Jeremy Clarkson şi România, „ţara lui Borat“: Transfăgărăşanul, „cel mai bun drum din lume“, Loganul, „ceva teribil de trist şi lipsit de imaginaţie“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Jeremy Clarkson a creat multe controverse prin comentariile sale acide FOTO AP
Jeremy Clarkson a creat multe controverse prin comentariile sale acide FOTO AP

Personalitate controversată, starul „Top Gear“ Jeremy Clarkson (54 de ani), concediat ieri de BBC, a fost implicat în mai multe scandaluri de-a lungul timpului, din cauza unor comentarii considerate rasiste sau jignitoare pe care le-a făcut în emisiunile sale. Clarkson nu i-a scutit nici pe compatrioţii lui de ironii, iar românii au avut şi ei parte de comentarii maliţioase, dar şi amuzante.

În 2009, echipa „Top Gear“ a filmat în România un episod al emisiunii de la BBC. Jeremy Clarkson, James May şi Richard Hammond au filmat pe Transfăgărăşan, pe care Clarkson l-a numit „cel mai bun drum din lume“, la Palatul Parlamentului şi la Mamaia. Britanicii au folosit automobile marca Aston Martin, Ferrari şi Lamborghini.

La Mamaia, cei trei au fost şocaţi să observe că maşinile lor scumpe abia fac faţă maşinilor de lux ale românilor, la Bucureşti au fost enervaţi de traficul intens (dar au uitat de probleme când li s-a permis accesul în tunelurile de sub Casa Poporului, unde au făcut întreceri cu maşinile), iar pe Transfăgărăşan au fost încântaţi de drum şi de peisaje.

Clarkson a descris Transfăgărăşanul ca fiind „cel mai bun drum pe care a condus vreodată“. Cu toate acestea, realizatorul britanic nu s-a abţinut de la comentarii acide, care, de cele mai multe ori, fac deliciul fanilor emisiunii.

Clarkson şi-a pus pălărie şi a spus că „intră în ţara lui Borat“, comentând: „Port această pălărie pentru ca ţiganii să creadă că sunt de-al lor. Mi s-a spus că pot fi violenţi dacă nu le place cum arăţi“. O altă afirmaţie făcută de Clarkson se referă la localnicii care construiau o casă într-un sat. Prezentatorul a spus că aceştia înalţă „spânzurători“. De asemenea, Clarkson apare în episodul filmat în România spălându-se pe faţă şi spunând: „Cât de tare: apă comunistă proaspătă“.

Aceste replici au trezit ulterior nemulţumirea ambasadorului României la Londra, Ion Jinga, care a cerut producătorilor emisiunii reeditarea episodului filmat în România şi scoaterea unor replici „ofensatoare“. 

Însă nu doar românii au fost „victimele“ realizatorului în show-ul „Top Gear“, printre cei care s-au declarat ofensaţi de comentariile din emisiune numărându-se indienii, mexicanii şi argentinienii.

Într-un editorial recent din revista „Top Gear“, publicat după scandalul de la BBC, starul TV a făcut din nou comentarii considerate jignitoare. El i-a împărţit pe şoferii de taxi din Londra în două categorii: „imigranţii în maşinile cărora miroase a boală“ şi „şoferii de Mercedes care te jecmănesc“.

În acelaşi articol Jeremy Clarkson a criticat şi nordul Angliei, spunând despre şoferi că trebuie să se lupte pentru un loc de muncă cu „o jumătate de milion de Dacii înregistrate în străinătate, care sunt conduse de oameni care n-au mai văzut asfalt în viaţa lor şi care cred că limita de viteză este viteza maximă a maşinii lor este de vreo 70 de kilometri pe oră.“ Într-un editorial publicat în 2014 în „The Sunday Times“, starul britanic a făcut o recenzie foarte proastă maşinii noastre naţionale Dacia Logan.

„Când am ajuns săptămâna trecută la studiourile Top Gear, mă aştepta un tip căruia i-am pedat cheile de la un Porsche pe care l-am testat câteva zile. De la un alt tip am primit cheile maşinii cu care am mers în seara aceea acasă: Dacia Logan MCV. Şi nu cred că am avut vreodată în faţa ochilor ceva mai trist şi lipsit de imaginaţie“, şi-a început Clarkson articolul.

„N-am idee cine conduce o Dacia în Marea Britanie, dar presupun că sunt capabili să respire pe nas şi nu comunică prin sunete, ca animalele.

„Interiorul e ca una dintre băile dintr-un motel ieftin de pe o atostradă franceză. Tot ce atingi e prost şi ai senzaţia că se poate strica în orice moment. Apoi porneşti motorul. Ştiţi cum se aude? Ca şi cum ai porni un blender la viteza maximă şi ai turna înăuntru o pungă de pietriş“, a descris el maşina.

„N-am idee cine conduce o Dacia în Marea Britanie, dar presupun că sunt capabili să respire pe nas şi nu comunică prin sunete, ca animalele. Şi-atunci, cine şi cum s-o fi gândit să importe Loganul? Cred că erau conştienţi că un Renault antic, cu haine noi croite de cineva chior, nu va avea niciodată succes într-o ţară în care chiar există libertatea de alegere. Poate s-au gândit că-i va atrage pe imigranţii români, că le va aduce aminte de casă. Dar nici de asta nu sunt sigur. Pentru că atunci când îi vezi pe imigranţii ăia care îşi fac tabăra în fiecare noapte prin parcuri, care îşi fac pălării din pungi şi care mănâncă sandvişuri expirate în 2009, te gândeşti: cât de rea era viaţa lor în România dacă li se pare bun traiul de aici? În plus, cred că prioritatea lor ar fi nişte pălării bune, nu o maşină“, şi-a continuat el tirada.

„Nu mă încântă nici preţul mic, 6.995 de lire sterline (9.500 de euro) pentru varianta de bază. Oricum, varianta pe care am condus-o avea unele îmbunătăţiri şi costa 8.595 de lire sterline (11.600 de euro). Îţi poţi lua un Volkswagen Golf foarte bun la mâna a doua cu mai puţini bani“, a mai spus Clarkson despre Dacia Logan.

Vedete



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite