Teatrul nu moare, teatrul se transformă

Teatrul nu moare, teatrul se transformă

Clara Flores Aguilera în “Totul despre ei”

În ultimii zece ani, românii s-au întors la teatru, spectacolele de la "Teatrul Naţional", "Odeon" sau "Bulandra" se joacă cu casa închisă. Astfel, au apărut spectacole de improvizaţie teatrală, spectacole de stand-up comedy şi, mai nou, spectacole de monoloage comice care se ţin în cafenele, baruri sau terase în aer liber.

Ştiri pe aceeaşi temă

Aceste genuri de teatru-spectacol s-au dezvoltat datorită faptului că spectatorul român vine la treatru, vrea varietate şi cere lucruri mai multe, vrea să vadă mai multe genuri de spectacole.

Clara Flores Aguilera, o femeie şi o actriţă puternică, a ştiut să facă faţă noilor provocări şi a pus în scenă o piesă de succes conform noilor cerinţe ale vremii: "Totul despre ei".

"Totul despre ei" este un women comedy show inedit, îndrăznet, dar nu feminist, premieră în România, în care tabuurile cu privire la bărbaţi şi relaţiile dintre sexe sunt dezbătute de patru femei.

Clara povesteşte despre viaţa ei, teatru şi piesă

Am auzit că te-ai născut în Chile, povesteşte-ne cum ai ajuns în România?
Da, sunt născută în Santiago de Chile, din părinţi chilieni cu strămoşi Araucani şi Mapuches. Am venit în România în anul 1974, după lovitura de stat din 11septembrie 1973. Părinţii mei au fost profesori universitari şi făceau parte din Partidul Socialist Chilian. Tata era, în acea perioadă, decanul Facultăţi de Litere din Santiago şi a fost închis şi torturat iar când a fost eliberat condiţionat am fugit în Argentina, iar mai tarziu, în România care a fost una din primele ţări europene care a primit emigranţi politici chilieni.

Multă vreme nu am înţeles nimic din acea perioadă. Aveam zece ani, îmi era greu să înteleg trecerea dintr-un continent în altul, diferenţa de climă, gusturile mâncărurilor, obiceiurile sau limba. Dar acum, din 1995, sunt româncă. Am făcut şcoala, liceul, facultatea şi un masterat iar, acum, urmează să fac şi un doctorat în ţara mea de împrumut. De asemenea, îmi place să mănânc sarmale, colivă sau ceapă verde şi îmi place să dansez horă. Acum, am un apartament şi un teatru al meu, teatrul "Toma Caragiu" din Ploieşti.

De ce ai ales teatru?
Nu am ales eu teatrul. Nu am fost un copil care dacă îl întrebai: "Ce vrei să te faci când vei fi mare?", răspundea: "actriţă". Eu nu răspundeam nimic, pentru că multă vreme am fost debusolată, inadaptată, ma simţeam pierdută între două ţări, obiceiuri şi culturi. Tatăl meu a vrut să fie actor şi înainte să "plece de pe planeta aceasta" mi-a spus că aceasta este meseria pe care ar trebui să o fac. Atunci am dat la teatru.

Nu prea ştiam ce înseamnă să fii actor dar am întâlnit oameni minunaţi care m-au ghidat şi m-au învăţat ce trebuie să fac pentru aceasta. Sunt profesori mei, de la Universitatea Spiru Haret, doamna Miriam Răducanu, Adriana Popovici, Margareta Pogonat şi cei care nu mai sunt printre noi doamna Lucia Mureşan, Irina Coroiu, Ileana Berlogia, iar de curând domnul Gelu Colceag care mi-a fost profesor şi îndrumător la masterat.

Care a fost cea mai mare realizare a ta ca actriţă?
Doamne, realizări?! Habar n-am, îmi iubesc toate personajele, pentru mine sunt realizări în micul meu univers... Ina Terre în regia lui Vlad Masaci pentru care am fost nominalizată la premile UNITER pentru debut şi Mercedez von menan de Saviana Stanescu pentru care am luat premiul "Cea mai bună interpretare femenină" la Gala Hop de la Mangalia, sau Paula Guacolda Gonzales din spectacolul "Poveste din Ţara de Foc" în regia doamnei Miriam Răducanu după texte latinoamericane, sau mai recent Marta din "Miriam W" de Savyon Liebrecht în regia lui Radu Afrim, toate sunt mici realizări.

Cum ţi-a venit ideea piesei "Totul despre ei"? Cât timp ai lucrat la ea?
Eram studentă la masterat si trebuia să propunem o temă de studiu şi eu am ales "Necesitatea unui one man show în cariera unui actor". De aici a început totul, iar profesorul meu domnul Gelu Colceag m-a încurajat să mă apuc de scris. Aşa a început îndrăzneala mea de a scrie texte comice dar şi colaborarea şi prietenia mea cu actriţa Antoaneta Zaharia. Am scris şi am lucrat la acest proiect nouă luni după care s-a născut, la Teatrul "Luni" de la Green Hours, într o zi de august, acest copil al meu.

Cum a primit publicul această piesă? Bărbaţii ce zic?
Am observat că publicul are nevoie de comedie, într-o Românie plină de probleme oameni vor să râdă, vor să uite un pic de necazuri aşa că am avut o primire bună iar bărbaţii ne apreciază curajul de a spune sincer problemele despre eternal conflict dintre bărbaţi şi femei. Primesc şi acum mesaje că ar trebui să scriu şi varianta masculină, dar ca să fac lucrul acesta mi-ar trebui o perioadă mai lungă de documentare însă, nu am exclus această idee.

Povesteşte-ne o întâmplare haioasă din timpul spectacolului?
La una din reprezentaţii am aflat că în sală era un mare fan de-al nostru care îşi sărbătorea ziua de naştere, aşa că la momentul de improvizaţie cu publicul l-am ales toate pe el. S-a râs mult.

Ai facut vreun compromis până acum?
În meseria noastră nu ai cum să faci compromisuri, rolurile vin pentru că ţi se potrivesc dacă eşti angajată la un teatru, iar dacă nu, ţi le cauţi singură.

Ce planuri de viitor ai?

Vreau să fac doctoratul în arta actorului, adică să mă fac doctoriţă. Lăsând gluma la o parte, vreau să fiu sănătoasă, să pot juca cât mai mult, vreau să am inspiraţie să scriu şi alte piese şi texte şi, nu în ultimul rând, vreau să am energie şi optimism să pot continua în profesia aceasta frumoasă.

De ce ar alege lumea un comedy show şi nu un spectacol clasic de teatru. Care este diferenţa?

Diferenta este poate că la un comedy show pe lângă spectacol poţi să bei şi o cafea sau o bere. Dacă eşti într-o perioadă "sensibilă, tristă, puţin depre" te duci la un spectacol clasic, dacă eşti într-o perioadă "cu prea multă energie, nebună, euforică, puţin dusă cu capul" vi la noi şi îţi trece un pic.

Spune-ne câte un lucru reprezentativ despre celelate fete cu care joci în piesă?

În grupul nostru, singura care este angajată la un teatru de stat cu salariu, sunt eu, celelalte fete sunt liber profesioniste aşa că sunt foarte dornice să joace. Sunt haioase şi cu simţul umorului bine dezvoltat.

Cu Olimpia Mălai am fost colegă la Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ, acolo am jucat împreună. Olimpia cântă, dansează, este o actriţă talentată şi bine pregătită aşa că a fost alegerea perfectă pentru un astfel de spectacol. Ea intră prima în show şi vorbeşte despre bărbaţi însuraţi. Are multă energie şi este optimista grupului aşa că începem mereu bine.

Pe Dana Porlogea am cunoscut-o de curând şi am lucrat un pic mai mult cu ea mai ales că nu jucase niciodată într-un spectacol unde trebuie să improvizezi şi unde partenerul tău este de fapt publicul. Este un pic mai speriată decât noi, dar este o fată muncitoare şi serioasă. Ea vorbeşte în spectacol despre bărbaţii de pe internet.

Iar cu Monica Florescu ea am fost colegă de facultate şi am vazut-o la examene şi apoi în spectacole la diferite teatre unde colaborează. Personajul ei vorbeşte despre diferenţa dintre un vibrator şi un bărbat. Este un monolog mai greu pentru că are un subiect mai delicat, dar am mizat pe calităţile ei, este sensibilă, delicată şi haioasă. Astfel, nu i-a fost greu să facă ce i-am cerut mai ales pentru că a jucat mereu roluri foarte diferite: de la băieţi la femei mature. Acum, de exemplu, o joacă pe Cenuşăreasa la Teatrul "Ion Creangă".

Există asemănări între tine şi pesonajul din "Totul despre ei"?
Nu, nici una, de altfel, nu sunt asemănări la nici una dintre noi. Am ales actriţele pentru ceea ce pot juca nu pentru că seamănă cu personajele. Aş putea spune că suntem total diferite dar, în fiecare din noi, există câte o amantă perfectă sau o femei naivă, credulă sau războinică.

Nu vă e teamă de critici dure din partea bărbaţilor?

Nu, pentru că nu-i criticăm fără acoperire şi la sfârşitul spectacolului le spunem că, de fapt, îi iubim aşa cum sunt şi chiar le facem câte un cadou acelor bărbaţi pe care i-am scos la improvizaţie. Un cadou care de fapt este pentru iubitele lor.

Unde putem vedea spectacolul?
Acum, sâmbătă pe 13 noiembrie, la Clubul El Primer Comandante din strada Sf. Stefan nr 13 din Capitală la ora 18.30 şi se pot face rezervări la numărul 0729.733.042.

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: