GALERIE FOTO Fotografia selfie, cea mai sinceră carte de vizită a celebrităţilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În 1839 a fost făcut primul selfie, 174 de ani mai târziu, în 2013, editorii Oxford Dictionaries au desemnat „selfie“ cuvântul anului, iar astăzi, fotografia pe care ţi-o faci singur a devenit pentru multe celebrităţi o adevărată carte de vizită.

În 1839, americanul Robert Cornelius s-a fotografiat singur, iar pe spatele imaginii a scris: „Prima fotografie din lumină făcută vreodată - 1839“. În 2014, astfel de imagini au împânzit paginile personale ale vedetelor din toate colţurile lumii. Care este diferenţa? Ei bine, Cornelius a făcut un experiment, pe când pentru vedete selfie-ul, în realitate, este o strategie de marketing bine gândită.

„Când faci o poză, într-un anumit context, într-o anumită postură, nu o postezi fără a fi conştient de faptul că vei stârni reacţii, indiferent prin ce mijloace, atragi atenţia şi asta este ceea ce îşi doresc astfel de persoane. Nu de puţine ori se atrag comentarii şi în mass-media, lucru care este în favoarea vedetei respective“, este de părere psihologul Keren Rosner.

O activitate ludică devenită strategie de marketing

Doar câteva săptămâni au trecut de când „selfie-ul“ realizat de Ellen DeGeneres la cea de-a 86-a ediţie a Premiilor Oscar, în care apar celebrităţi precum Brad Pitt, Angelina Jolie, Jennifer Lawrence şi Bradley Cooper, a devenit, în doar câteva ore, cea mai distribuită fotografie din istorie.

Acest selfie, care a fost parodiat sau copiat de zeci de ori de atunci, este una dintre puţinele excepţii, căci ce atrage mai mult atenţia, cu ce rezonează publicul şi ce incită curiozitatea, dacă nu pozele îndrăzneţe şi ipostazele controversate.

„Vedetele trebuie să facă ceva deosebit pentru că nu ar ieşi în evidenţă dacă ar face o poză cuminte, dacă ar sta ca la poza de buletin sau de paşaport. Trebuie să facă ceva pentru a stârni interesul, fie că se strâmbă, fie că pozează nud sau în ipostazele foarte sexi, este nevoie de un element care să atragă atenţia în mod strident, în mod particular“, a explicat Rosner.

Dar, tot un soi de publicitate le oferă şi paparazzi, care le surprind în ipostaze nu cu mult diferite faţă de unele selfie-uri care fac ocolul Internetului, ba uneori chiar mai puţin jenante. Cu toate acestea, vedetele se simt ofensate şi consideră că paparazzi le invadează intimitatea. Nu puţine au fost ocaziile în care fotografii au fost atacaţi de celebrităţi „mai iuţi la mânie“ sau au ajuns în faţa instanţei.  

Vedetele trebuie să facă ceva deosebit pentru că nu ar ieşi în evidenţă dacă ar face o poză cuminte, dacă ar sta ca la poza de buletin sau de paşaport Keren Rosner, psiholog

„Cred că reacţia sinceră faţă de paparazzi este a celor care într-adevăr sunt discreţi şi care nu apelează la astfel de strategii pentru a-şi spori popularitatea. Am observat că o persoană când nu mai este în atenţia publicului şi nu mai are cu ce să iasă în faţă, din punct de vedere profesional, atunci inventează astfel de momente încât să apară din nou în atenţia colectivă“, explică Rosner.

Aceasta consideră că fenomenul „selfie“ a pornit ca o distracţie, un mod de joacă, fiind la început o activitate ludică, iar treptat, odată ce vedetele au realizat că este o modalitate bună de a atrage atenţia, s-a transforamt în publicitate.

Selfie, o carte de vizită transparentă

Totodată, expertul în social-media Horea Bădău este de părere că un fotograf profesionist vine la pachet cu „o instanţă care salvează din penibilul situaţiei, care şterge din gafe“: „Acum, pentru că dispare această instanţă şi vedeta îşi face singură fotografia se poate vedea foarte clar caracterul şi inteligenţa persoanei respective. Selfie-ul mi se pare o carte de vizită foarte transparentă“.

Aceste fotografii nu fac altceva decât să arate stângăcia vedetelor în a-şi construi propria imagine. Dacă ele îşi fac singure imaginea este o catastrofă Horea Bădău, expert social media

Selfie-urile vedetelor sunt savuroase mai ales pentru că acestea încearcă să-şi construiască o anumită imagine, dar de cele mai multe ori rezultatul nu este cel scontat. În încercarea de a fi propriul lor specialist în PR, celebrităţile greşesc ţinta, iar reacţiile nu sunt cele pe care şi le doresc, consideră Horea Bădău. „Aceste fotografii nu fac altceva decât să arate stângăcia vedetelor în a-şi construi propria imagine şi denotă faptul că acestea au nevoie totuşi de un consilier de imagine, de cineva care să le sprijine. Dacă ele îşi fac singure imaginea este o catastrofă“, conchide acesta.

Selfie, o parte dintr-un puzzle

Pe de altă parte, psihologul psihoterapeut Cristina Fülöp susţine că selfie-ul este mai degrabă o piesă dintr-un mare puzzle, numit strategie de marketing. 

„Persoanele publice pot folosi această manieră de a se prezenta publicului, în unele situaţii atingând chiar dimensiunea unei metode de marketing, însă cred că acest tip de manifestare doar completează o adevărată strategie de marketing şi nu constituie una în sine“.

Cred că pentru fiecare dintre noi nevoia de control se cere a fi satisfăcută, într-o măsură mai mică sau mai mare, în raport cu imaginea şi cu percepţia pe care vrem ca ceilalţi să le aibă despre noi Cristina Fülöp, psiholog psihoterapeut

De asemenea, Fülöp a precizat că revolta faţă de fotografiile făcute de paparazzi este una firească, asta pentru că în momentul în care expui o fotografie făcută de tine ai mult mai mult control asupra felului în care arăţi, asupra situaţiei în care eşti şi asupra fiecărui aspect pe care fotografia îl relevă, pe când, în situaţia în care eşti surprins într-o anumită ipostază de paparazzii, controlul este redus sau chiar absent. 

„Cred că pentru fiecare dintre noi nevoia de control se cere a fi satisfăcută, într-o măsură mai mică sau mai mare, în raport cu imaginea şi cu percepţia pe care vrem ca ceilalţi să le aibă despre noi“, a motivat Fülöp.

Vedete



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite