Regii şi reginele din showbiz

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Aristocraţia din lumea muzicală înseamnă regi precum Elvis, Michael Jackson şi Madonna. Românii au o regină şi o prinţesă R&B. România nu este monarhie, dar este populată de regi, regine şi prinţese împodobite cu cristale Swarovski care nu stau pe tron, ci pe piedestalul numit „popularitate“.

Showbizul este o junglă în care ierarhia de grup funcţionează ca şi în săbăticie: autointitulat rege, leul nu este recunoscut imediat de fauna din arealul său. România are o regină R&B numită Cristina Spătar, dar şi o prinţesă care a aspirat la „coroana" aceluiaşi gen muzical. Deşi Cătălina Toma a dispărut din showbiz, ea rămâne, în mintea celor mulţi, prinţesa R&B. Blazonul atârnă greu în cariera unui artist de aceea este lustruit permanent prin operaţiuni de PR.

Apetenţa pentru titluri aristocratice nu se re regăseşte doar la români. Deşi Elvis Presley a murit demult, Regele rock-and-roll trăieşte nu doar în memoria milioanelor de fani ci şi „la propriu" pentru cei care susţin că idolului lor e bine-mersi şi înfulecă hamburgeri într-un buncăr din Arizona. Omenirea are din anii '80 o regină pop, Madonna, şi de prin 2000, şi o prinţesă numită Britney Spears. Regele pop Michael Jackson deşi a decedat anul trecut în urma abuzului de medicamente, rămâne tot rege pe domeniul său muzical.

„Invenţia nu e una românească; o găsim de pildă la începuturile jazzului, la King («Regele») Joe Oliver şi mai apoi la Duke («Ducele») Ellington sau Lester «Prez» (preşedintele) Young. Sunt convins că a existat şi înainte şi e rudă cu blazoanele pe care şi le puneau pe baloţi fabricanţii de săpun, în secolul al XIX-lea", crede Iulian Comanescu, analist media. Comanescu evocă numele lui Honoré de Balzac, scriitorul care şi-a adăugat particula nobiliară la geneologia sa fantezistă şi care a creat o mistică a burgheziei şi arivismului.

Există şi o „regină" a sprâncenelor

Madonna, regina muzicii pop

Pentru că face bani frumoşi din pensatul vedetelor de peste Ocean, Anastasia Soare a primit onoranta titulatură de „regină a Sprâncenelor". Există chiar şi un rege al varicelor, în persoana renumitului doctor Mohammad Abu Baker de la o clinică din Bucureşti. Deşi reclama la clinica medicală care vindecă fisuri anale este cvasipermanentă în paginile tabloidelor, titlul nobiliar de rege al hemoroizilor nu a fost încă adjudecat.

Tabloidele recurg la o nouă heraldică

„Sângele albastru" se regăseşte şi la personajele de tabloid, ziarele de profil „înnobilându-l" pe Guţă, (regele manelelor), Roxana (un fel de prinţesă manelistă a Ardealului) sau pe maseuza cu nume inubliablil - Maria Crăcană, regina masajului erotic. Nu prea mai ai loc să te afirmi printre atâţia regi şi regine. Să fie de vină tabloidele care „îi cultivă"?

„Cred că e greşit să punem problema în parametrii vinovăţiei. Clienţii unui salon de masaj erotic ar putea fi tentaţi de titulatura «regină», fiindcă mi-i imaginez mai greu ca specialişti în heraldică şi istoria mentalităţilor. Pe de altă parte, genul acesta de titulatură funcţionează bine ca stereotipie, iar presa tabloidă se ocupă cu stereotipii şi cuvinte-cheie, ca «scandal», «exclusiv», «senzaţional» şi aşa mai departe. Atunci când faci comunicare de mase, te bazezi pe astfel de lucruri, care în sens estetic sunt clişee", spune Comanescu. 

Dan Diaconescu,  şi „rege", şi „preşedinte"

image

Michael Jackson, regele pop

Rromii au şi rege, şi împărat (unde se termină atribuţiile regelui Cioabă şi încep cele ale împăratului Iulian, Alteţele Lor ştiu mai bine). Autointitulatul „rege al audienţei" Dan Diaconescu este şi „preşedinte al românilor" fără a fi ales prin vot electoral. E de plâns sau de râs?

„Când alte medii sociale aspiră la glamourul aristocraţiei ereditare, desigur că particulele de nobleţe se duc puţin în jos (...). Desigur că dreptul divin şi privilegiile legate de sânge albastru nu prea mai încap în ierarhiile valorice ale mileniului al III-lea, aşa că nu neapărat de grija aristocraţiei plângem. Plângem fiindcă astfel de lucruri (...) ne tulbură simbolistica şi aspiraţiile onirice. Dar, desigur, publicul căruia i se adresează regina masajului erotic şi Romeo Fantastik, Regele Sexului, are alte vise", spune Comanescu.

„Regi" în campanii

image

Elvis, King of rock-and-roll

Şi publicitatea face apel la clişee din terminologia aristocratică. Există un „Rege al berii" în România, după cum, în comunicarea globală, pe parcursul unei campanii la marca Audi, s-a vorbit despre „king of road" („Regele şoselelor").

"Atunci când faci comunicare de mase te bazezi pe astfel de lucruri, care în sens estetic sunt clişee. "
Iulian Comanescu
analist media

image
Vedete



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite