VIDEO Liviu Mihaiu, la Adevărul Live: „Cine a ascultat Guerrilla nu mai poate să asculte altceva“

Totul despre Radio Guerrilla cu Mihai Dobrovolschi şi Liviu Mihaiu

Invitaţi la Adevărul Live au fost Liviu Mihaiu şi Mihai Dobrovolschi, care ne-au povestit ce s-a întâmplat cu Radio Guerrilla. Cum a ajuns de la unul dintre cele mai populare posturi de radio din România, la doar un stream de muzică online, am aflat direct de la sursă într-o emisiune moderată de jurnaliştii „Adevărul“, Sabrina Valeriu şi Cătălin Ioniţă.

Pe 23 septembrie 2013, Radio Guerrilla a avut ultima emisie în FM, după ce cu patru zile mai devreme fusese retrasă licenţa de către Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA). Conform prevederilor CNA, licenţa audiovizuală se poate retrage în cazul în care se încalcă normele privind regimul proprietăţii, iar licenţele Radio Guerrilla, deşi deţinute oficial de societatea Realitatea Media SA (aflată în insolvenţă), au fost operate de Expresiv SA. Până în ziua de azi, problema licenţelor Radio Guerrilla nu a fost rezolvată.

Cele mai importante declaraţii:

Liviu Mihaiu: Două voci, dar două minţi! O să ne întoarcem în aer, suntem în comă indusă de peste un an de zile pentru că Guerrilla nu se predă, e unul dintre brandurile importante ale României. Se împlinesc în zece ani de când am dat drumul. În 2004 i-am adus pe Traian Băsescu şi pe Adrian Năstase, să fim echidistanţi, era campanie. Trustul Caţavencu era foarte puternic, din moment ce eram altfel, am zis să facem şi un radio altfel.

Mihai Dobrovolschi: Era un vid de o „altfelitate“, publicul era omogen în bula asta. Dacă te raportezi la lumea asta, Guerrila era radioul normal, dădeam muzica normală, dădeam evenimentele aşa cum erau. Şi vorbeam normal.

L.M.: Restul erau doar nişte voci, erau falşi pe radio.

M.D.: M-a sunat Liviu, eram cu Wilmark în emisie la ProFM. Pentru mine a fost o plecare riscantă, dar simţeam nişa asta neacoperită. Ştiam sigur că o să meargă. Erau două titluri în joc: Crazy şi Guerrilla, ultimul a devenit acum plin de conţinut. L-am chemat şi pe Răzvan Exarhu, pe Vlad Craioveanu, pe Vintilă. Suntem acum în primele 30 de branduri cool ale României, toate brandurile străine de pe teritoriul ţării. Am 17 ani de radio şi cred că am dreptul să îmi ştanţez o emisiune cu numele meu („Dobro Show”), chiar şi la Magic FM. M-am săturat să risc să vină un patron să îmi ia şi numele, aşa că l-am înregistrat la OSIM.

 
Foto

L.M.: Când a câştigat Băsescu alegerile l-am sunat şi i-am zis că o să fie pe prima pagină a Academiei Caţavencu în fiecare săptămână. 

Am rămas în istorie cu „Atlasul de mitocănie urbană“. Am folosit vocile de la Teleenciclopedia.

M.D.: De fapt, Guerrilla nu a făcut publicitate în forţă. Oricât sunt de egocentrist, Guerrilla este produsul ascultătorilor ei. Avanposturile Guerrilla reprezintă o invenţie unică, am avut agenţii care au dorit să lucreze cu oameni creativi. Am avut curajul să denunţăm faptul că alte radiouri îşi cumpărau ascultătorii. Am avut o campanie în care spuneam că nu dăm mită ascultătorilor. Acesta este destinat unor oameni activi. Eu vreau să schimbăm modul de a măsura audienţa radiourilor. Prime-time-ul radiourilor este de dimineaţa, dar şi „drive time-ul” de seară, în timp ce ascultătorii conduc.

Guerrilla este produsul ascultătorilor ei

Mihai Dobrovolschi

L.M.: Nu mai facem emisiuni pe streamul de Guerrilla din cauza unor proceduri juridice. Noi suntem exilaţi în podul unui alt radio în care mai suntem trei mohicani de la Guerrilla, puteam să facem închisoare. Licenţa aparţinea trustului Realitatea, care a fost făcută praf din orice punct de vedere. Nu sunt culise, altfel le rezolvam. Ce scrie pe actul CNA, întreruperea emisiei până la soluţionarea deciziei, asta rămâne. Ghiţă a fugit cu jumătate de scule şi de oameni. Până au venit Guşă şi Maricel Păcuraru, iar noi am fost striviţi la mijloc. Noua conducere a intrat în conflict cu noi. E ţinută în viaţă artificială din motive electorale. Relaţia cu ei a fost un coşmar. Apoi au încercat să ne vândă licenţele, voiau să scape de epava trustului calcinat. Licenţele nu se vând, aerul este al statului. Din fericire pentru noi, mai e o sentinţă la Înalta Curte, să ne luăm acţionarii, în principiu noi. 

Într-o zi vom fi din nou în aer, cu Dobro, de-aia îl iubesc, a avut oferte dar nu a plecat. E cel mai bun om de radio. După trei sentinţe e greu de crezut că Înalta Curte va da câştig Realităţii. Cu eterul neamului nu se joacă nimeni. Foarte mulţi vulturi vor aceste licenţe, dar nu îi vom lăsa.

Liviu Mihaiu FOTO David Munteanu

M.D.: Filmul „The boat that rocked“ e un stindard pentru noi.

L.M.: Voi scrie pe blogul de „Adevărul“ despre Guerrilla în curând. Ceea ce a făcut Craioveanu a fost o atitudine neelegantă. I-a spus lui Dobrovolschi cu o zi înainte să plece că nu mai rămâne la Guerrilla.

M.D.: Îl cred pe Vlad, dar nu mai vorbesc cu el, m-a atins foarte tare. Marius Vintilă a făcut acelaşi lucru. A vorbit urât despre Guerrilla, a dat informaţia că noi doi am închis radioul. La un moment dat nu am putut să mă mai ocup de funcţia de director de programe şi l-am propus pe Marius. A făcut nişte prostii care îi depăşeau atribuţiile. El s-a supărat şi a plecat cu urlete.

Mihai Dobrovolschi FOTO David Munteanu

L.M.: Cine a ascultat Guerrilla nu mai poate să asculte altceva. Eu stau pe Rock, pe City. Nu pot să stau mult pe acelaşi post. Noi suntem altfel. Dacă Guerrilla a fost un titlu masculin, ei, rozul (n.r. - culoarea radioului) a fost pentru voi, fetelor. Era o atmosferă diferită. Ceva să întâmpla ca nimic să nu fie normal.

M.D.: Guerrilla nu poate să fie calculată. Nu există statistici despre câţi sau cine era cool în publicul nostru. Piesele le alegeam eu, dar directorul avea un mic drept de veto. Dincolo de asta, totul făceam pe intuiţie.

L.M.: E un radio de albi, nu mă refer la culoarea pielii, de hipsteri, da, asta era. Pe online am fi vrut un Guerrilla TV.

M.D.: Dacă mergi prin Marea Britanie poţi vedea mulţi ascultători de Guerrilla. La noi, procentul e foarte mic. Dar acum ne-au şi migrat ascultătorii. Publicul ăsta urban, cu atitudine e volatil. Guerrilla nu e făcut din hârtie, e făcut din publicul acela.

L.M.: Noi eliberăm minţile. Nu ne lăsăm, rămân fidel, dar pentru că sunt atât de diferit sunt văzut ca o specie diferită. Lumea fuge de mine, sunt condamnat să lucrez la Guerrilla.

Eu sunt puţin întristat pentru că piaţa asta o să fie condusă de oameni de afaceri. Matinalele nu sunt făcute de oameni de radio, iar pe termen lung asta te duce în jos

Mihai Dobrovolschi

Liviu Mihaiu şi Mihai Dobrovolschi FOTO David Munteanu

Guerrilla a format o industrie muzicală care nu avea unde să crească

Liviu Mihaiu

M.D.: Am avut vara asta nişte oferte, toamna era interesantă în radio, revenirea lui Andrei Gheorghe, plecare Cârcotaşilor. Eu sunt puţin întristat pentru că piaţa asta o să fie condusă de oameni de afaceri. Matinalele nu sunt făcute de oameni de radio, iar pe termen lung asta te duce în jos. Foarte puţină lume cred că ştie că suntem pe Gold FM. Acum suntem în gazdă, pe gratis, unde lucrăm fără bani. Pe undeva pare bine că s-a întâmplat aşa, Guerrilla intra într-o plăcută lene şi am fost puşi în faţa unor alegeri. Dar au rămas momentele emoţionante în istoria Guerrilla, a rămas interviul cu Neagu Djuvara. A fost mai greu să renunţ la glumele cu tentă sexuală, sunt cele mai uşor de făcut.

L.M.: Noi am spus mereu că nu vrem pe locul întâi în audienţe, e prea murdar. Guerrilla era profitabilă. Guerrilla a format o industrie muzicală care nu avea unde să crească. Nu noi eram celebri, cântăreţii aceia erau buni. Mai bine audiţie plăcută, decât audienţă proastă. Promit solemn să scriu o carte care va fi un bestseller. Dar Guerrilla nu se termină aşa, binili învinge.

Mai bine audiţie plăcută, decât audienţă proastă

Liviu Mihaiu

Personajele şi experienţele care „colorează“ spaţiul urban românesc au ajuns, în 2009, subiectul campaniei prin care Radio Guerrilla a vrut să identifice şi să clasifice „speciile“ urbane care încalcă, într-un fel sau altul, regulile bunului-simţ. Mârlanul de Dorobanţi (Dorobantio Ostentativus), Piţipoanca de Companie (Siliconatus Felina), Cocalarul de Trafic (Musculo Cocalarus) sau Mitocanul de Birou (Multinationalus Mitocanus) sunt printre primele „specii“ care au intrat în „Atlasul de Mitocănie Urbană“.

Imagini din aceeasi galerie
  • Personajele şi experienţele care „colorează“ spaţiul urban românesc au ajuns, în 2009, subiectul campaniei prin care Radio Guerrilla a vrut să identifice şi să clasifice „speciile“ urbane care încalcă, într-un fel sau altul, regulile bunului-simţ. Mârlanul de Dorobanţi (Dorobantio Ostentativus), Piţipoanca de Companie (Siliconatus Felina), Cocalarul de Trafic (Musculo Cocalarus) sau Mitocanul de Birou (Multinationalus Mitocanus) sunt printre primele „specii“ care au intrat în „Atlasul de Mitocănie Urbană“.
Distribuie imaginea

Dacă apreciezi acest articol, te așteptăm să intri în comunitatea de cititori de pe pagina noastră de Facebook, printr-un Like mai jos:


citeste totul despre: