„Gangnam Style“, un virus mondial. Piesa rapperului sud-coreean PSY a devenit un viral care a „infectat" toată planeta

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Melodiile braziliene precum „Ai se eu te pego" a lui Michel Telo sau „Balada Boa" a lui Gustavo Lima, care au făcut furori anul acesta, au devenit deja piese „clasice", pentru că, mai nou, un hit sud-coreean a isterizat întreg mapamondul. Dacă vara trecută cuvintele magice care încingeau atmosfera la petreceri şi în cluburi erau „Nossa Nossa", acum refrenul „Oppan Gangnam Style" este motorul distracţiei.

Sud-coreeanul PSY, pe numele său real, Park Jae-Sang, a reuşit în doar câteva luni să devină unul dintre artiştii cei mai populari şi cu cea mai mare căutare pe internet, datorită melodiei „Gangnam Style", care pare că a fost ca un virus ce a infectat mai întâi Asia, apoi America, iar acum a pătruns şi în Europa. Lansată pe 15 iulie 2012, piesa „Gangnam Style" a înregistrat un succes fulminant, clipul melodiei ajungând la peste 100.000.000 de vizualizări în prima lună de când acesta a devenit viral. În prezent, videoclipul are peste 600.000.000 de vizualizări, strânse în doar trei luni şi jumătate. 

UN SUCCES FULGERĂTOR

Reţeta succesului lui PSY este una destul de simplă. Un videoclip banal, filmat pe o plajă, într-un grajd cu cai, într-o saună şi chiar într-o toaletă, la care rapperul a asociat o coregrafie antrenantă, care include un dans ce mimează călăria. Deşi la prima vedere nu şochează cu nimic, de fapt, punctul forte al acestei piese este mesajul pe care îl transmite. 

image

Piesa parodiază stilul de viaţă din cel mai bogat cartier al Seulului, Gangnam, un fel de Dorobanţi al Bucureştiului, cunoscut drept zona preferată a celor cu fiţe, iar mesajul pe care PSY îl transmite este o critică la adresa acestor „bogătani", care au devenit un model pentru societatea de consum din Seul. Ceea ce este surprinzător este faptul că, deşi Gangnam este cartierul care face obiectul ironiilor lu PSY, acesta a devenit unul dintre locurile unde piesa face senzaţie.

MESAJ ANTISNOBISM
PSY spune că videoclipul a fost făcut pentru fanii din Coreea de Sud şi nu se aştepta să fie atât de popular şi în străinătate. „Scopul meu a fost să nu fiu în pas cu moda până la sfârşit şi am reuşit", a declarat artistul, adăugând că a vrut să atragă atenţia asupra snobismului şi materialismului excesiv. Versurile melodiei au fost traduse şi în limba română, pe lângă alte 18 limbi. Astfel, sensul propriu al cuvântului „oppa" este „frate mai mare", dar el este folosit frecvent şi ca mod de adresare al femeilor tinere către bărbaţi mai în vârstă (dar nu cu mai mult de 10 ani). Aceştia pot să fie doar prieteni, dar şi iubiţi. Acest mod de adresare este foarte îndrăgit de bărbaţii coreeni, mai ales dacă el este folosit de femei pe care le consideră atrăgătoare, adică un fel de „puriu" al nostru (n.r - bărbat între două vârste). Celălalt cuvânt care se regăseşte în versurile acestei melodii, „oppan", se traduce prin „oppa este". „Oppan Gangnam style" înseamnă, aşadar, „fratele meu este în stilul Gangnam", iar Gangnam este cartierul cel mai luxos din Seul.

UN BĂIAT DE BANI GATA
PSY, pe numele său real Park Jae-Sang, este cel mai controversat star din K-pop. E fiul lui Park Won Ho, preşedintele executiv al DI Corp., companie care produce echipamente de testare a semiconductorilor. Albumul său de debut din 2001, numit „PSY from the PSYcho World", a primit amendă pentru versuri explicite, iar al doilea, „Sa 2", a fost interzis la vânzare persoanelor sub 19 ani. Mai târziu, rapperul a fost prins cu marijuana şi a fost acuzat că a încercat să scape de armata obligatorie.

„GANGNAM STYLE", ÎN CARTEA  RECORDURILOR
Hitul sud-coreeanului PSY a reuşit, datorită celor 4.676.855 de „Like"-uri, să intre în Cartea Recordurilor, în secţiunea dedicată clipurilor de pe You Tube, la categoria ,,Cel mai apreciat clip din lume". În ceea ce priveşte popularitatea, „Gangnam Style" are 605.988.342 de vizualizări şi nu a reuşit încă să-l depăşească pe Justin Bieber, cu melodia „Baby", care are 794.453.658 de vizualizări. Conform ChannelMeter, un site ce se ocupă cu statistici legate de conţinutul postat pe You Tube, clipul piesei „Gangnam Style" va deveni cel mai vizionat din istoria platformei de video-sharing. Se estimează că „Gangnam Syle" va depăşi înainte sau fix pe 21 noiembrie piesa lui Justin Bieber, care se află pe primul loc. Mai apoi, clipul va ajunge la numărul istoric de peste un miliard de vizualizări înainte sau în data de 12 decembrie.


TOATĂ LUMEA DANSEAZĂ „GANGNAM"

image

Reuşita lui PSY este cu atât mai mare cu cât acesta a avut succes în Statele Unite, acolo unde divertismentul sud-coreean nu a prins atât de bine la public până acum. Invitat la mai multe show-uri din SUA, artistul a fost remarcat de vedete precum Robbie Williams, Kate Perry, Nelly Furtado sau Britney Spears, care au fost imediat cuprinse de febra „Gangnam Style". Cântăreaţa Nelly Furtado a preluat melodia şi a ajuns să o cânte în concerte, unde reproduce şi celebrul dans călare al lui PSY, iar Britney Spears a primit lecţii particulare chiar de la artistul venit din Coreea de Sud.
De asemenea, chiar şi secretarul general al ONU, Ban Ki-moon, a fost contaminat de virusul „Gangnam Style". Ban Ki-moon s-a întâlnit cu rapperul sud-coreean, căruia i-a spus, glumind, că se simte ameninţat având în vedere popularitatea de care se bucură artistul. „Sunt puţin gelos. Până acum câteva zile, mi s-a spus că sunt cel mai faimos coreean din lume. Acum trebuie să renunţ", a declarat Ban Ki-Moon. Declaraţia l-a lăsat fără cuvinte pe PSY, care, pentru a-i mulţumi, l-a învăţat şi câteva mişcări din videoclipul care l-a făcut cunoscut în întreaga lume.
PSY a trăit un alt moment de glorie şi alături de preşedintele companiei Google, Eric Schmidt, care l-a întâlnit pe sud-coreean la lansarea celui mai nou produs Google, tableta Nexus 7. Cei doi au oferit atunci un moment amuzant, făcând împreună mişcările celebrului dans în faţa mulţimii.

image

DANSAT DE NUNTAŞI ŞI DE PUŞCĂRIAŞI

La fel cum s-a întâmplat şi în cazul celebrelor melodii braziliene, pe You Tube nu au întârziat să apară nici parodiile acestei piese coreene. De exemplu, peste 1.000 dintre deţinuţii Centrului Provincial de Detenţie şi Reabilitare Cebu din Filipine au imitat, chiar în curtea închisorii, coregrafia videoclipului „Gangnam Style". Deţinuţii au dansat în ploaie, pentru vizitatori, iar înregistrarea a fost vizualizată de mii de ori pe You Tube.
De asemenea, formaţiile universităţilor americane sau cupluri aflate în ziua nunţii şi invitaţii lor s-au întrecut în interpretarea dansului, tinerii începând să se mişte instinctiv în ritmul lui PSY. La concertele sale, mii de tineri entuziasmaţi reuşesc să realizeze o coregrafie impresionantă, mărturie fiind înregistrările din cadrul show-urilor pe care artistul le susţine.
În Europa, virusul PSY şi-a făcut apariţia mai recent, dar s-a propagat rapid. În România, televiziunile, online-ul, posturile de radio şi TV au preluat imediat fenomenul. Cântăreaţa română Amna, interpreta hitului internaţional „Tell Me Why", a învăţat celebrul dans „Gangnam Style" al rapperului
coreean PSY, realizând chiar şi un cover fidel celebrului videoclip al lui PSY. Cântăreaţa a filmat chiar într-un padoc de cai, aflat la Regatul Cailor, din judeţul Giurgiu. Şi coregrafii români sunt fascinaţi de dansul care mimează călăria. Chiar la prima ediţie din noul sezon al show-ului „Dansez pentru tine", coregrafa Doina Botiş a introdus în colajul de melodii pe care a dansat perechea formată din gimnastul Marian Drăgulescu şi Adriana Lupu şi celebra „Gangnam Style".

LUCRURILE DEVIN SERIOASE

Despre fenomenul global „Gangnam Style" s-a vorbit în publicaţii serioase, precum „Wall Street Journal", şi a fost, de asemenea, disecat şi analizat la universităţi occidentale de renume. Succesul neaşteptat pe care piesa l-a înregistrat în străinătate l-a propulsat pe PSY în mainstream, în pofida mesajului anticapitalist şi anticonsumist. Şi cariera lui PSY a fost luată la bani mărunţi, pentru că el a devenit star după ce a dat lovitura cu melodia „Gangnam Style" abia la 34 de ani(când în Coreea de Sud e greu să mai ai statut de
vedetă).
PSY a fost selectat alături de alţi artişti precum Jay-Z, Drake sau Kanye West în „Top 49 cei mai influenţi bărbaţi în 2012", un clasament realizat în urma voturilor a peste 500.000 de cititori ai AskMen.com. Astfel, PSY a ajuns în acest top pe locul 39, adică al şaselea cel mai influent cântăreţ din 2012, într-un top în care se află cântăreţi, sportivi, politicieni şi chiar şi preşedintele Americii. ;

PĂRERILE EXPERŢILOR

„Orice are «opa» sau imită călăritul prinde la noi"

image

„Mesajul este unul dual: pe de o parte e vorba de o propagandă a discipolilor care îşi doresc apropierea de cei bogaţi, dar, pe de altă parte, este şi o expresie a protestului celor care contestă acest mod de viaţă artificial-superficial. Videoclipul are succes în lume pentru că sfidarea din partea celor bogaţi e un fenomen generalizat, care e resimţit dureros, frustrant şi declanşează sentimente de inferioritate, precum şi de răzvrătire şi răzbunare. Acest „protest" muzical e o formă de a-i blama pe cei bogaţi, cu fiţe, un fel de a le transmite dispreţul şi dezgustul", este de părere pshihologul Keren Rosner.
„Lumea celor bogaţi, care îşi permit să trăiască după pofta inimii şi să aibă orice le trece prin cap, este o lume râvnită, invidiată, dar şi ironizată de cei care nu fac parte dintre aceşti privilegiaţi. Nu întotdeauna cei care formează această lume exclusivistă sunt şi persoane cu gusturi şi obiceiuri rafinate şi elevate. De aici şi mesajul cântecului, care parodiază stilul de viaţă al celor care pot să-şi permită totul, inclusiv compania unor femei frumoase şi admirate, dar care preferă opulenţa, chiar dacă partenerul lor nu este unul foarte educat şi nici tânăr. Este un paradox ca omul să-şi dorească bogăţia, dar să-i blameze pe cei care au ajuns să trăiască acest ideal. Furia, neputinţa, senzaţia de învins îi fac pe cei care nu îşi permit opulenţa să o denigreze cu ardoare şi chiar cu un deliciu pervers."
Specialistul mai spune că succesul acestei piese se mai datorează şi faptului că e general valabilă, fiindcă, indiferent de cultură, această situaţie (în care un bărbat cu bani poate avea orice, până şi femeile frumoase), generează pur şi simplu un sentiment de frustrare.

Să nu uităm şi de zona de origine a acestei melodii, care aduce un plus de curiozitate şi interes, fiind vorba de o zonă cu tradiţie slabă în hituri şi vedete", conchide Keren Rosner.

„Cred că e pentru prima dată în era modernă când un artist din acea zonă geografică stârneşte o aşa mare furtună pe internet. You Tube-ul a explodat, la fel presa şi mediul online din Vest, încercând să explice succesul colosal al lui PSY. Omuleţul ăsta parodiază şi o face atât de bine pentru că-l ajută şi faţa. Clipul e ironic, inteligent făcut şi foarte haios, iar melodia are lipici. Unele lucruri sunt pur şi simplu funny. Ăsta e, pe foarte scurt, secretul succesului „Gangnam Style"! De când fac eu radio, şi fac de ceva vreme, nu-mi amintesc de vreun artist originar din Coreea sau China care să fi intrat în Playlist. Şi cred că nici din Japonia, aşa că din acest punct de vedere avem o premieră", este de părere Nono Semen, DJ la postul de radio ProFM.

„Cred că a „lovit" pentru că lumea are nevoie de joacă, de ocazii de a manifesta puţină prosteală din dorinţa de a ieşi din ritmul cotidian. Nu dansezi pe PSY dacă eşti clovn de meserie, dar, dacă lucrezi pe şantier, la birou sau într-un spital, parcă dă dansu-n tine când asculţi „Gangnam Style". Până la urmă, produsul în sine e unul bun. Orice are „opa" sau un dans ce imită călăritul prinde la noi! Coreean gangsta, în premieră, nu ar fi putut trece neobservată şi, în plus, place copiilor, iar ei dictează când vine vorba de vânzări, nu?", este de părere George Vintilă, un alt DJ veteran.

Vedete



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite