 au confirmat câteva dintre predicţiile presei internaţionale, dar au oferit şi unele surprize. La categoria Cel mai bun film au fost anunţate doar opt nominalizări (în loc de zece), iar drama cu accente comice „Birdman“ şi comedia „The Grand Budapest Hotel“ conduc în topul nominalizărilor, cu nouă menţiuni fiecare, urmate de „The Imitation Game“, cu 8 nominalizări.

Oscar 2015. Cinci concluzii în urma nominalizărilor din acest an

„Omul Pasăre“ a avut aripi, „The Imitation Game“ a spart codurile, iar „The Grand Budapest Hotel“ şi-a asigurat succesul în afaceri. Dar nu toate filmele apreciate de publicul larg au intrat în cursa nominalizărilor la premiile Oscar 2015. Iată cinci concluzii în urma nominalizărilor din acest an, scrise într-o analiză marca CNN.

Oscar 2015. Povestea lunetistului „letal“ din SUA, rol pentru care Bradley Cooper a primit o nominalizare: a omorât 255 de inamici, dar a fost ucis de un camarad

Chris Kyle, pentru a cărui interpretare din filmul „American Sniper“ actorul Bradley Cooper a fost nominalizat la premiile Oscar 2015, a fost membru al trupelor SEAL şi cel mai eficient lunetist din istoria Statelor Unite ale Americii, omorând 255 de inamici pe frontul de luptă din Irak. În mod ironic, acesta nu a murit în război, ci ucis de un camard, acasă, în Texas.

Oscar 2015. Cinci factori care au garantat succesul „Lunetistului american“

„American Sniper/Lunetistul american“ a reuşit printr-o sincronizare perfectă să-şi atribuie o serie de factori care i-au garantat succesul. CNN analizează cele mai importante cinci elemente care au consolidat pelicula lui Clint Eastwood, printre acestea numărându-se tema războiului modern, portretul tipic al eroului american şi prezenţa unui star precum Bradley Cooper.

Oscar 2015. Filme criticate pentru că au denaturat adevărul istoric

Industria cinematografică iubeşte istoria, dar istoria nu iubeşte filmele. Peliculele bazate pe recreerea trecutului au reprezentat un punct de interes încă de pe vremea filmelor mute, interes care nu s-a diminuat nici până în prezent. Dar, nu de fiecare dată, realitatea hollywoodiană corespunde cu adevărul istoric, fapt evidenţiat recent de pelicula „Selma“, nominalizată la Oscar 2015.

Filme



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite