În culisele Marelui Jaf Comunist

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Actorii Vera Farmiga şi Mark Strong, la filmări
Actorii Vera Farmiga şi Mark Strong, la filmări

Regizorul Nae Caranfil se află în pline filmări pentru cel mai recent proiect al său, „Closer to the Moon“, povestea misteriosului jaf de la Banca Naţională din 1959.

Actriţa Vera Farmiga poartă o fustă conică strâmtă, cu talie înaltă peste care se revarsă diafan o cămaşă ivorie din mătase. Zgomotul tocurilor de la pantofii cu vârfuri rotunjite abia se-aude pe aleea cu piatră cubică. Vera e concentrată ca o felină. Trece pe lângă cei câţiva membri ai echipei de filmare, aşezaţi pe jos ori pe scaune, pe lângă aparatura de sunet şi video assist. Ocoleşte un reflector imens şi intră-n frizerie. Afişul pictat, din dreapta uşii străluceşte în soarele de prânz. Foarfece, un pieptene şi scrisul: „Cooperativa Igiena".

Regizorul Nae Caranfil filmează pentru noul său proiect, „Closer to the Moon". A început lucrul pe 5 septembrie, iar până în aprilie speră că filmul va fi gata. Filmările din octombrie se fac în curtea interioară a unuia dintre corpurile vechi de la Universitatea Politehnică din Bucureşti, pe strada Polizu, aproape de Gara de Nord.

Regizorul Nae Caranfil în mijlocul echipei sale, pe platourile de filmare



Decoruri hollywoodiene

Suntem în Bucureştiul anului 1959. Scenograful Cristi Niculescu a lucrat opt săptămâni la decorul pentru Piaţa Martirilor care reconstruieşte o frântură din Bucureştiul Republicii Populare Române. În peisajul aproape hollywoodian pe care Nae Caranfil îl numeşte „Redland", nu „Disneyland" există frizeria, o maternitate „Filantropica", o cantină - „Victoria", cooperativa „Avîntul îmbrăcămintei", există până şi câteva zeci de sticle cu gâtul larg, din cele cu care se mergea la coadă la lapte pe vremuri, înghesuite la capătul unei străzi.

Regizorul Nae Caranfil în mijlocul echipei sale, pe platourile de filmare

Femei stând la coadă, în decorul unei Românii comuniste



Vera Farmiga, actriţă americană de origine ucraineană, a fost nominalizată la Premiul Oscar pentru rolul din „Up in the Air"/„Sus, în aer", unde a jucat alături de George Clooney. E vedeta distribuţiei formate din 87 de actori.

Se aşază pe unul dintre scaunele din piele ale frizeriei. Prin geam, reflectorul îi luminează faţa. Înăuntru, o grămadă de obiecte vechi - briciuri de bărbierit, pămătufuri... Lângă Vera, regizorul Nae Caranfil dă ultimele indicaţii şi iese să privească scena pe video assist, aparat folosit pentru a vedea cadrul ce se filmează. Pe monitor apar buzele Verei Farmiga.

image

Vera Farmiga filmând scena frizeriei din „Closer to the Moon“



Un film „maximalist"

„Closer to the Moon" e al şaptelea film regizat de Nae Caranfil. Spune povestea unui episod neclar din istoria României comuniste: marele jaf de la raionul „16 februarie" al Băncii Naţionale.

În 1959, nişte comunişti ilegalişti de origine evrei, printre care şi o femeie, jefuiesc o maşină a Băncii de Stat de 1,6 milioane de lei (aproximativ 250.000 de dolari). Sunt prinşi, arestaţi şi executaţi - bărbaţii, iar femeia, pe nume Alice, interpretată de Vera Farmiga, e condamnată la muncă silnică. Sunt judecaţi într-o anchetă simulacru, nu înainte, însă, de a fi actori în propriul film tragic, într-o reconstituire cinematografică. Filmul din film, „Reconstituirea" (1960), de Virgil Calotescu a făcut senzaţie în România de-atunci, care sărbătorea 15 ani de la preluarea puterii de comunişti.

image

Mark Strong, într-o scenă din Piaţa Martirilor



Lui Nae Caranfil ideea filmului i-a venit în 2003, după ce a citit scenariul documentarului „Marele Jaf Comunist", al lui Alexandru Solomon. „Mi s-a părut că subiectul ar fi foarte bun pentru un film de ficţiune mai degrabă decât pentru un documentar, fiindcă realitatea acelui eveniment este învăluită în mister. Nu prea se cunoaşte dacă s-a întâmplat cu adevărat sau a fost o înscenare", îi povestea regizorul lui Cristian Tudor Popescu într-un interviu. De aceea, ajuns la mijlocul filmărilor, Nae Caranfil vorbeşte despre proiectul său cântărind proporţiile: „70% din film  s-a petrecut în realitate, restul de 75% sunt basme".  

Regizorul a scris scenariul în vara lui 2004 şi a pus deoparte proiectul cât a lucrat la „Restul e tăcere" (2008), un lungmetraj despre realizarea primului film românesc, „Independenţa României", în 1911. „Closer to the Moon" a devenit o coproducţie România, SUA, Italia, Polonia şi Franţa. Producătorul român e Mandragora Movies, prin Bobby Păunescu, iar cel străin, Michael Fitzgerald, care a produs, printre altele, filme ca „Under the Volcano". Cu un buget de 7 milioane de dolari, „Closer to the Moon" e o producţie în stil „maximalist", cum îi place regizorului să spună. Nae Caranfil e cunoscut pentru opoziţia faţă de curentul minimalist din cinematografia românească recentă.

Mark Strong, într-o scenă din Piaţa Martirilor

Filmul din film: reconstituirea jafului de la Banca Naţională din 1959



„Haideţi să trecem la unghii!"

Vera Farmiga se rujează. Mai întâi buza de sus, c-un roşu aprins, apoi cea de jos. Când mâna tremură, rujul se duce pe dinţi şi-şi curăţă graţios caninii cu un şerveţel. „Cut!", strigă Nae Caranfil din faţa video assist-ului. „Haideţi să trecem la unghii!". 

Se filmează o scenă de detaliu, care va exista în film doar preţ de câteva secunde. Un francez mărunt, cu ochi aproape asiatici, parte din staff-ul care se ocupă de păr şi de machiaj, aleargă înspre frizerie cu oja. Mai întâi unghia de la arătător, apoi cea de la degetul mijlociu - se tot încearcă variante care să arate mai bine în cadru. La a patra dublă, cineva din echipă râde: „Mai încercăm, doar are zece unghii!".

Ritualul de înfrumuseţare şi Vera în hainele elegante sunt atât de contrastante cu Vera în zeghe din scenele interogatoriului, având cearcăne şi părul tuns scurt, răvăşit. Pentru episodul de după arestarea jefuitorilor, filmările se fac în subsolurile universităţii. Într-una dintre pauze, Vera cere o cafea, „cu lapte şi doar puţin zahăr". Ziua de filmare începe întotdeauna la 7.30 dimineaţa.

După ce se încheie, echipa mai face câteva repetiţii, apoi ia pauza de masă. Rămaşi în curte, câţiva membri din staff-ul tehnic se strâng în centrul Pieţei Martirilor ca să tragă sunetul pentru scenele cu împuşcături. O răpăială de gloanţe. Împuşcături scurte. Din nou răpăiala. Linişte. Şi bannerul de deasupra pieţei se leagănă în vânt: „Trăiască 23 august, a XVI-a aniversare a eliberării patriei noastre de sub jugul fascist".

„Am încercat să înţeleg efectele comunismului"

Nu doar grandoarea şi distribuţia hollywoodiană - alături de Vera Farmiga, în film mai joacă şi actorii britanici Mark Strong şi Harry Lloyd - fac din „Closer to the Moon" un proiect ambiţios, de export. E ideea lui Nae Caranfil de a spune pentru prima dată o poveste care ţine de istoria României într-o limbă de circulaţie universală: engleza. O întrepătrundere care, deşi scenariul a fost gândit iniţial în româneşte, e acum şi tehnică, nu doar metaforică.

„Ştiam câte ceva despre ce înseamnă să trăieşti într-o ţară comunistă de la bunica mea, de origine ucraineană, prin poveştile ei. Dar trăind în America luam libertatea drept ceva de la sine înţeles şi-atunci o parte importantă din rolul lui Alice a însemnat să analizez istoria României, despre care nu ştiam nimic", povesteşte Vera Farmiga.

Pentru Mark Strong, cel mai greu, dar şi cel mai important a fost să asimileze nuanţele comediei, ale umorului - specific lui Nae Caranfil - pe care îl poate degaja (mai ales) o tragedie.  Iar pentru Nae Caranfil cel mai greu, dar şi cel mai frumos lucru a fost însăşi materializarea unui lucru imaginat, a unui vis adolescentin: „Să fac filme care să semene cu cinemaul cu care am crescut".

La întâlnirea dintre cele două culturi, regizorul admiră profesionalismul actorilor. Iar actorii îi admiră, indirect, curajul de-a face doar ce vrea într-un moment în care trendul cinematografic românesc e altul. Actorii obişnuiesc să-i spună „Naestro". Vera zâmbeşte: „Ne jucam la filmări fredonând „I did it my way", al lui Frank Sinatra. «My Way» a devenit «Nae Way»!". 

Nae Caranfil, un regizor internaţional

Nae Caranfil a regizat filme precum „Asfalt Tango" (1995), o coproducţie România/ Franţa, cu Charlotte Rampling şi Mircea Diaconu, „Dolce far niente" (1998), nominalizat la Globul de Cristal la Festivalul Internaţional de Film de la Karlovy Vary 1999, peliculă realizată în coproducţie cu Franţa, Italia şi Belgia, şi „Filantropica" (2002), care a câştigat premiul publicului la Festivalul de Film de la Paris şi premiul special al juriului la Festivalul goEast, de la Wiesbaden.

Filmul său „E pericoloso sporgersi" a fost prezentat la Quinzaine des Réalisateurs, la ediţia din 1993 a Festivalului de la Cannes, şi a câştigat marele premiu la Festivalul de Film Forum de la Bratislava, premiul criticii la Festivalul de Film de la Montpellier şi premiul special al juriului la Festivalul de Film La Baule.

În 2008, Nae Caranfil a lansat „Restul e tăcere". Pelicula a fost propunerea României la Oscarul pentru cel mai bun film într-o limbă străină în 2008, iar scenariul filmului i-a adus lui Nae Caranfil Marele Premiu la Festivalul Internaţional de Film de la Paris, în 1995.

" Ştiam câte ceva despre ce înseamnă să trăieşti într-o ţară comunistă de la bunica mea, de origine ucraineană, prin poveştile ei."
Vera Farmiga
actriţă

Filmul din film: reconstituirea jafului de la Banca Naţională din 1959
Filme



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite