Povestea lui Karl Lagerfeld, excentricul şi exigentul star al modei: „Aş detesta să am prieteni ca mine“

Povestea lui Karl Lagerfeld, excentricul şi exigentul star al modei: „Aş detesta să am prieteni ca mine“

Karl Lagerfeld FOTO Guliver/Getty Images

Karl Lagerfeld, creator de geniu, personaj enigmatic şi designer exigent, a murit la Paris, la vârsta de 85 de ani. Superstarul modei era celebru nu doar pentru creaţiile vestimentare, ci şi pentru francheţea şi excentricităţile sale.

Karl Lagerfeld a murit în dimineaţa zilei de 19 februarie, după cum a anunţat casa de modă Chanel, al cărei director artistic era de 36 de ani. 
 
Karl Otto Lagerfeldt s-a născut în Hamburg, Germania, însă data naşterii sale a fost întotdeauna subiect de dezbatere. Au fost vehiculaţi anii 1933 şi 1935, iar creatorului de modă i-a plăcut întotdeauna să se amuze susţinând că de fapt s-a născut în 1938. În cele din urmă, în urmă cu doar câţiva ani, a declarat că data naşterii sale este 10 septembrie 1933. 
 
Lagerfeld şi-a schimbat numele original din Lagerfeldt pentru că era de părere că este „mai comercial“. Creatorul de modă cel mai expus la nivel mondial şi-a cultivat întotdeauna misterul, întreţinând legenda sa vie. 
 
Chemarea către lumea hainelor a simţit-o prima dată în 1949, când şi-a însoţit mama la prima prezentare de modă, cea a lui Christian Dior. Pasionat de desen, el a început să schiţeze modele, iar în 1952, s-a mutat la Paris, pe atunci capitala modei, potrivit News.ro.
 
Doi ani mai târziu, Karl Lagerfeld câştigă un premiu la egalitate cu Yves Saint-Laurent. Designerul Pierre Balmain, care făcea parte din juriu, l-a remarcat şi l-a recrutat ca asistent din 1955 până în 1962. Foarte repede, el a ales că continue o carieră de stilist independent şi a creat colecţii de modă pentru Franţa, Italia, Anglia şi Germania. 
 
În 1963 inovează, instaurând stilul prêt-à-porter şi accesoriile la casa Chloé, unde a petrecut două decenii. În 1965, a început să lucreze şi pentru casa italiană de prêt-à-porter de lux Fendi. 
 
În 1983, Karl Lagerfeld a sosit la Chanel în calitate de director artistic. De atunci, creatorul a investit totul în această marcă, alegând să păstreze stilul şi spiritul celebrei Coco Chanel, pe care a adorat-o. În anii 1980 el şi-a oferit serviciile exclusiv uneia dintre cele mai frumoase manechine din acei ani, Inès de la Fressange, devenită muza lui, alături de Diane Kruger. 
 

Karl Lagerfeld, propria sa caricatură

În 1984, Lagerfeld şi-a lansat propria marcă, colaborând în continuare cu Chanel şi Fendi. El este cunoscut la nivel mondial pentru abordarea avangardistă şi relevantă a stilului. Semnătura sa: clasic atemporal asociat cu o tuşă modernă şi rock. 
 
El a îmbrăcat actriţe pentru Oscaruri şi prinţese pentru nunţile lor, însă cel mai renumit look este acela creat pentru sine. Lagerfeld mărturisea la un moment dat că, înainte să afle că există meseria de designer, şi-a dorit să fie caricaturist. Mulţi cred că a reuşit să devină ambele, potrivit The Guardian. Cu pompadul său alb, cu ochelarii de soare negri, mănuşile fără degete şi părul alb-argintiu meticulos strâns în coadă. „Sunt propria mea caricatură şi-mi place asta. Este o mască pe care o port. Pentru mine, Carnavalul de la Veneţia durează tot anul“, mărturisea starul. 
Urăsc conversaţiile intelectuale cu intelectuali, pentru că nu-mi pasă decât de opinia mea
 
Karl Lagerfeld
Însă Lagerfeld a fost mai mult de atât, fiind considerat cel mai inteligent om din industria modei, cu o iubire profundă pentru cultură şi un respect enorm pentru învăţarea continuă. În apartamentul său avea o bibliotecă în care avea peste 300.000 de volume. Vorbitor de patru limbi, Lagerfeld era cunoscut pentru plăcerea de a strecura în conversaţii poezia – Emily Dickinson în engleză, Giacomo Leopardi în italiană, Rainer Maria Rilke în germană şi Catherine Pozzi în franceză. 
 
Iubea deopotrivă istoria şi tot ce era nou, schiţând impecabil atât pe o bucată de hârtie, cât şi pe un iPad. În 2011, a editat cu Gerhard Steidl toate lucrările lui Nietzsche. Totuşi, nu-i plăcea să facă paradă pe seama cunoştinţelor sale: „Când eram mic, voiam să fiu adult. Voiam să ştiu tot, nu că mi-ar plăcea să vorbesc despre asta. Urăsc conversaţiile intelectuale cu intelectuali, pentru că nu-mi pasă decât de opinia mea“.
 

Pisica Choupette, marea iubire a lui Karl Lagerfeld

În 1987, creatorul a început să îşi filmeze propriile campanii. El a devenit celebru şi pentru activitatea sa ca fotograf, având comenzi private şi publice, cărţi, cataloage, reviste şi campanii de publicitate. 
 
În 1992, a creat 60 de ilustraţii colorate pentru clasica „Les habits neufs de l'Empereur/Hainele noi ale împăratului“, de Hans Christian Andersen. Şapte ani mai târziu, a deschis o librărie la Paris, 7L. A devenit şi editor odată cu lansarea editurii Editions 7L, specializată în cărţi despre cunoştinţe vizuale şi fotografie.
 
În 2000, Karl Lagerfeld îşi schimbă look-ul şi îşi redefineşte imaginea cu un regim auto-impus. La scurt timp, a publicat o carte despre această experienţă: „The 3D Diet“. În 2004, este primul designer din lume care este invitat de gigantul modei H&M să colaboreze la o colecţie-capsulă de 30 de piese. 
 

De asemenea, este renumit pentru excentricităţile sale. În 2012, creatorul de modă a angajat un chelner a cărui singură sarcină era aceea de a-l urma la petreceri, purtând în spatele său un pahar cu Pepsi Max pe o tavă din argint. De altfel, el a povestit că la 4 ani i-a cerut mamei sale un valet drept cadou. 

Directorul de creaţie al casei de modă Chanel a mărturisit în repetate rânduri că singura făptură care îl înduioşează este nimeni alta decât pisica sa persană, Choupette. Iar dragostea lui pentru felină l-a făcut să-i ofere tot ce poate mai bun: două menajere, boluri din porţelan din care pisica mănâncă stând pe masă şi propriile tablete la care să se joace.

„Este ceva incredibil de emoţionant la ea, chiar dacă este răsfăţată peste măsură“, spunea designerul. „Este cea mai frumoasă pisică din lume. Şi este foarte curată“, a spus creatorul de modă despre febleţea sa. Necăsătorit şi fără copii, Lagerfeld a glumit, mai mult sau mai puţin, şi a zis că s-ar fi căsătorit cu ea, dacă s-ar fi putut.

Dar Karl Lagerfeld este celebru şi pentru stilul său extrem de deschis de a vorbi. Printre multele afirmaţii făcute fără menajamente, creatorul de modă a spus că dispreţuieşte oamenii „încuiaţi la minte“, pe care îi consideră „idioţi“, şi că îi urăşte pe cei „dezgustători de urâţi“. 

Karl Lagerfeld, de la Papă la Ioana d'Arc în lumea modei

Karl Lagerfeld a primit premii prestigioase şi a fost numit de la geniu şi superstar până la „Papă al modei“, însă o comparaţie de neegalat şi-a făcut chiar el - cu Fecioara din Orleans, care credea că Dumnezeu i-a spus cum să conducă armata franceză spre victorie. 
 
Rugat de jurnalişti să spună dacă se gândeşte la potenţialul comercial al creaţiilor sale vestimentare în momentul în care realizează designul acestora, Karl Lagerfeld a spus: „Nu mă gândesc niciodată la asta. Fac doar ceea ce vocile mele interioare îmi spun să fac. Sunt Ioana d'Arc a designului de modă. Nu-mi pun întrebări de acest fel. Nu sunt o persoană bună la marketing. Lucrez din instinct. Uneori, mă surprind pe mine însumi. Cred că, după un anumit număr de ani, priorităţile ţi se schimbă în viaţă, iar mintea ta devine mai liberă. Nu trebuie să mă lupt pentru ceea ce fac. Lucrez pur şi simplu. Circumstanţele muncii mele sunt aproape unice. Nu mă interesează afacerile, nu gândesc niciodată în termeni de business. Nu merg la întruniri de afaceri, nu particip la şedinţe sau campanii de marketing, nu fac absolut nimic din aceste lucruri“, declaracelebrul creator de modă pentru BBC.
 
 

Lagerfeld a discutat şi despre modul în care moda s-a schimbat de-a lungul carierei sale de peste şase decenii. El spune că Photoshop-ul şi apariţia pe covorul roşu au căpătat o mare importanţă. „Pe covorul roşu nu este modă, este mereu aceeaşi siluetă. Moda este cu totul altceva, dar covorul roşu face parte din lumea noastră, chiar dacă, uneori, este prea mult“, a spus el.

Cât despre Photoshop, creatorul de modă spune că retuşarea îşi trăieşte perioada de glorie. „Unele modele ajung să arate ca şi cum vin de la o înmormântare, treaba asta le scoate toată viaţa din ele, expresiile lor, urăsc asta“, a mărturisit acesta.

Lagerfeld a adăugat că până şi designul din modă şi-a pierdut magia. „Sunt mulţi designeri care astăzi nu mai schiţează pe hârtie, au un studio în care fac asta pe calculatoare. Eu fac totul singur pentru că îmi place să schiţez“, a spus creatorul de modă.

Karl Lagerfeld, misterios şi plictisitor

În ciuda misterului care se învârte în jurul vieţii sale, Lagerfeld s-a descris drept „plictisitor“ în spatele uşilor închise, pentru că nu bea, nu fumează şi nici nu ia droguri, doarme şapte ore pe noapte şi preferă să stea în casă de fiecare dată când se poate.

Aş detesta să am prieteni ca mine, ar fi prea plictisitor. Admir oamenii care se distrug

Karl Lagerfeld.

Cariera sa de succes i-a permis luxul de a deţine două case în Paris, una pentru muncă şi alta în care se relaxează, dar şi un cont bancar de milioane de euro. Lagerfeld s-a descris drept un tip extrem de ambiţios, menţionând că a învăţat singur să vorbească în patru limbi străine până la vârsta de 6 ani.

Creatorul de modă mărturisea şi că se trezea deseori în timpul nopţii pentru a schiţa o idee în caietul său, pe care îl ţine aproape de pat. A mai adăugat şi că mama sa, „extrem de dură“, nu a participat niciodată la niciunul dintre show-urile sale, ba chiar că, în ultimii ei ani, frecventa lansările designerului Sonia Rykiel.

 

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:

citeste totul despre: