Femeia de 1,5 miliarde de dolari

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Femeia de 1,5 miliarde de dolari
Femeia de 1,5 miliarde de dolari

Brandul Oprah Winfrey a depăşit graniţele show-ului de televiziune: despre ea nu se mai vorbeşte de mult în termeni de "personalitate", ci de "fenomen". Potrivit clasamentului 2008 al

Brandul Oprah Winfrey a depăşit graniţele show-ului de televiziune: despre ea nu se mai vorbeşte de mult în termeni de "personalitate", ci de "fenomen".

Potrivit clasamentului 2008 al revistei "Forbes", starul american s-a situat pe primul loc între cele mai puternice 100 de celebrităţi ale lumii, pentru al doilea an consecutiv.

Atotputernicia megavedetei tv se traduce printr-o avere fabuloasă - peste 1,5 miliarde de dolari. Cu un venit anual de 275 milioane de dolari şi o influenţă cuantificabilă în milioane de link-uri pe Google şi mii de apariţii în media.

"Fenomenul Oprah" a devenit obiect de studiu în universităţi, după ce vedeta a transformat televiziunea din mediu de divertisment şi alienare într-unul cu valoare universală, filantropică şi culturală.

O recomandare a cărţii "Anna Karenina" de Lev Tolstoi, la emisiunea sa "The Oprah Winfrey Show", a generat cifre de vânzări-record, în doar trei zile volumul fiind epuizat din librării. Numai celebrele ei cure de slăbire i-au adus câteva zeci de milioane de dolari, după publicarea cărţii despre dieta care a "subţiat-o" cu 30 de kilograme.

Banii obţinuţi, ca şi o parte din vânzările revistei "O" pe care o editează, sunt investiţi în opere de caritate prin Fundaţia The Oprah's Angel Network.

Voit sau nu, imaginea şi brandul Oprah au fost construite într-o manieră originală: întorcând armele împotriva statutului de vedetă, Oprah a reuşit să creeze o relaţie afectivă cu zecile de milioane de telespectatori americani care s-au regăsit în firescul şi omenescul acestei femei de culoare. Parcursul ei, de la sărăcie lucie la mogul media, nu încetează să-i fascineze pe biografi, ziarişti şi analişti.

Mamă la 14 ani

Oprah Gail Winfrey s-a născut pe 29 ianuarie 1954 la Kosciusko, în statul Mississippi, într-o familie de origine haitiană. A avut o copilărie grea, primii ani petrecându-i la ferma bunicii ei.

De la vârsta de şase ani se mută cu mama, divorţată, care, între timp, se recăsătorise. Abuzată sexual de tatăl vitreg, la vârsta de 14 ani, Oprah aduce pe lume un copil care moare prematur. Pentru a se deculpabiliza, mama ei o trimite la Nashville, pentru a fi crescută şi educată de tatăl biologic.

La 17 ani, Oprah se angajează ca animatoare la un post de radio local. Înainte de a împlini 20 de ani, participă la un concurs de frumuseţe şi obţine titlul "Miss Black Tennessee". În acelaşi an, debutează în televiziune, la o filială a canalului ABC din Nashville.

După studiile absolvite cu note maxime, tânăra de culoare se angajează ca jurnalistă şi animatoare la un talk-show tv, în Baltimore. Dorind să facă ceva mai mult decât ceea ce îi oferea postul local, în 1984, Oprah se mută la Chicago, unde se perfecţionează în tehnica talk-show-ului: în 86, emisiunea ei "A.M. Chicago" trece la un format de o oră şi îşi schimbă numele în "The Oprah Winfrey Show".

După primele ediţii, succesul fulminant o propulsează în aria de difuzare naţională, devenind lider de audienţă. Difuzat în 112 ţări, programul este astăzi garantat prin contract până în 2010. În România, emisiunea "The Oprah Winfery Show" este difuzată de postul pentru femei Euforia tv.

"Vă voi spune că nu am avut eşecuri în viaţă. Nu există eşecuri. Există doar lecţii îngrozitoare, din care ai ceva de învăţat. Doar când veţi desăvârşi înţelegerea spirituală, veţi putea să fiţi stăpânii voştri înşivă", spunea, într-unul din show-urile ei, lecţia proprie de viaţă.

În aparenţă, reţeta Oprah nu are nimic special: vedeta moderează o discuţie pe o temă dată în faţa câtorva invitaţi, a publicului din sală şi a câtorva martori.

Dar, precum zâna din poveste, Oprah transformă minutele de emisie într-o magie care te ţine captiv în discuţia ce se desfăşoară pe ecran. La această "chimie" desăvârşită participă, mutual, echipa de scenarişti şi cameramani, responsabili cu efectele asupra ochiului şi sufletului telespectatorului.

Şi nu în ultimul rând, publicul din studio. Care, în 2005, a avut parte de un gest megalomanic: Oprah a oferit tuturor celor 276 de spectatori aflaţi în platou câte o maşină. Adică echivalentul a şapte milioane de dolari. Un gest compensatoriu, de a restitui o mică parte din ceea ce primeşti!

Succesele marca "Oprah" se ţin lanţ

Tot ce atinge Oprah Winfrey se transformă în milioane de dolari. Revista lunară pe care a lansat-o în 2000, "O, The Oprah Magazine", în parteneriat cu trustul de presă Hearst Magazines, a devenit în scurt timp una dintre publicaţiile preferate ale femeilor.

Tirajul acesteia depăşeşte 2 milioane de exemplare, adică mai mult decât cosmopolita "Vogue!". "O" a fost declarată de "Fortune" "cea mai de succes apariţie dintotdeauna din această industrie". Superlativul se referă la explozia tirajului şi menţinerea acestuia încă de la lansare. În 2004, în parteneriat cu Hearst, vedeta a lansat revista de design interior "O at Home".

Cu un trafic lunar de 3 milioane de utilizatori şi circa 45 de pagini vizitate, Oprah.com este unul dintre cele mai accesate site-uri pentru femei. Subiectele de lifestyle şi ştirile despre emisiunea ei atrag deopotrivă publicul de ambe sexe.

Site-ul ei găzduieşte cel mai mare club de carte din lume, Oprah"s Book Club, cu 500.000 de membri, iar secţiunea multimedia "Live Your Best Life" despre stilul de viaţă personal al lui Oprah este un ghid interactiv împănat cu lecţii de viaţă.

Un paradox: cea mai cunoscută femeie de pe planetă are o viaţă personală aproape necunoscută publicului. Angajaţilor firmei ei, Harpo, le este interzis să vorbească sau să scrie despre relaţiile sentimentale ale şefei lor şi despre afacerile companiei, nu doar pe perioada contractului, ci pentru tot restul vieţii! Se mai ştie despre Oprah că este căsătorită cu Stedman Graham, un renumit consultant în management şi marketing, care a scris câteva cărţi care au devenit bestselleruri.

O singură abatare de la aceste reguli consfinţite în regulamentul Harpo a fost consemnată: o fostă angajată, Elizabeth Coady, a dat-o în judecată pe vedetă, în 2002, dar a pierdut procesul. Cu toată mediatizarea cazului, în viaţa personală a lui Oprah Winfrey au rămas secretele cel mai bine păzite ale companiei.

Actriţă în şapte filme

Pentru că brandul Oprah "vinde" imagine, regizorii nu au ezitat să-i ofere roluri: Winfrey a jucat în şapte filme, printre care: "Culoarea purpurie" de Steven Spielberg (pentru care a primit un Golden Globe şi o nominalizare la Oscar), "Arunc-o pe mama din tren" de Danny De Vito şi "Scary Movie 4" de David Zucker.

În viaţă nu există eşecuri. Există doar lecţii îngrozitoare din care ai ceva de învăţat!
Oprah Winfrey

Vedete



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite