Moda românească iese din criză

Moda românească iese din criză

Creatorul libanez Elie Saab, înconjurat de manechine la finalul unei prezentări

Romanian Fashion Week de la Iaşi se reia anul acesta, iar Cluj Fashion Week îşi încearcă norocul pentru prima dată, cu un nume important la start: Elie Saab. În luna aprilie, moda românească se mută la Cluj, iar în iunie, revine la Iaşi. Bucureştiul rămâne fără acoperire stilistică, deocamdată.

Ştiri pe aceeaşi temă

„Vă spun sincer că noi anticipam o situaţie mai proastă", mărturiseşte Irina Schrotter, în timp ce răsuflă uşurată. Vorbeşte despre Festivalul de modă de la Iaşi, pionierul evenimentelor de acest gen, pe care îl organizează de la început, încă din 1999.

Anul trecut, din lipsă de fonduri (cauzată de retragerea celor mai importanţi sponsori), Romanian Fashion Week nu a mai putut fi organizat. În 2010, în toiul unei crize din care se întrezăreşte însă luminiţa de la capătul tunelului, Iaşiul îşi reia locul pe harta modei româneşti. Totodată, la Cluj-Napoca îşi face debutul un alt eveniment de gen, Cluj Fashion Week (CFW), gândit ca un catalizator pentru tot ceea ce ţine de arta vestimentaţiei. Pentru Bucureşti, nu a fost anunţat, deocamdată, niciun festival de modă în acest sezon.

La Săptămâna Modei de la Cluj, care va avea loc între 14 şi 17 aprilie, a fost confirmată deja prezentarea colecţiei pentru toamnă/iarnă 2010-2011 a celebrului designer libanez Elie Saab. Acesta furnizează ţinutele festive ale unor staruri precum Angelina Jolie, Halle Berry şi Beyoncé la evenimente ca Premiile Oscar sau Globurile de Aur. Organizatorii încă negociază pentru a-l aduce la Cluj chiar pe Elie Saab.

Bani de la buget

Printre designerii care vor participa în perioada 9-10 iunie la festivalul din capitala Moldovei se numără Răzvan Ciobanu, Stephen Pelger, Violeta Costin, Nichi, Irina Schrotter & Andreea Raicu şi Jolidon.

„Iaşiul are tradiţie. Se cunoaşte standardul evenimentelor care au loc acolo, iar ceea ce am făcut la Iaşi nu a putut fi reprodus. Iaşiul nu percepe taxă de participare, aşa cum se întâmplă la toate Săptămânile Modei din lume, iar publicul vine pe bază de invitaţie. Designerii au rămas fideli Iaşiului", spune Irina Schrotter.

Dacă la ultima ediţie a festivalului au fost prezentate 38 de colecţii, anul acesta sunt confirmate deja 26 de nume. Costurile colecţiilor tinerilor designeri sunt susţinute integral de Romanian Fashion Week, fapt pentru care „doamna de fier a modei româneşti", împreună cu organizatorul evenimentului, Asociaţia FIT (Future in Textile), a încercat să strângă banii necesari.

„Romanian Fashion Week are nevoie de 250.000 de euro ca să aibă loc. O parte din sumă vine de la parteneri, iar un ajutor extrem de important a venit din partea Ministerului Economiei. Asta este vestea bună, mi-era frică de faptul că nu pot suporta costurile", spune Schrotter. Femeia de afaceri crede că se poate vorbi acum despre stoparea declinului în business, în special pe zona de lohn, unde au crescut comenzile.

De altfel, faptul că un nou eveniment de modă apare în peisaj nu înseamnă competiţie, crede Schrotter. „Sunt convinsă că Alin (Gălăţescu, organizatorul CFW - n.r.) a gândit lucrurile diferit de ceea ce facem noi aici, mai ales că el a fost directorul artistic al evenimentului de la Iaşi de la început", susţine Irina Schrotter.

Irina Schrotter, fondatoarea Festivalului de modă de la Iaşi

Premieră pentru Cluj-Napoca

Alin Gălăţescu, fostul director artistic al festivalului de la Iaşi, se concentrează în prezent pe un alt tip de eveniment. „Conceptul este radical diferit. Este cel mai complex tip de festival gândit vreodată în România şi unul dintre cele mai complexe din Europa", explică Gălăţescu.

26 de designeri români şi şase din străinătate vor participa la CFW. Costul total al evenimentului depăşeşte suma de 100.000 de euro. Gălăţescu subliniază că următoarea ediţie a Cluj Fashion Week va avea loc în perioada 10-13 noiembrie.

Capitala modei româneşti

Lipsa unor evenimente de acest gen în Capitală permit transferul titulaturii către alte zone ale ţării. „Bucureştiul nu mai este capitala modei de la începuturile Iaşiului. Odată cu apariţia CFW, dispariţia Bucureştiului este definitivă", este de părere Alin Gălăţescu. „Designerii români sunt unanim de acord că Iaşiul rămâne podiumul modei româneşti", completează Irina Schrotter.



Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre:
Modifică Setările