Concerte tari într-un an slab financiar

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dacă muzica celor de la AC/DC, Aerosmith, Bob Dylan sau Eric Clapton a asigurat momente de neuitat pentru români, promoterii care i-au adus n-au avut doar de câştigat de pe urma show-urilor. Organizatorii de concerte din România nu neagă pierderile din acest an, cauzate mai ales de retragerea sponsorilor de pe piaţa concertistică.

La concertul trupei AC/DC din luna mai au participat 60.000 de oameni, potrivit cifrelor organizatorilor şi ale companiei Eventim. De la show-ul susţinut de Michael Jackson în 1992, niciun eveniment muzical nu a reuşit să adune un asemenea public la un loc. O cifră ca aceasta poate părea, la prima vedere, succesul garantat pentru cei care au organizat concertul respectiv. Lucrurile nu stau însă chiar aşa.

„În ciuda publicului numeros de la anumite evenimente, precum concertul AC/DC sau festivalul Sonisphere, de multe ori s-a ieşit în pierdere, iar acest fapt este cauzat în primul rând de implicarea scăzută a sponsorilor", spune Denise Săndulescu, General Manager D&D East Entertainment.

„Dacă artişti precum AC/DC ar fi atras cu siguranţă sponsori majori în urmă cu doi-trei ani, criza şi-a spus cuvântul în 2010, astfel că niciun sponsor principal nu a fost implicat în acest eveniment", spune Denise despre concert, ale cărui costuri s-ar fi ridicat la câteva milioane de euro, incluzând şi onorariul formaţiei australiene, potrivit unor surse de pe piaţa muzicală.

image

Steven Tyler, solistul formaţiei Aerosmith 

Când sponsor nu e, nici profit nu e

Sponsorul, de regulă, asigură onorariul trupei, iar reclama dobândită de pe urma mediatizării evenimentului respectiv garantează un capital de imagine sporit. „Încă de la sfârşitul anului trecut s-au putut remarca tendinţele în ceea ce priveşte activitatea sponsorilor. Bugetele de marketing ale companiilor mari şi mijlocii au scăzut tot mai mult, fapt care a schimbat puţin dinamica «fenomenului» de live entertainment", explică Dragoş Chiscoci, Business Affairs Director la Emagic.Compania Emagic, care l-a adus în acest an la Bucureşti pe celebrul Bob Dylan, a renunţat să mai organizeze festivalul B'Estfest din cauza lipsei sponsorilor
principali.

„Prezenţa unui sponsor este un avantaj, reuşind să păstreze preţul biletelor la un nivel cât mai accesibil publicului, însă nicidecum nu reprezintă o garanţie a succesului financiar al unui eveniment", explică Dragoş Chiscoci. „Câtă vreme am avut un an plin de concerte şi festivaluri de muzică, nu e cazul să vorbim de o criză. Este adevărat însă că unii organizatori şi-au asumat nişte riscuri imense şi e posibil să tragă linie la sfârşitul anului şi să nu fie fericiţi cu rezultatele", adaugă Chiscoci.

image

Bob Dylan a cântat în faţa a 10.000 de spectatori, anul acesta, la Bucureşti 

Taxe prea mari

Reprezentanţii Events, compania care a adus Aerosmith la Bucureşti în acest an, au încă un motiv bine întemeiat pentru pierderile suferite: taxele. „Profitul înregistrat de Events pentru prima parte a anului 2010 este limitat de amploarea crizei cu care se confruntă societatea românească. Situaţia se perpetuează din anul 2008", spune Andreea Andreescu, Communication Manager Events.

„În domeniul nostru de activitate sunt doi factori importanţi care ne afectează foarte tare: supraimpozitarea - nivelul taxelor atinge 27% - şi implicarea din ce în ce mai limitată a sponsorilor în concerte live", adaugă Andreea.

Nici pentru companiile mici n-a fost un an uşor. Chiar dacă spectacolele organizate de Fundaţia Phoenix nu se adresează unui public de 60.000 de oameni, pierderi există şi se resimt, cu toate că bilanţul nu este gata încă. „Cred că am stat pe linia de plutire. Au existat pierderi, chiar şi acolo unde nu ne aşteptam", spune Mircea Nancă, reprezentantul Fundaţiei Phoenix.

Cel de-al doilea concert al lui Jean Michel Jarre la Bucureşti, desfăşurat în luna iunie, a transpus situaţia exactă a pieţei româneşti. „În comparaţie cu prima venire a lui Jarre din 2008, când show-ul a fost sold-out cu o lună înainte, anul acesta am vândut mai puţine bilete, cu toate că evenimentul a fost mult mai spectaculos. Trageţi singuri concluzia",conchide Nancă.

Vedete



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite